Znowu komplikuje się dokończenie autostrady A1 wokół Częstochowy. Na odcinku opuszczonym przez włoskie Salini pracuje obecnie konsorcjum złożone z firm: Budimex, Strabag i Budpol, ale ich zadaniem są roboty przy budowie jezdni. Tymczasem dotąd nie wybrano wykonawcy robót wykończeniowych: oznakowania, budowy ogrodzenia, montażu barier, oświetlenia oraz ekranów akustycznych. Pierwszy przetarg na te prace zakończył się fiaskiem: nie było chętnych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jeszcze niedawno zapowiadała, że dla przyspieszenia inwestycji wyłoni wykonawcę, dokonując wyboru w procedurze z wolnej ręki. W ostatni piątek ogłosiła jednak trzy przetargi: osobno na montaż barier, na oznakowanie i na ogrodzenie. To jednak sprawia, że częściowe zakończenie robót przy obwodnicy, pozwalające na uzyskanie tzw. przejezdności i włączenie obu jezdni do ruchu jeszcze przed końcem roku, co GDDKiA obiecywała wcześniej, staje się mało prawdopodobne. A jeśli i tym razem przetargi spalą na panewce, będzie to absolutnie niemożliwe.
Opóźnień na budowach szybkich dróg jest znacznie więcej. Przykładem jest budowa podwarszawskiego odcinka drogi ekspresowej S8 pomiędzy Radziejowicami a Paszkowem. Trasa miała być gotowa z końcem wakacji, tymczasem wciąż obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 60 km na godzinę, a na części jezdni w stronę Mszczonowa ruch odbywa się jednym pasem. Nie wiadomo dlaczego, bo nie widać tam żadnych prac. Nieoficjalnie mówi się, że nowy termin zakończenia budowy to połowa października. Ale może się okazać, że wykonawcom potrzeba jeszcze więcej czasu.
CZYTAJ TAKŻE: Szybkie drogi pod napięciem
Fatalnie wygląda sytuacja na drodze ekspresowej nr 5 w województwie kujawsko-pomorskim. W tym roku miały być gotowe trzy odcinki, które budowała włoska Impresa Pizzarotti, wyrzucona przez GDDKiA za brak postępów. To fragmenty Nowe Marzy–Dworzysko, Dworzysko–Aleksandrowo i Białe Błota–Szubin.Obecny stan zaawansowania prac nie przekracza nawet połowy tego, co miało być już zrobione. Na razie rozpisane zostały przetargi na wybranie nowych wykonawców, w przyszłym miesiącu spodziewane jest otwarcie ofert. Obecny planowany termin zakończenia inwestycji to 2022 rok. Cztery pozostałe odcinki S5 budowane w województwie kujawsko-pomorskim też mają opóźnienia. W tym roku nie będą gotowe.