Dopłaty do aut na prąd obejmą droższe modele

Ministerstwo Energii chce zwiększyć liczbę modeli elektrycznych samochodów objętych rządowymi dopłatami. Ale tylko w przypadku zakupów dla firm.

Publikacja: 25.08.2019 16:24

Dopłaty do aut na prąd obejmą droższe modele

Foto: fot. Opel

Ministerstwo Energii zmodyfikowało projekt rozporządzenia o wsparciu zakupów pojazdów na prąd z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Co prawda, górny limit ceny samochodu bateryjnego, który mógłby zostać objęty dopłatą, dalej wynosi 125 tys. zł. Jednak jeżeli zakupu dokona firma, maksymalny pułap będzie kwotą netto, a nie brutto, jak do tej pory. W rezultacie na dopłatę będzie można liczyć w przypadku samochodów, których cena sięgałaby niespełna 154 tys. zł. Modyfikacja rozporządzenia ma urealnić dopłaty do samochodów elektrycznych, które w pierwotnej wersji przepisów ograniczały się do najmniejszych modeli, jak elektryczny Smart czy Renault Twizy. W limicie nie mieściły się zwłaszcza samochody kompaktowe, najbardziej popularne wśród kupowanych w Europie elektryków. Praktycznie jedynym modelem mogącym odegrać znaczącą rolę na rynku wspieranym dopłatami byłby elektryczny Opel Corsa nowej generacji w podstawowej wersji, którego wyceniono na 124,5 tys. zł.

""

Dzięki kontraktowi z firmą carsharingową najpopularniejszym elektrycznym modelem w pierwszym półroczu 2019 roku jest BMW i3. Ale najtańsza wersja kosztuje 168,9 tys. zł, a więc zdecydowanie powyżej limitu / fot. BMW

moto.rp.pl

Podniesienie progu cenowego ma zwiększyć wybór. Jednak tylko teoretycznie, bo oferowane obecnie na rynku auta kosztują wciąż więcej, niż wynosi nowy limit. Przykładowo kompaktowy Hyundai Ioniq Electric zaczyna się od 163,5 tys. zł, Volkswagen e-Golf – od 165,7 tys. zł, Nissan Leaf – od 155,5 tys. zł, Hyundai Kona Electric – od 165,9 tys. zł. W rezultacie zachęty do zakupu elektrycznych samochodów osobowych dalej pozostają iluzją.

CZYTAJ TAKŻE: Mercedes EQV: Pierwszy na świecie elektryczny van premium

Jak dotąd, zainteresowanie autami bateryjnymi jest w Polsce minimalne. Według Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych, pod koniec lipca 2019 r. w Polsce zarejestrowanych było 6330 elektrycznych samochodów osobowych, w tym 4009 aut w pełni elektrycznych oraz 2321 hybryd typu plug-in. Jak podaje organizacja europejskich producentów motoryzacyjnych ACEA, w pierwszym kwartale 2019 r. w Polsce zarejestrowano 413 osobowych samochodów bateryjnych, tymczasem w Szwecji 4,1 tys., w Holandii 9,9 tys., a w Niemczech 15,9 tys.

""

Luksusowe, elektryczne SUV-y, takie jak Audi e-tron nie mają najmniejszych szans na dopłaty. Podstawowa wersja e-trona kosztuje 342,8 tys. zł / fot. moto.rp.pl

moto.rp.pl

Obecnie Polska jest jednym z kilku europejskich krajów, gdzie państwo nie wspiera finansowo zakupu osobowych samochodów elektrycznych. Tymczasem z informacji Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) wynika, że w Niemczech dopłata do auta bateryjnego wynosi 4 tys. euro, we Francji 6 tys. euro, w Wielkiej Brytanii sięga 3,5 tys. funtów. Więcej oferuje Rumunia: równowartość 9,5 tys. euro plus ok. 1,4 tys. euro za zamianę starego samochodu konwencjonalnego w wieku powyżej ośmiu lat na elektryczny. Austria dopłaca 3 tys. euro do elektryków i aut wodorowych, Finlandia 2 tys. euro do aut elektrycznych nie droższych niż 50 tys. euro.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż aut elektrycznych na świecie. Polska daleko w tyle

Projekt rozporządzenia Ministerstwa Energii zakłada, że w przypadku samochodów elektrycznych wysokość dopłaty będzie mogła sięgnąć 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, jednak nie przekroczy kwoty 36 tys. zł na jedno auto. Teraz wprowadzono podział na segmenty pojazdów, co otwiera drogę do dofinansowania pojazdom dostawczym i ciężarowym. Maksymalna wartość wsparcia dla pojazdów elektrycznych z kategorii N1 oraz M2 (pojazdy dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz pojazdy do przewozu osób posiadające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i dopuszczalnej masie 5 t) ma wynosić 30 proc. kosztów, ale nie więcej niż 70 tys. zł. – Wsparcie do 70 tys. zł w przypadku elektrycznego samochodu dostawczego może stanowić skuteczną zachętę dla potencjalnych nabywców i rozwijać sektor zeroemisyjnej logistyki w miastach – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

""

W limicie mieści się za to elektryczny smart, który w wersji fortwo kosztuje 94,5 tys. zł / fot. Daimler

moto.rp.pl

Nawet jeśli sprzedaż aut miałaby po wprowadzeniu dopłat przyspieszyć, hamulcem będzie stan infrastruktury ładowania. Obecnie w całej Polsce działają 752 ogólnodostępne stacje ładowania. To za mało, by auta elektryczne mogły poruszać się bez obawy o brak prądu. A ten mizerny stan infrastruktury wraz ze śladowym udziałem elektryków w rejestracjach nowych pojazdów dowodzą, że zapowiedziany przez rząd cel miliona samochodów elektrycznych w 2025 r. jest niemożliwy do spełnienia. [G]

Ministerstwo Energii zmodyfikowało projekt rozporządzenia o wsparciu zakupów pojazdów na prąd z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Co prawda, górny limit ceny samochodu bateryjnego, który mógłby zostać objęty dopłatą, dalej wynosi 125 tys. zł. Jednak jeżeli zakupu dokona firma, maksymalny pułap będzie kwotą netto, a nie brutto, jak do tej pory. W rezultacie na dopłatę będzie można liczyć w przypadku samochodów, których cena sięgałaby niespełna 154 tys. zł. Modyfikacja rozporządzenia ma urealnić dopłaty do samochodów elektrycznych, które w pierwotnej wersji przepisów ograniczały się do najmniejszych modeli, jak elektryczny Smart czy Renault Twizy. W limicie nie mieściły się zwłaszcza samochody kompaktowe, najbardziej popularne wśród kupowanych w Europie elektryków. Praktycznie jedynym modelem mogącym odegrać znaczącą rolę na rynku wspieranym dopłatami byłby elektryczny Opel Corsa nowej generacji w podstawowej wersji, którego wyceniono na 124,5 tys. zł.

Tu i Teraz
Luksusowy samochód elektryczny zapalił się po wypadku w Warszawie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km
Tu i Teraz
Auto Nostalgia, czyli najstarsze w Polsce targi pojazdów zabytkowych
Tu i Teraz
Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk wystartują w Rajdzie Świdnickim
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Tu i Teraz
Wracają protesty rolników. Dzisiaj przejścia graniczne z Ukrainą, 10 maja Warszawa