fot. AdobeStock

Volkswagen poinformował o zawarciu ugody z dawnymi szefami, w tym z Martinem Winterkornem byłym prezesem, odstąpienia od roszczeń za skandal dieselgate. Ugoda przewiduje zapłacenie firmie 288 mln euro.

Porozumienie polega zasadniczo na zapłaceniu z funduszu ubezpieczeń członków dyrekcji kwoty 270 mln euro. Ugoda dotyczy także Ruperta Stadlera, byłego prezesa Audi. Volkswagen zapowiedział w marcu, że będzie domagać się odszkodowania od Winterkorna i Stadlera z powodu naruszenia przez nich obowiązku staranności przewidzianej w ustawie o spółkach giełdowych. Firma doszła do wniosku, że Winterkorn nie dopełnił obowiązku zachowania należytej staranności, bo nie wyjaśnił w pełni i szybko okoliczności użycia zabronionego przez prawo oprogramowania zakłamującego emisję spalin niektórych diesli sprzedanych w Ameryce Płn. w latach 2009-2015. W ramach tej ugody Winterkorn zapłaci 11,2 mln euro, a Stadler 4,1 mln. Dawny członek zarządu Audi, Stefan Knirsch zgodził się zapłacić milion euro, a b. członek zarządu Porsche, Wolfgang Hatz — 1,5 mln euro.

fot. Volkswagen

Do ogłoszenia ugody doszło w czasie, gdy prokuratura w Berlinie poinformowała o postawieniu odrębnych zarzutów Winterkornowi za nieprawdziwą wypowiedź w parlamencie, kiedy stwierdził, że nic nie wiedział o skandalu z dieslami przed jego ujawnieniem. „W tym wystąpieniu oskarżony twierdził niezgodnie z prawdą, że poinformowano go o urządzeniach zakłamujących emisję spalin dopiero we wrześniu 2015. Z aktu oskarżenia wynika, że od maja 2015 miał świadomość, iż oprogramowanie kontroli pracy silnika w niektórych pojazdach VW zostało wyposażone w funkcję manipulowania spalinami podczas testów” — stwierdza komunikat prokuratury, potwierdzający wcześniejszą informację dziennika „Bild”. Winterkorn był prezesem Volkswagena od 2007 do 23 września 2015 r. Podał się do dymisji w tydzień po ujawnieniu skandalu dieselgate.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

prezes Peugeota Jean-Philippe Imparato

Jean-Philippe Imparato, prezes Peugeota: O Oplu myślę codziennie

W krajach, gdzie wizerunek marek niemieckich jest silniejszy, nie będę się z nikim boksował ...

Autonomiczny ruch kusi firmy – do gry wkracza Siemens

Siemens Mobility, wspólnie z Instytutem Ochrony Środowiska, Energii i Mobilności, a także Politechniką w ...

Niemcy będą masowo dozbrajać stare diesle

Perspektywa ograniczenia ruchu w dużych miastach dla samochodów z dieslem nie spełniającym nowych norm ...

Pierwsza stacja Orlenu w Niemczech

Polski koncern paliwowy PKN Orlen rozpoczął proces rebrandingu na zagranicznych rynkach. W efekcie przy ...

Apple dogadał się z Volkswagenem. Zbudują autonomiczne auto

Od kilkunastu tygodni w świecie motoryzacyjnym krążą informacje o tym, że projektowany przez Apple ...

Od początku wakacji ponad 190 tys. przekroczeń prędkości

System fotoradarowy Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym zarejestrował ponad 190 tys. wykroczeń. Jest ...