Nikt nie chce aut po carsharingu

Carsharing jest określany mianem przyszłości transportu osobistego. W połączeniu z elektromobilnością (pojazdy elektryczne) miał stanowić odpowiedź na konieczność zmniejszenia emisji substancji szkodliwych w miastach. Okazuje się jednak, że auta wprowadzone 10 lat temu w Paryżu obecnie niszczeją i nie ma na nie chętnych.

Publikacja: 15.03.2021 06:58

Nikt nie chce aut po carsharingu

Foto: fot. AdobeStock

Samochody elektryczne wynajmowane na minuty miały być remedium na korki oraz zanieczyszczenie powietrza. W Paryżu przetarg na wprowadzenie carsharingu wygrała Grupa Bollore, która zaproponowała nieduże samochody elektryczne na bazie Bluecar, których zasięg wynosił ok. 250 km. Zgodnie z planami przetargowymi, półtora roku od startu, gotowych miało być 1100 stacji ładowania, które miały obsługiwać 1740 aut. Zakładano również, że w pierwszym roku od uruchomienia usługi, skorzysta z niej 19 tys. klientów. Realia okazały się być inne. W 2012 roku do dyspozycji było jedynie 515 stacji ładowania, a z carsharingu skorzystało zaledwie 3 tys. osób.

CZYTAJ TAKŻE: Firmy carsharingowe otrzymają dostęp do policyjnej bazy kierowców

""

moto.rp.pl

Najprawdopodobniej głównym problem paryskiego carsharingu były samochody. Małe zasięgi oraz brak wsparcia dla szybkiego ładowania sprawił, że ich funkcjonalność była ograniczona. Do tego pojawiły się problemy z akumulatorami. Okazało się, że przy ich wychłodzeniu i rozładowaniu do zera, nie dało się ich ponownie naładować. Niepowodzenie projektu carsharingu w Paryżu spowodowało, że samochody zostały wystawione na sprzedaż. Cenę ich odsprzedaży skalkulowano (4-6,5 tys. euro). Okazuje się jednak, że nikt nie chce ich kupić. Nie jest to zaskoczenie, biorąc pod uwagę ich stan. Zdjęcia opublikowane na Twitterze mówią same za siebie. Dodatkowo nie wiadomo w jakim stanie są ich akumulatory.

""

fot. Vega Gex.

moto.rp.pl

""

fot. Vega Gex.

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: PKP uruchomiło własny carsharing

Carsharing oparty wyłącznie na samochodach elektrycznych nie sprawdza się również w Polsce. Z rynku wycofali się tacy operatorzy jak: Vozilla, PGE Mobility, eCar od Taurona, GreenGoo, a ostatnio również InnogyGO! W Polsce wynajem krótkoterminowy nie opiera się jedynie na miejskich podróżach, a też na tych dalszych. To z kolei oznacza problemy dla aut zasilanych z gniazdka.

Samochody elektryczne wynajmowane na minuty miały być remedium na korki oraz zanieczyszczenie powietrza. W Paryżu przetarg na wprowadzenie carsharingu wygrała Grupa Bollore, która zaproponowała nieduże samochody elektryczne na bazie Bluecar, których zasięg wynosił ok. 250 km. Zgodnie z planami przetargowymi, półtora roku od startu, gotowych miało być 1100 stacji ładowania, które miały obsługiwać 1740 aut. Zakładano również, że w pierwszym roku od uruchomienia usługi, skorzysta z niej 19 tys. klientów. Realia okazały się być inne. W 2012 roku do dyspozycji było jedynie 515 stacji ładowania, a z carsharingu skorzystało zaledwie 3 tys. osób.

Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km
Tu i Teraz
Auto Nostalgia, czyli najstarsze w Polsce targi pojazdów zabytkowych
Tu i Teraz
Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk wystartują w Rajdzie Świdnickim
Tu i Teraz
Wracają protesty rolników. Dzisiaj przejścia graniczne z Ukrainą, 10 maja Warszawa
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Tu i Teraz
Rozpoczął się remont autostrady A1. Prace potrwają przez kilka miesięcy