fot. AdobeStock

Sprzedaż nowych samochodów na rynkach UE wzrośnie w 2021 r. o 10 proc. – prognozuje organizacja europejskich producentów pojazdów ACEA. Co prawda, jeszcze w pierwszym kwartale mocno odczuwane będą skutki pandemii. Za to w drugiej połowie roku ma nastąpić wyraźne przyspieszenie.

Jak dotąd, 2020 rok przyniósł największy w historii spadek sprzedaży nowych samochodów. Popyt zmalał w porównaniu do roku 2019 o 23,7 proc. Oznacza to, że rynek skurczył się o 3 mln aut. Rosnący popyt na rynkach europejskich, do czego mają się przyczynić masowe szczepienia przeciwko Covid, ma stymulować wzrost produkcji samochodów. Będzie jej także sprzyjać rozwój na rynkach azjatyckich.

CZYTAJ TAKŻE: Co czwarte BMW zostanie sprzedane przez internet

ACEA zakłada w 2021 r. dalszy wzrost popytu na samochody eklektyczne. Według wstępnych szacunków ich udział w rynku za rok ubiegły zwiększy się do 10,5 proc. – Przy odpowiednim wsparciu politycznym, w tym masowym zwiększeniu infrastruktury ładowania i tankowania paliw alternatywnych we wszystkich państwach członkowskich UE, ten pozytywny trend może się utrzymać – stwierdził nowy prezes ACEA, Oliver Zipse, który jest również dyrektorem generalnym BMW.

fot. AdobeStock

Problemem mogą jednak okazać się dostawy komponentów, gdyż dekarbonizacja i cyfryzacja mocno zmieniły charakter technologii stosowanych w samochodach. Dlatego ACEA już apeluje o realistyczną europejską strategię dostępu do dostaw i surowców, które są niezbędne dla najnowocześniejszych pojazdów. Niedawne braki mikroczipów pokazują, jak fatalne skutki może przynieść nagłe przerwanie zaopatrzenia fabryk. Zwłaszcza, że branża motoryzacyjna jak mało która charakteryzuje się złożonymi łańcuchami dostaw i produkcją na zasadach just-in-time, teraz będącą jeszcze pod presja komplikacji z powodu brexitu.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż marek premium w 2020 roku. Audi i Lexus na plusie

Według danych ACEA, w przemyśle motoryzacyjnym UE pracuje obecnie 14,6 mln osób, co stanowi 6,7 proc. wszystkich miejsc pracy w UE. Na sektor motoryzacyjny przypada 11,5 proc. miejsc w unijnym przemyśle wytwórczym, a na pojazdy silnikowe – 440,4 mld euro podatków na głównych rynkach europejskich. Obroty przemysłu samochodowego stanowią ponad 7 proc. PKB całej Unii Europejskiej.

CZYTAJ TAKŻE:

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Europa szuka pomysłu na komunikację między pojazdami

Rozpowszechniona i poszukiwana przez każdego posiadacza smartfona sieć wi-fi nie jest rozwiązaniem dla samochodów ...

Towarzyski i skłonny do kompromisu: Oliver Zipse nowym szefem BMW

Były dyrektor produkcji Oliver Zipse obejmie stanowisko prezesa zarządu BMW AG 16 sierpnia 2019 ...

Kolejna burza wokół przepisów związanych z elektrycznymi hulajnogami

Choć nad przepisami związanymi z Urządzeniami Transportu Osobistego pracują dwa resorty, to oliwy do ...

Gdzie będzie produkowany polski samochód elektryczny?

ElectroMobility Poland zaprezentował w sierpniu dwa prototypowe samochody elektryczne - T100 i Z100. Mają ...

Tesla mocno traci po silnych zwyżkach

Akcje Tesli, producenta samochodów elektrycznych należącego do ekscentrycznego miliardera Elona Muska, traciły na początku ...

Suzuki Jimny jako Mercedes G i Land Rover

Firma DAMD to japońska firma tuningowa, która przerobiła nowe Suzuki Jimny upodabniając je do ...