Nie będzie kolejnej generacji kultowego modelu Volkswagena. Kierownictwo koncernu z Wolfsburga chce zaprzestać produkcji Passata w Europie – donosi Automotive News Europe powołując się na źródła w koncernie.
Od 2023 r. zostanie tylko wersja kombi. Przyczyną ma być postępujący spadek popytu na rodzinne sedany, zamiast których kupujący coraz częściej wybierają samochody typu SUV. Taką decyzję wcześniej podjęto wobec amerykańskiej wersji Passata, wyjeżdżającej z fabryki w Chattanooga w stanie Tennesse, technologicznie gorszej od europejskiego odpowiednika, budowanego na platformie MQB.
CZYTAJ TAKŻE: Test | Volkswagen ID.3: Załogowy lot na Marsa

Do planowanego zakończenia produkcji Passata, którego odświeżona wersja została zaprezentowana w ubiegłym roku, przyczyniła się także siostrzana Skoda Superb. Jest bardziej przestronna i praktyczna, przy tym tańsza. Według serwisu motor1.com, VW kasując jedno z tych aut chce uniknąć efektu kanibalizacji. Zostawi jednak Passata w wersji Variant, która stale jest bardzo popularna na rynkach Europy Zachodniej.

Volkswagen wcześniej planował przeniesienie produkcji Passata do Turcji. W rejonie Izmiru miała być wybudowana fabryka o zdolnościach produkcyjnych 300 tys. samochodów rocznie. Jak informował Handelsblatt, koncern stwierdził, że wobec spadającego popytu na samochody na całym świecie budowa kolejnego zakładu jest z obecnej perspektywy niepotrzebna. W rezultacie zapadła decyzja o rozbudowaniu kosztem miliarda euro fabryki w Bratysławie na Słowacji – powstanie nowa linia montażowa oraz nowa hala nadwozi – i przeniesieniu tak zarówno Passata budowanego w niemieckim Emden jak i produkcji Skody Superb.
Ofiarą rosnącego popytu na SUV-y miałby także paść Arteon – pochodna Passata, nowsza i bardziej elegancka. Jak podaje motor1.com, kolejnej generacji nie doczekają zarówno standardowy liftback jak i nowa wersja Arteona – Shooting Brake. Fabryka w Emden, w której do tej pory produkowany był Passat, otrzyma kolejny, w pełni elektryczny samochód po ID.4 – Aero. Jak podaje AFP, w ub. roku z linii produkcyjnych w Emden wyjechało 544 tys. Passatów, w tym 30-milionowy egzemplarz wyprodukowany w zakładzie.
CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza jazda | Volkswagen Caddy: Bardziej Golf niż dostawczak





Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.