fot. AdobeStock

Po długim okresie przygotowań rozpoczyna się realizacja pierwszego podlaskiego odcinka drogi ekspresowej S19 Via Carpatia. W piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę fragmentu trasy Białystok Południe – Płoski.

Będzie miał długość blisko 13 kilometrów. – To pierwszy z dziesięciu fragmentów Via Carpatii w woj. podlaskim, który przechodzi do etapu realizacji. Do końca roku planujemy podpisanie umów na kolejne odcinki tej drogi, stanowiącej też obwodnicę Białegostoku – zapowiadają drogowcy. Trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Rodzaj nawierzchni – beton czy asfalt – wybierze wykonawca. Inwestycja obejmuje także 16 obiektów inżynieryjnych, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Wykonawcą jest Mota Engil Central Europe. Wartość umowy sięga 397 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: W Polsce na drogach pojawi się 100 nowych fotoradarów

Podpisany kontrakt to pierwsza z trzech najbliższych umów na realizację trasy S19 w woj. podlaskim. Jeszcze w tym roku maja być zawarte umowy z wykonawcami odcinków Księżyno – Białystok Południe oraz Białystok Zachód – Księżyno. – W ten sposób w realizacji będzie już cała południowa obwodnica Białegostoku wraz z wylotem w stronę Bielska Podlaskiego – stwierdził Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Do końca pierwszej połowy 2021 r. GDDKiA planuje podpisanie wszystkich umów na S19 w województwie podlaskim. Pozwoliłoby to na włączanie do ruchu kolejnych fragmentów trasy w latach 2024- 2025. Umożliwiłoby to ominięcie Białegostoku od zachodu, południa i wschodu oraz pozwoliłoby na utworzenie ekspresowego wylotu w stronę Lublina aż do granicy województwa. Via Carpatia to międzynarodowa trasa, która ma pobiec od krajów regionu bałtyckiego na południe w region karpacki. Będzie nowym połączeniem północy z południem Europy, w zamierzeniach mającym integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Na terenie Polski w skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8 i S19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek.

CZYTAJ TAKŻE: Trasa Łazienkowska nie była remontowana od 50 lat

Inwestycja ma pozwolić na włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień wymiany międzynarodowej i wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych. Ponadto Via Carpatia stworzy możliwość otwarcia na inne państwa w ramach UE oraz spoza UE, takie kraje bałkańskie (np. Serbia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja). Realizacja szlaku stworzy kolejne szanse na lokalizację na terenie Polski terminali transportowych i centrów logistycznych. Według resortu infrastruktury, dzięki włączeniu do przebiegu szlaku Via Carpatia trasy prowadzącej z Lublina przez Warszawę do Trójmiasta, powstaną warunki dla przyspieszenia rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Lime na ulicach San Francisco

Elektryczne hulajnogi opanują Wrocław

Lime, wart na ponad 1 mld dol. startup z Kalifornii, wspierany przez Google'a i ...

Autonomiczne pojazdy Volkswagena będą testowane w Chinach

Volkswagen AG wybrał chińskie miasto Hefei na miejsce testowania autonomicznych pojazdów – podał Reuters. ...

fot. Ford

Fordy wyjadą z fabryki we Wrześni?

Porozumienie między Volkswagenem a Fordem o wspólnej produkcji samochodów dostawczych oznacza więcej pracy dla ...

Milion nowych aut na prąd w UE w 2020 r.

Na europejskim rynku samochodów z napędem elektrycznym szykuje się przełom. Ale raczej nie w ...

Dla zapominalskich większe koszty za badanie techniczne

Przyjęta we wtorek przez rząd nowelizacja Prawa o ruchu drogowym zakłada wzrost kosztu badania ...

Tesla Cybertruck: Elektryczny pickup z zasięgiem do 800 km

Elon Musk obiecał projekt elektrycznego pickupa Tesli. I oto jest Cybertruck. Futurystycznie wyglądający użytkowy ...