Już 101 modeli samochodów z napędem elektrycznym (bateryjnych oraz hybryd plug-in) można kupić w Polsce. To przeszło dwa razy więcej niż w ubiegłym roku (dostępnych było 46 modeli) i prawie trzykrotnie więcej niż dwa lata temu (35 modeli).

E-samochody oferowane są praktycznie we wszystkich segmentach rynku. Ceny aut w pełni elektrycznych rozciągają się od ok. 82 tys. za Skodę Citigoe iV do prawie 800 tys. za Porsche Taycana Turbo S. W przypadku zelektryfikowanych hybryd zaczynają się od 128 tys. zł za Kię Ceed 1,6 GDI Plug-in Hybrid do 989 tys. zł za Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive. Należy pamiętać, że wszystkie ceny są wyjściowymi za podstawową wersję auta.

CZYTAJ TAKŻE: Wywiad | Oliver Blume, dyr. generalny Porsche AG: Polska i tym razem dała sobie radę

Porsche Panamera TurboS E-Hybrid Executive.

– W Polsce dostępne są niemal wszystkie modele BEV i PHEV oferowane na zachodzie Europy. Co ważne, samochody z napędem elektrycznym stają się coraz praktyczniejsze, coraz bardziej komfortowe i dla wielu nabywców mogą stanowić już realną alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych – mówi Jan Wiśniewski z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, które właśnie opublikowało najnowszy katalog e-aut. Wynika z niego, że rosną pojemności akumulatorów, osiągi oraz moce ładowania. Natomiast średni zasięg samochodów całkowicie elektrycznych oferowanych w Polsce przekracza 380 km według normy WLTP.

Volkswagen ID.3.

Najdłuższym dystansem na bateriach mogą pochwalić się Tesle: Model S przejeżdża 652 km, natomiast Model 3 – 580 km. Największy zasięg w kategorii hybryd plug-in ma Mercedes GLE 350 e – 100 km, następnie BMW X5 – 77 km. Z kolei największą pojemnością akumulatora – 100 kWh – dysponuje Mercedes EQV.

Mercedes EQV.

Wyposażanie samochodów z napędem elektrycznym w pojemne akumulatory idzie w parze z przystosowywaniem ich do coraz większych mocy ładowania i korzystania z ultraszybkich stacji. Przykładowo, Porsche Taycan pozwala na uzupełnianie energii z mocą 270 kW, modele Tesli od 170 do 200 kW, zaś Audi e-tron i BMW iX3 – 150 kW. Tymczasem do niedawna standardem w przypadku samochodów całkowicie elektrycznych było 50 kW.

Porsche Taycan Turbo S.

Polski rynek aut z napędem alternatywnym skutecznie opiera się pandemii koronawirusa. Jak podały we wtorek KMPG i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, od stycznia do końca września br. w Polsce sprzedano blisko 47,9 tys. tego typu pojazdów – o 25,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku. Najsilniejszy wzrost sprzedaży zanotowano w przypadku samochodów hybrydowych plug-in. Do końca września br. sprzedano blisko 2,4 tys. tego typu aut, aż o 213,8 proc. więcej niż rok wcześniej. – Warto zwrócić uwagę na bardzo wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych w 3. kwartale 2020 roku. Od lipca do końca września w Polsce zarejestrowano aż o 325,7 proc. więcej samochodów elektrycznych niż w tym samym czasie rok wcześniej – mówi Mirosław Michna, partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Volvo XC90 Plug-in Hybrid.

CZYTAJ TAKŻE: Ruszyła produkcja pierwszego elektrycznego Volvo

Te wzrosty są tym bardziej spektakularne, że cały rynek samochodów osobowych w Polsce mocno traci. Po trzech kwartałach 2020 roku liczba rejestracji wyniosła 295,1 tys. pojazdów i jest o 28,2 proc. niższa w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Suzuki z największą dynamikę sprzedaży spośród wszystkich marek

Styczeń był rekordowym miesiącem dla Suzuki w Polsce pod względem dynamiki sprzedaży. Japońska marka ...

Autonomiczne pojazdy będą ładować i tankować samochody

Toyota zgłosiła do urzędu patentowego projekt autonomicznego samochodu dostarczającego kierowcy, któremu zabrakło prądu lub ...

Europa ma stać się zieloną wyspą

Pod koniec 2019 roku Komisja Europejska przedstawiła nowy projekt, którego celem jest m.in. realizacja ...

Volkswagen e-Golf: Elektrykiem na weekend

Czy autem elektrycznym można poruszać się po całej Polsce? Sprawdzamy, jak może wyglądać weekendowy ...

Czy młodzi kierowcy powinni płacić wyższe OC?

Prawie 40 proc. Polaków uważa, że kierowcy mający od 18 do 24 lat powinni ...

Coraz więcej seniorów za kierownicą. Ich liczba wzrosła trzykrotnie

Stereotyp starszej pani podróżującej samochodem w roli pasażera już niedługo może odejść do lamusa. ...