Policyjna akcja EDWARD, która od tego roku przybrała nazwę „Roadpol Safety Days”, odbędzie się w dniach 17-22 września. Oznacza to, że w nadchodzące dni na drogach będą wzmożone kontrole policji i kaskadowe pomiary prędkości.

Zgodnie z pierwszymi, szacunkowymi danymi Komisji Europejskiej za zeszły rok, w wypadkach drogowych na terenie UE, zginęło 22 800 osób, czyli mniej o prawie 7 tys. (23 proc.) w odniesieniu do w 2010 r. Jest to bez wątpienia progres, ale do spełnienia unijnych celów (obniżenie liczby wypadków w ciągu dekady – do 2020 – o połowę) nadal jest daleko.

CZYTAJ TAKŻE: Policja na zakupach. Przybędzie kilkaset nowych radiowozów

Są kraje, które w tej statystyce się wyróżniają. Przykładem mogą być: Grecja, Hiszpania, Portugalia, Irlandia, Łotwa, Litwa, Estonia oraz Chorwacja, które odnotowały spadek liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych o 30-40 proc. Niestety Polska po raz kolejny znalazła się na niechlubnym tyle tej listy. Średnią unijną, za rok 2019, oszacowano na 51 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. W Polsce jest to 77 ofiar na milion mieszkańców. Tym samym wyprzedzamy jedynie Bułgarię (89 osób na milion mieszkańców) oraz Rumunię (96 osób na milion mieszkańców).

W misji dążenia do obniżenia liczby śmiertelnych wypadków ma pomóc coroczna akcja policji, która do tej pory miała kryptonim EDWARD (akronim słów „European Day Wihtout A Road Death”), czyli Europejski dzień bez śmiertelnego wypadku drogowego. W tym roku przyjęła ona nazwę „Roadpol Safety Days”. Poza standardowymi czynnościami, będzie prowadzona również akcja kaskadowego pomiaru prędkości. Największych aktywności w tym względzie można spodziewać się w piątek tj. 18 września. – Kaskadowy pomiar prędkości to policyjna strategia polegająca na kontroli prędkości przez wiele załóg Policji na określonym odcinku drogi. Ci, którzy nagminnie ignorują przepisy nie będą mogli liczyć na taryfę ulgową – komentuje kom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego, Komendy Głównej Policji.

Jak pokazują statystyki przytoczone przez ITS, coroczna akcja (do tej pory promowana akronimem EDWARD), która w latach 2016-2019 odbywał się pod patronatem Europejskiej Organizacji Policji Ruchu Drogowego TISPOL (TISPOL to od 2020 roku ROADPOL), nie przynosiła wymiernych korzyści. W Polsce jak na razie najlepszym rokiem był 2017, kiedy było aż 7 dni bez ofiary śmiertelnej na drogach. – Niestety dotychczas nie udało się osiągnąć istotnego spadku liczby ofiar w dniach wzmożonych działań nadzorczych i edukacyjnych, choć zdarzają się dni na polskich drogach bez ofiar śmiertelnych. I choć cel jest bardzo trudny, to jednak możliwy do osiągnięcia – komentuje Anna Zielińska z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytutu Transportu Samochodowego (ITS).

Europejski dzień bez ofiar śmiertelnych na drogach – projekt EDWARD – ofiary w Polsce 2016-2019

*Źródło: ITS

Średnia europejska również nie jest zadawalająca. W 2016 roku wynosiła ona 70 osób. W kolejnych dwóch latach różnica była znikoma (wyniki lepsze o 1 osobę). Dopiero w 2019 roku udało się zbliżyć do poziomu 60 ofiar śmiertelnych. Przytoczone dane wykazują, że problem nie jest tylko w Polsce, ale i Europie. Niestety pod tym względem podbijamy statystyki niż działamy na ich korzyść.

Ofiary wypadków drogowych w Polsce – średnio na dobę

*Źródło: ITS

CZYTAJ TAKŻE: Miliony złotych za wypadek po pijanemu

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rajd Barbórka: Zabawa jest najważniejsza

Zespół, który tworzy Kamil Sokołowski z Pawłem Stopińskim jest czymś nietypowym w dzisiejszym skomercjalizowanym ...

Daimler oszczędza. Koniec produkcji Mercedesa Klasy X.

Daimler musi oszczędzać. Na koniec 2019 roku koncern spodziewa się miliardowej straty. Zaciskanie pasa ...

Porsche zbuduje fabrykę na Słowacji

Słowacja będzie miała kolejną fabrykę z grupy Volkswagena. Powstanie nowych 1200 miejsc pracy - ...

Elektryczna rewolucja miejskiej logistyki na polskich ulicach

Blisko 400 mln rocznie – właśnie tyle przesyłek dostarcza się w Polsce, jedynie w ...

Kia Picanto GT Line

Kia Picanto GT Line: Prymus z twarzą chuligana

Zwarta i muskularna sylwetka ozdobiona podwójnym wydechem. Niewielki spoiler dachowy i czerwone wstawki na ...

Coraz więcej seniorów za kierownicą. Ich liczba wzrosła trzykrotnie

Stereotyp starszej pani podróżującej samochodem w roli pasażera już niedługo może odejść do lamusa. ...