Najważniejsze okazują się miesięczne koszty użytkowania, a następnie bezawaryjność oraz wyposażenie – wynika z badania Carsmile, platformy internetowej oferującej samochody w abonamencie, przeprowadzonego na przełomie czerwca i lipca 2020 r. w grupie przeszło 400 respondentów – konsumentów i właścicieli małych firm.
CZYTAJ TAKŻE: Wynajem lub subskrypcja. Zmienia się podejście korzystania z auta
– Badanie pokazuje, że zakup samochodu to dziś zdecydowanie więcej matematyki i techniki niż emocji – twierdzi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile. Co prawda, może to mieć związek z kryzysem w gospodarce. Ale także zmienia się stosunek do samochodu. Nie jest on już traktowany jako spełnienie marzeń. – Do auta podchodzimy jak do narzędzia, które ma zabezpieczyć potrzeby rodziny, zagwarantować jej bezpieczeństwo i wpisać się w jej miesięczny budżet – dodaje Knitter. Efektem takiej postawy jest rosnąca liczba osób rezygnujących z posiadania samochodu na własność na rzecz jego użytkowania.
Na drugim miejscu najważniejszych kryteriów branych pod uwagę przy wyborze auta znalazła się bezawaryjność. Natomiast na trzecim i czwartym miejscu – czynniki związane z wykorzystaniem nowych technologii w samochodach. To wyposażenie (coraz więcej osób chce wykorzystywać systemy do połączenia samochodu ze smartfonem – Apple CarPlay i Android Auto), a także systemy bezpieczeństwa. W przypadku tych ostatnich poszukiwane są samochody wyposażone m.in. w asystenta martwego pola lusterek, asystenta pasa ruchu, asystenta parkowania, w czujniki parkowania i kamerę 360 st., jak również w systemy ostrzegające przed kolizją czy adaptacyjny tempomat. – Samochody klasy premium mają tego typu rozwiązania w standardzie, ale w autach z niższej półki cenowej też są one coraz popularniejsze, a z pewnością bardzo poszukiwane przez kierowców – informuje Adam Todorowski, dyrektor sprzedaży w Carsmile. Do ważnych czynników, przy wyborze samochodu, uczestnicy badania zaliczyli także typ nadwozia oraz długość i zakres gwarancji.