Większość przebadanych przez InsightOut Lab i markę Volkswagen Polaków jest zdania, że ulgi podatkowe, czyli faktyczne obniżenie ceny pojazdu już przy jego zakupie jest najlepszą formą skutecznego przekonywania Polaków do zakupu samochodów elektrycznych. Tego zdania jest 59 proc. ankietowanych.
CZYTAJ TAKŻE: Nowy Volkswagen Arteon: Przygotowany do walki z BMW i Mercedesem
Ten model wsparcia nazwany został modelem norweskim – w Norwegii to właśnie ulgi podatkowe wyraźnie wpływają na udział aut na prąd w ogólnej liczbie samochodów jeżdżących po tym kraju. W Polsce rządowy program zakłada zwrot części poniesionych kosztów dopiero po zakupie auta. Taki model zdaniem 36 proc. ankietowanych może skutecznie popularyzować samochody elektryczne. Niewiele mniej osób jest zdania, że skutecznymi narzędziami zwiększającymi zainteresowanie autami na prąd byłoby dołączanie do samochodów ładowarek naściennych lub kart dających możliwość szybkiego ładowania samochodu elektrycznego po preferencyjnych cenach (odpowiednio 30 proc. i 29 proc.).
Wysoki odsetek opinii świadczących o tym, że dobrym pomysłem są modele wsparcia niebezpośrednio związane z obniżeniem ceny samego zakupu aut na prąd jest sporym zaskoczeniem. Właśnie dlatego w badaniu sprawdzono, kto częściej wskazywał na dotacje bezpośrednie, a kto na mniej oczywiste formy wsparcia. Jak się okazuje wiek, wykształcenie i poziom dochodów ma bardzo wyraźny wpływ na to, czy ankietowani Polacy wybierali bezpośrednie czy pośrednie formy wsparcia zakupu samochodów elektrycznych, co zostało zobrazowane poniżej.