Tuż przed rozpoczęciem długiego weekendu drogowcy uruchomili przejazd dwiema jezdniami na trasach A6/S3 od Szczecina do Goleniowa. Pozwoliło to na likwidację denerwujących kierowców utrudnień – ruchu jedną jezdnią na przebudowywanych odcinkach autostrady A6 od węzła Szczecin Dąbie do węzła Rzęśnica i drogi ekspresowej S3 od węzła Rzęśnica do Miękowa. Przyspiesza budowa brakującego odcinka autostrady A1. Drogowcy właśnie uruchomili węzeł Częstochowa Blachownia na obwodnicy miasta. Dzięki niemu możliwy będzie wjazd na autostradę A1 i zjazd z niej do Częstochowy oraz w kierunku Lublińca, Opola i Szczekocin. Węzeł usprawni także ruch samochodów ciężarowych korzystających z drogi krajowej 46.
CZYTAJ TAKŻE: Gierkówka stanie się trzypasmową autostradą!
Trasa A1 to najważniejsze połączenie drogowe pomiędzy wybrzeżem a południową granicą Polski. Brakuje jej tylko fragmentu od Tuszyna do Częstochowy. To tzw. gierkówka, mocno zniszczona czteropasmowa trasa, w której śladzie budowana jest nowa autostrada. W 2019 r. zakończyła się budowa 33-kilometrowego odcinka od Pyrzowic do Częstochowy, jednak kompletnie niefunkcjonalnego z powodu braku obwodnicy miasta, w dodatku wyłączającego z ruchu ciężarówki. Dopiero tuz przed końcem grudnia udało się otworzyć 24-kilometrową obwodnicę – od węzła Częstochowa Południe do węzła Częstochowa Północ, ale bez węzłów Jasna Góra i Blachownia. Ten pierwszy ukończono dopiero w połowie lutego, a Blachownię przed czerwcowym weekendem.
Tymczasem przyspiesza przebudowa gierkówki na odcinku od Częstochowy do Tuszyna. Na 16 kilometrach pomiędzy Tuszynem a Piotrkowem Trybunalskim już w kwietniu zaczęło się betonowanie zachodniej jezdni. W maju pierwsze betonowe fragmenty pojawiły się pomiędzy Częstochową a Radomskiem. Prace przebiegają szybko, m.in. dzięki przyspieszeniu robót przygotowawczych w sezonie zimowym, który wskutek łagodnej pogody nie przerwał większości budów.