Droga do elektromobilności. Tak wygląda przyszłość Audi

Audi chce przekształcić się w firmę będącą dostarczycielem mobilności elektrycznej – to proces, który ma obejąć wszystkie zakresy działalności przedsiębiorstwa. Do 2025 roku marka zamierza posiadać w swojej ofercie ponad trzydzieści modeli zelektryfikowanych, z których dwadzieścia będzie w pełni elektrycznych (BEV), a dziesięć to będą hybrydy typu plug-in (PHEV).

Publikacja: 05.06.2020 21:30

Droga do elektromobilności. Tak wygląda przyszłość Audi

Foto: moto.rp.pl

Plany przewidują, że w 2025 roku 40 procent sprzedanych aut będzie z napędem elektrycznym i hybrydowym. Do końca tego roku ma rozpocząć się produkcja aż 17 modeli (pierwotnie planowano 12) zelektryfikowanych lub w pełni elektrycznych (pięć z nich będzie w pełni elektrycznych). Rozbudowana zostanie rodzina modelowa e-tron. Pojawią się też pierwsze usportowione modele (typu S) z napędem elektrycznym. Dodatkowo powstanie 12 modeli typu plug-in hybrid. Teraz PHEV’y to będzie ponad połowa oferty we wszystkich liniach modelowych.

""

Audi e-tron Sportback.

Foto: moto.rp.pl

Audi spogląda również w stronę możliwości napędu wodorowego. Niemiecka marka chce rozwijać również równolegle silniki spalinowe tak, by ich emisja CO2 poprzez stosowanie coraz bardziej zaawansowanych technologii (cykl Millera, CoD, MHEV) była coraz niższa.

CZYTAJ TAKŻE: Następca Audi R8 z napędem elektrycznym. Zbudują go z pomocą Chorwatów

Do roku 2025 ślad węglowy floty pojazdów Audi w całym cyklu ich życia ma zostać zmniejszony o 30 procent w porównaniu z rokiem 2015. Audi postawiło sobie za cel osiągnięcie pozycji wiodącego dostawcy usług premium, neutralnego pod względem emisji CO2. Najpóźniej do 2050 r. działalność firmy ma być całkowicie neutralna pod względem emisji CO2. Grupa Volkswagen koncentruje się na mobilności elektrycznej, a Audi ma zamiar dostosować swoją gamę układów napędowych do klientów segmentu premium. W przypadku wielu dużych modeli, ich wymagań w zakresie mocy i częstego korzystania z nich na długich trasach, Audi stawia na hybrydowe napędy typu plug-in.

""

Foto: moto.rp.pl

Wydatki na elektromobilność
Audi AG zaplanowało na najbliższe pięć lat łączną kwotę około 37 mld euro na wydatki na badania i rozwój oraz na inwestycje w rzeczowe aktywa trwałe. W kontekście elektryfikacji, koncern z Ingolstadt planuje wydatki początkowe w wysokości 12 miliardów euro – więcej niż kiedykolwiek wcześniej – wyłącznie na mobilność elektryczną. W celu sfinansowania tak dużych inwestycji dwa lata temu koncern z Ingolstadt uruchomił Plan Transformacji Audi (ATP). To program poprawy zysków, który ma na celu uwolnienie do roku 2022 łącznej kwoty 15 miliardów euro na przyszłe inwestycje. ATP to nic nic innego jak szukanie oszczędności. Audi będzie jedyną marką w Grupie Volkswagena wykorzystującą dla swych modeli elektrycznych wszystkie cztery platformy BEV:
MLBevo: standardowa platforma dla elektromobilności (e-tron, e-tron Sportback)
– MEB dla modeli kompaktowych i klasy średniej – wyższej
– PPE dla samochodów klasy wyższej i luksusowych (wyższa/płaska podłoga)
– J1 dla sportowych i wyczynowych pojazdów Audi Sport.

""

Już w 2012 roku Audi zaprezentowało prototyp Audi R8 etron z napędem w pełni elektrycznym.

Foto: moto.rp.pl

Audi już wcześniej eksperymentowało z modelami w pełni elektrycznymi jak np. R8 e-tron z 2012 roku, ale to dopiero SUV e-tron produkowany w brukselskiej fabryce rozpoczął prawdziwą erę elektryfikacji. Belgijski zakład produkcyjny został gruntownie zmodernizowany i obecnie jest jedną z najnowocześniejszych fabryk produkujący auta elektryczne w Europie. Napędy do e-trona są dostarczane przez zakład produkcji silników Audi w Győr, a w Brukseli uruchomiono własną wytwórnię akumulatorów. Wiele doświadczeń z produkcji e-trona w Brukseli jest obecnie włączanych do nowych projektów BEV i do procesu uruchamiania kolejnych fabryk pojazdów elektrycznych Audi. Cykl produkcyjny modeli BEV jest bardzo podobny do cyklu produkcyjnego modeli konwencjonalnych.

""

Audi e-tron.

Foto: moto.rp.pl

Audi Q4 e-tron, elektryczny SUV segmentu A, zjedzie z linii montażowej w fabryce Volkswagena w Zwickau wraz z modelami marek Volkswagena i Seata. Dzięki takiemu połączeniu platform produkcyjnych możliwe jest wytwarzanie przyszłych modeli elektrycznych w dużych ilościach i z dużą wydajnością. Najważniejsze części MEB produkowane są w zakładach koncernu, głównie w Kassel (moduły napędowe), Salzgitter (części silników elektrycznych) i w Brunszwiku (akumulatory i części zawieszenia).

""

Audi Q4 e-tron.

Foto: moto.rp.pl

Przygotowania do rozpoczęcia produkcji modelu Audi e-tron GT, który pod koniec 2020 roku zjedzie z linii montażowej w Böllinger Höfe koło Neckarsulm, są już w toku. Produkowany tam obecnie sportowy Audi R8 wytwarzany jest głównie ręcznie. Elektryczne Gran Turismo ma być produkowane z użyciem wyższego stopnia automatyzacji, zwłaszcza jeśli chodzi o nadwozie. Oba modele wytwarzane będą na tej samej linii produkcyjnej.

""

Audi R8 V10 RWD.

Foto: moto.rp.pl

Hybrydy typu plug-in produkowane są przez Audi w tych samych fabrykach, co ich spalinowe odpowiedniki. Dla przykładu: Audi Q5 TFSI e wytwarzane jest w San José Chiapa (Meksyk), a Audi A7 TFSI e w Neckarsulm. Obecnie Audi wytwarza również dwa zelektryfikowane modele w Chinach. Są to Audi A6 L e-tron i Audi Q2 L e-tron. Oba przeznaczone są na rynek lokalny. W roku 2020 rozpocznie się tu również produkcja Audi e-tron.

""

Audi Q2 L e-tron.

Foto: moto.rp.pl

Do połowy 2022 r. Audi chce wyposażyć jedno na dziesięć miejsc parkingowych na terenach swoich fabryk w ładowarkę. Większość z nich ma być też dostępna dla osób spoza firmy. Już teraz Audi jest w trakcie budowy ponad 4500 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Niemcy zamierzają do 2022 r. w głównym zakładzie Audi w Ingolstadt mieć dostępnych 3500 punktów ładowania. W Neckarsulm ma ich być 1000, a w Brukseli i w Győr nieco poniżej 100. Infrastruktura do ładowania zostanie zbudowana również w fabryce w San José Chiapa w Meksyku.

Plany przewidują, że w 2025 roku 40 procent sprzedanych aut będzie z napędem elektrycznym i hybrydowym. Do końca tego roku ma rozpocząć się produkcja aż 17 modeli (pierwotnie planowano 12) zelektryfikowanych lub w pełni elektrycznych (pięć z nich będzie w pełni elektrycznych). Rozbudowana zostanie rodzina modelowa e-tron. Pojawią się też pierwsze usportowione modele (typu S) z napędem elektrycznym. Dodatkowo powstanie 12 modeli typu plug-in hybrid. Teraz PHEV’y to będzie ponad połowa oferty we wszystkich liniach modelowych.

Pozostało 91% artykułu
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem