Główny Inspektorat Transportu Samochodowego (GITD) ogłosił przetarg na dostawę nowych urządzeń kontrolujących prędkość jazdy. Już niedługo na polskich drogach pojawi się o wiele więcej fotoradarów, jak też odcinkowych pomiarów prędkości.

GITD planuje mocno rozbudować sieć automatycznego nadzoru ruchu drogowego w Polsce. Inspektorat podlegający pod Ministerstwo Infrastruktury, ogłosił przetarg na dostawę nowych urządzeń stacjonarnych. Jest to kolejny etap realizacji projektu CANARD. Na ten cel GITD przeznaczy 54,3 mln zł. Wprowadzenie 247 nowych fotoradarów – tyle zakłada przetarg – zdecydowanie powiększy polską sieć stacjonarnej kontroli prędkości. Jak podaje portal dziennik.pl, z dokumentacji przetargowej wynika, że proces instalacji nowego sprzętu rozpocznie się w III kwartale 2021 roku, a zakończy się w 2023 roku.

OPP, czerwone światło i przejazdy kolejowe
GITD planuje wprowadzić również 39 nowych lokalizacji odcinkowych pomiarów prędkości (OPP). Będzie to kosztowało 13,4 mln zł, a ich montaż ma się rozpocząć już w pierwszym kwartale przyszłego roku (2021). Warto przypomnieć, że układ OPP składa się z kamer odczytujących numery tablic rejestracyjnych na początku i na końcu odcinka pomiarowego. System po zarejestrowaniu auta lub motocykla wylicza jego średnią prędkość na podstawie czasu przejazdu danego odcinka.

CZYTAJ TAKŻE: Jak europejscy kierowcy zachowują się na drodze. Najgorzej jest w Grecji

Walka z nadmierną prędkością to nie wszystko. Inspektorat planuje też wzmocnić swoje działania w walce z kierowcami przejeżdżającymi na czerwonym świetle. 30 nowych rejestratorów pochłonie 21,7 mln zł, a instalacja ma się potrwać w okresie od II kwartału 2021 roku do I kwartału 2022 roku. Wprowadzone zostaną też nowe urządzenia stacjonarne (dokładnie 5 sztuk) rejestrujące naruszenia przepisów ruchu drogowego w zakresie niestosowania się do sygnalizacji świetlnej. Ich montaż na się rozpocząć w IV kwartale 2021 roku, a finał określono na II kwartał 2022 roku.

Wymagania oraz gwarancja
W dokumentacji przygotowanej przez Inspektorat można doczytać się szczegółowych wytycznych co do fotoradarów. Mają to być urządzenia mogące pracować przez 24-godziny na dobę z możliwością monitoringu czterech pasów ruchu bez konieczności zmiany ustawień urządzenia, niezależnie od kierunku poruszania się auta. Jak podaje dziennik.pl nowe fotoradary powinny rejestrować minimum dwa wykroczenia na sekundę, a ustawienia parametrów pracy były regulowane zdalnie.

CZYTAJ TAKŻE: Ministerstwo Infrastruktury zapowiada rewolucję w mandatach z fotoradarów

Wymagania Inspektoratu dotyczą też zabezpieczeń. Otóż fotoradary powinny posiadać wzmocnione zamki, szyby, zawiasy w drzwiach, a obudowy powinny być wyposażone w czujniki temperatury oraz czujniki bezwładnościowe lub uderzeniowe. To nie wszystko, gdyż GITD zgłosiło też wymóg możliwość instalacji kamerki monitoringu marszu w promieniu 10 metrów, zdalnego podglądu przez przeglądarkę internetową, niezależnie od trybu pracy urządzenia. Wszystko po to, aby wandale nie mogli uszkodzić tak łatwo sprzętu.

Całkowity koszt rozbudowy infrastruktury określono na 162 mln zł. Z tego 137,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. W to wlicza się nie tylko 358 nowych urządzeń rejestrujących, ale także powiększenie infrastruktury systemu teleinformatycznego podnoszącego zdolności CANARD. Potencjalni dostawcy mogą do 26 maja składać oferty związane z opisywanym przetargiem.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Auta służbowe w Niemczech. Ile trzeba zarabiać, żeby jeździć Porsche?

Co dziesiąty pracownik branży motoryzacyjnej w Niemczech jeździ samochodem służbowym. Najdroższe oferuje przemysł samochodowy. ...

Koncepcyjny model Toyoty i-Ride, przygotowany do autonomicznej jazdy, pokazany podczas Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas w styczniu 2018 r.

Miasteczko dla autonomicznych aut

Toyota Research Institute buduje ośrodek testowy do rozwoju systemów zautomatyzowanej jazdy. Centrum – o ...

Top 20: Czym jeżdżą w USA

W pierwszym półroczu w USA sprzedało się nieco ponad 8,61 miliona samochodów. Sprawdzamy pierwszą ...

#ByeByeBeetle

Kultowy model Volkswagena, słynny garbus albo chrząszcz, po raz ostatni, przy dźwiękach muzyki zespołu ...

Pandemia zabrała z polskich fabryk 192,2 tys. samochodów

Pod względem strat w produkcji samochodów w 2020 roku Polska znalazła się na szóstym ...

Holenderska firma przerabia zabytkowe Porsche na „elektryki”

Holenderska firma voitures extravert przerabia zabytkowe Porsche 911 na supernowoczesne "elektryki". Firma z siedziba ...