Nie ma co ukrywać. SARS-CoV-2 doprowadził do sytuacji, w której rynek sprzedaży pojazdów zamarł. Jak ogłosił IBRM Samar, na podstawie danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych w marcu 2020 roku znacząco zmniejszyła się w porównaniu do analogicznego okresu 12 miesięcy wcześniej.

Sprzedaż pojazdów osobowych w Polsce spadła prawie o 41 proc. w marcu 2020 roku, w porównaniu do tego samego okresu 12 miesięcy wcześniej. Spadki odnotowano też w odniesieniu do pojazdów dostawczych (-32,71 proc.) i całego rynku (-39,90 proc.). Tak złej sytuacji nie było już od lat. Co więcej była też mniejsza w stosunku do lutego br. Innymi słowy słupki sprzedażowe poleciały w dół i to w znaczący sposób. Analizując dane z marca 2020 roku okazuje się, że w Polsce zarejestrowanych zostało 33 985 samochodów osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony. Wynik jest o 39,9 proc. gorszy niż przed rokiem (o 22 567 aut mniej) i o 21,25 proc. gorszy niż w lutym br. (-9171 szt.). Jeżeli skumuluje się dane z pierwszego kwartału to też nie jest dobrze. Łącznie zarejestrowano 121 030 pojazdów. To spadek o 22,83 proc. (-35 802 szt.). Tak źle nie było od 2013 roku.

W marcu 2020 roku sprzedano w Polsce niemal o 40 proc. mniej samochodów niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

– Podsumowanie marca oraz wyników za pierwszy kwartał wskazuje na razie na „delikatny” spadek, „delikatny” gdyż zarówno styczeń i luty, jak i pierwsza dekada marca przyniosły nam wzrosty. Kolejne miesiące nie będą już tak dobre. W kwietniu będziemy jeszcze obserwowali wydawanie samochodów dla flot, ale klientów indywidualnych raczej w salonach nie będzie zbyt wielu. Oczywiście producenci, dealerzy, jak i firmy niezależne promują sprzedaż on-line, jednak rozwój pandemii i rozwijające się problemy w gospodarce skutecznie hamują zainteresowanie autami. Maj może być jeszcze gorszy. Miejmy jednak nadzieję, że kolejne miesiące przyniosą poprawę. Pandemia przestanie się rozwijać, fabryki wrócą do pracy, a i my optymistycznie spojrzymy do przodu. Miejmy nadzieję – komentuje Wojciech Drzewiecki, Prezes IBRM Samar.

Wojciech Drzewiecki, prezes firmy Samar
Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar prognozuje, że kolejne miesiące (kwiecień, maj) będą pod względem sprzedaży jeszcze gorsze.

Duże straty zauważalne są zwłaszcza w przypadku pojazdów osobowych. Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wskazują, że w marcu 2020 roku zarejestrowano 29 657 samochodów osobowych. Jest to o 40,83 proc. (-20 463 szt.) gorszy wynik niż rok wcześniej i o 22,99 proc. (-8855 szt.) gorszy niż w lutym br. Marcowe zakupy, mimo że o wiele słabsze niż rok wcześniej i w lutym tego roku, można powiedzieć idą jeszcze siłą rozpędu. W całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych udział klientów osobowych wyniósł 27,88 proc., a firm 72,12 proc. Tym samym zakupy flotowe jeszcze pociągnęły rynek w górę. Potwierdza to choćby ranking ACEA (ang. European Automobile Manufacturers’ Association), według którego Polska zakończyła miesiąc luty na 7. lokacie wśród 30 rynków Europy (uwzględniając auta osobowe oraz minibusy).

CZYTAJ TAKŻE: Top 10 | Najmocniejsze traktory na świecie

Toyota jest pod względem sprzedaży liderem kwartału i marca 2020 roku.

Na polskim rynku liderem wśród marek jest Toyota. W marcu zarejestrowała 4550 samochodów. Na drugim miejscu jest Skoda (4340 szt.), a za nią Volkswagen (2447 szt.).
Top 10 najczęściej wybieranych marek w marcu 2020 roku
1. Toyota (4550 szt.),
2. Skoda (4340 szt.),
3. Volkswagen (2447 szt.),
4. KIA (1755 szt.),
5. Dacia (1512 szt.),
6. BMW (1402 szt.),
7. Mercedes (1371 szt.),
8. Renault (1347 szt.),
9. Hyundai (1237 szt.),
10.Volvo (1154 szt.).

W marcowym TOP 10. znalazły się aż trzy marki premium: BMW. Mercedes i Volvo.

Wśród modeli największym zainteresowaniem cieszyła się Toyota Corolla (1597 szt.). Druga była Skoda Octavia (1278 szt.), a trzecia Skoda
Top 10 najlepiej sprzedawanych modeli w marcu 2020 roku:
1. Toyota Corolla (1597 szt.)
2. Skoda Octavia (1278 szt.)
3. Skoda Fabia (1033 szt.).
4. Toyota Yaris (1005 szt.),
5 .Dacia Duster (907 szt.),
6. Skoda Superb (733 szt.),
7. Toyota CH-R (702 szt.),
8. Renault Clio (673 szt.),
9. Volkswagen Golf (606 szt.),
10.Toyota RAV4 (569 szt.).

Toyota Corolla była najczęściej kupowanym samochodem w marcu 2020 roku.

Liderzy pierwszego kwartału roku
Jeżeli natomiast weźmie się pod uwagę okres od stycznia do marca, to liderem również jest Toyota z liczbą rejestracji 16 429 pojazdów. Na drugim miejscu znalazła się Skoda z wynikiem 15 109 sztuk, a podium zamknął Volkswagen (9377 szt.). Obecne wyniki sprzedaży za pierwszy kwartał wskazują, że może to być pierwszy rok od lat, kiedy zmieni się lider rynku.
Top 10 najczęściej wybieranych marek w pierwszy kwartale 2020 roku:
1. Toyota (16 429 szt.),
2. Skoda (15 109 szt.),
3. Volkswagen (9377 szt.),
4. KIA (6540 szt.),
5. Hyundai (5340 szt.),
6. Mercedes (4811 szt.),
7. Renault (4729 szt.),
8. Dacia (4590 szt.),
9. BMW (4203 szt.),
10.Audi (3852 szt.).

Skoda sprzedała w pierwszym kwartale 2020 roku 1320 samochodów mniej od Toyoty.

W przypadku konkretnych modeli, podobnie jak w samym marcu, liderem była Toyota Corolla (5314 szt.; +129,74% w stosunku rok do roku (dalej: r/r)). Z nieco gorszym wynikiem, tuż za nią pojawiła się Skoda Octavia (4551 szt.; -12,95% r/r) oraz Toyota Yaris (4258 szt.; -1,96% r/r).
Top 10 najlepiej sprzedawanych modeli w pierwszy kwartale 2020 roku:
1. Toyota Corolla (5314 szt.),
2 Skoda Octavia (4551 szt.),
3. Toyota Yaris (4258 szt.),
4. Skoda Fabia (3423 szt.),
5. Toyota RAV4 (2336 szt.),
6. Dacia Duster (2274 szt.),
7. Toyota C-HR (2247 szt.),
8 Volkswagen Golf (2021 szt.),
9. Renault Clio (2018 szt.),
10.Skoda Superb (1954 szt.).

Toyota RAV-4 to jedyny SUV w TOP 10 sprzedaży w pierwszym kwartale 2020 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Top 10 | Coupe i kabriolety w dół, ale Mustang w górę!

Zwycięzcą marca i kwartału jest Toyota. Jako jedyna marka w TOP 10. zyskuje wzrosty. Jak bardzo Corolla przyjęła się na polskim rynku widać po wzroście sprzedaży w pierwszym kwartale 2020 roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Elektryczne limonki zaleją Warszawę

Lime (z ang. limonka) - startup z Kalifornii, za którym stoją Google i Uber ...

Mercedes GLC200 4MATIC: Co czwarty Mercedes w Polsce

Segment SUV-ów nadal ma się dobrze.przeżywa w tym momencie hossę. W środku tego boomu ...

Rzeczy, które znajdziesz tylko w Mercedesie GLE. Tego nie ma konkurencja

Dokładnie 22 lata temu zadebiutowała pierwsza generacja modelu ML. Był to przełom na rynku ...

Co się dzieje w „białym piekle”?

Proces przygotowania nowej opony zimowej nie jest prosty. Poza opracowaniem odpowiedniej mieszanki, trzeba przejechać ...

Opel GT X Experimental: Nowa twarz Opla

Opel GT X Experimental to auto koncepcyjne, które ma prezentować nowy język stylistyczny Opla. ...

Seat Leon FR: Zadziorne zwierzę

Kompaktowy Seat z mocnym, benzynowym silnikiem ma wystarczająco hiszpańskiego temperamentu, by jeździć nim z ...