Autostrada bez węzłów, obwodnica bez zjazdów – drogowcy włączają do ruchu odcinki bez pełnej funkcjonalności dla poprawienia rocznych podsumowań.

Ponad 100 kilometrów nowych szybkich tras ma być włączonych do ruchu jeszcze przed końcem roku. Tak jeszcze w piątek deklarowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Świąteczne przyspieszenie jest bardzo widoczne. W sobotę otwarta została obwodnica Bolkowa, dzień wcześniej samochody pojechały nową, lewą jezdnią zakopianki S7 na odcinku Lubień – Naprawa. Również w piątek otwarta została 9-kilometrowa obwodnica Góry Kalwarii. Z kolei w środę 18 grudnia drogowcy włączyli do ruchu 8-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy granicą województw mazowieckiego i świętokrzyskiego a Skarżyskiem Kamienną.

Mimo że 15 grudnia rozpoczęła się zimowa przerwa w realizacji kontraktów drogowych, która potrwa do połowy marca, firmy nie przerwały prac. GDDKiA dociska wykonawców, bo chciałaby zamknąć 2019 r. włączeniem do ruchu przeszło 470 km nowych tras. Będzie to jednak trudne, bo roboty na części odcinków cały czas trwają.

CZYTAJ TAKŻE: Top 10 | Kraje, w których produkuje się najwięcej samochodów

Szczególnie napięta sytuacja panuje na omijającym Częstochowę przeszło 20-kilometrowym odcinku autostrady A1. Uruchomienie trasy przed końcem roku zapowiadali tuż po wakacjach przedstawiciele rządu, więc niedotrzymanie terminu oznaczałoby porażkę polityczną. Wciąż nieoficjalnym terminem otwarcia jest 23 grudnia, ale jeszcze w piątek nie było decyzji administracyjnych niezbędnych do włączenia trasy do ruchu. Jednak jeśli nawet się uda, autostrada nie będzie ukończona. Dwa węzły łączące trasę z miastem – Częstochowa Blachownia i Częstochowa Jasna Góra – wciąż są w budowie. Udostępnione mają być jezdnie w obu kierunkach, ale będzie na nich obowiązywać ograniczenie prędkości, prawdopodobnie do 70 km/h.

To niejedyna niedokończona inwestycja, która ma wejść do statystyki uruchamianych w 2019 r. dróg. Przykładowo na obwodnicy Góry Kalwarii kierowcom udostępniono ciąg główny trasy, ale do dokończenia pozostały jeszcze łącznice na węzłach Stadion i Marianki. Na razie nie można nimi zjechać do miasta. Na znacznej części uruchomionego przed tygodniem 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S5 łączącego Kościan z Radomickiem na trasie Poznań–Wrocław nie zamontowano ogrodzenia chroniącego przed wtargnięciem dzikich zwierząt. A na planowanym do uruchomienia 19-kilometrowym odcinku drogi S5 od Szubina do Jaroszewa będzie można jechać jedną jezdnią.

Jak twierdzi GDDKiA, do końca roku mają być włączone do ruchu jeszcze dwa odcinki ekspresówki S5: Jaroszewo–Mielno o długości 25 km oraz niespełna 15 km odcinka łączącego Aleksandrowo i Tryszczyn. Do tego dojdzie 13 km trasy ekspresowej S17 pomiędzy obwodnicą Kołbieli i obwodnicą Garwolina. Trzy inne odcinki trasy S5 planowane na ten rok: Nowe Marzy–Dworzysko, Dworzysko–Aleksandrowo i Białe Błota–Szubin, wciąż pozostają placem budowy.

CZYTAJ TAKŻE: Rząd szuka pieniędzy na nowe drogi

Roku 2019 drogowcy nie zaliczą do udanych. Wzrost kosztów inwestycji i brak waloryzacji umów zmuszał firmy do rezygnacji z kontraktów, a nawet do opuszczenia budów przed końcem robót. Porażką okazały się kontrakty z wykonawcami z Włoch i Hiszpanii. Rekordowo wydłużył się czas urzędowych procedur przed rozpoczęciem budów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Dwie hybrydowe wersje trzech Peugeotów

Peugeot powiększa paletę silników dla modeli 508 i 3008. Będą to nowe hybrydowe jednostki ...

Stany Zjednoczone nie potrzebują samochodów elektrycznych

Pojazdy elektryczne mimo miliardów inwestowanych w opracowanie technologii i ich reklamę nie poruszają klientów ...

Isuzu D-Max Arctic Trux: Mały Monster Truck

Pojazdy Isuzu nie są w miastach częstym widokiem. W końcu to samochody służące do ...

Koniec produkcji VW Beetla

Volkswagen ogłosił zakończenie produkcji Beetla. Następcy słynnego Garbusa. Ostatni egzemplarz zjedzie z taśmy w ...

Pozytywny wpływ koronawirusa na jakość powietrza

Od kilku tygodni w wielu częściach świata jakość powietrza znacznie się poprawiła. W niektórych ...

Projekt eHighway rusza w Niemczech

Zielone światło dla budowy eksperymentalnych odcinków dróg dostosowanych do ładowania samochodów ciężarowych w Niemczech. ...