fot. PZPM

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA będzie mieć nowe władze. Prestiżowe stanowisko zajmie w nich Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) – dowiedziała się „Rzeczpospolita”.

Faryś został wybrany szefem Liaison Committee-ACEA, reprezentującego w Stowarzyszeniu przemysł i rynki motoryzacyjne poszczególnych krajów. Rolą prezesa LC-ACEA jest m.in. przewodniczenie obradom, koordynowanie stanowisk organizacji krajowych, bieżąca współpraca z biurem ACEA, a także przekazywanie opinii członków LC radzie dyrektorów Stowarzyszenia. Faryś obejmie nowe stanowisko 1 stycznia 2020 r. Jednocześnie dalej będzie pełnił funkcję prezesa PZPM.

fot. PZPM

ACEA przygotowuje się teraz do współpracy z nowymi władzami Unii Europejskiej, oczekując dialogu z Komisją Europejską, posłami do Parlamentu Europejskiego i państwami członkowskimi UE. Liczy na współpracę w tworzeniu takich przepisów prawa dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, które wzmocni jego konkurencyjność. – W tym kontekście rola przewodniczącego LC będzie szczególnie odpowiedzialna, bo nadchodzący czas będzie trudny dla branży. Wyzwania jakie nas czekają w świetle podejścia do kwestii środowiskowych – w tym ograniczenie emisji CO2 i innych szkodliwych substancji, tematy związane z podatkami, bezpieczeństwem czy nowej mobilności i jej finansowania –  będą absolutnie kluczowe – podkreśla Faryś.

CZYTAJ TAKŻE: ACEA: Brexit i normy emisji wyhamują rynek w Europie

Sekretarzem generalnym ACEA zostanie 55-letni Holender Eric-Mark Huitema. Już 1 października zastąpi on Erika Jonnaerta, który kierował organizacją przez ostatnich 6 lat. Huitema dołącza do ACEA z IBM, gdzie zajmował się rozwijaniem inteligentnego transportu. Wcześniej pracował w sektorze IT.

fot. PZPM

Jakub Faryś dla moto.rp.pl

Z jakimi problemami musi uporać się europejska motoryzacja?

Najważniejszym zadaniem jest utrzymanie konkurencyjności wobec producentów z innych części świata. Szczególnie w świetle decyzji podjętych przez władze Unii Europejskiej dotyczące emisji szkodliwych substancji, zwłaszcza dwutlenku węgla. Ponieważ redukcja emisji CO2 nie jest możliwa przy wykorzystaniu nawet najnowocześniejszych technologii stosowanych w silnikach spalinowych, niezbędne jest sięgnięcie po inne rodzaje napędów, w tym samochody eklektyczne, hybrydowe, hybrydy-plug in czy samochody zasilane gazem ziemnym. Oczywiście dotyczy to nie tylko samochodów osobowych, ale także dostawczych i ciężarowych. W przypadku tych ostatnich będzie to szczególnym wyzwaniem z uwagi na codziennie pokonywane przez nie dużych odległości, gdzie ważny jest czas, a więc szybkie ładowanie. Kolejny problem to brexit, którego konsekwencje będą jeszcze długo odczuwalne. Branża motoryzacyjna to jeden z najbardziej globalnych przemysłów i jakiekolwiek zawirowania związane np. ze zmianą przepisów czy zasad dotyczących np. transportu będą się odbijać w gospodarce.

Jakie będą najważniejsze wyzwania dla ACEA?

Kluczowym tematem jest dekarbonizacja, a więc wszelkie kwestie związane z redukcją szkodliwych substancji. Ponadto wyzwania związane z międzynarodowym handlem, w tym z Wielką Brytanią po brexicie. A także nowe przepisy związane z bezpieczeństwem czy homologacjami pojazdów. W swoich działach ACEA musi także brać pod uwagę perspektywę spowolnienia gospodarczego, a nawet ewentualnego kryzysu.

Jak wobec tych problemów przedstawiają się perspektywy dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego?

Branża motoryzacyjna w Polsce jest jedna z najsilniejszych gałęzi naszej gospodarki. W rezultacie to, co ją osłabia, będzie w jakimś stopniu przekładać się na inne sektory. Jesteśmy bardzo ważnym producentem części i komponentów, których zdecydowana większość, podobnie jak produkowanych w Polsce samochodów, wysyłana jest za granice. Wiec jakiekolwiek spowolnienie produkcji w zagranicznych fabrykach, dokąd trafia eksport branży, spowoduje zmniejszenie zamówień dla polskich dostawców. Podobnie negatywny wpływ będzie mieć na nas brexit, jeśli  z powodu wprowadzenia kontroli granicznych i ceł wzrosną koszty transportu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Firmowe floty pomogą w popycie na samochody elektryczne

Firmy w Polsce inwestują w samochody z alternatywnym napędem. Z badania Barometr Flotowy opublikowanego ...

Branża motoryzacyjna zadba o bezpieczne auta autonomiczne

Jedenaście firm z sektora motoryzacyjnego wystąpiło ze wspólną inicjatywą na rzecz rozwoju zautomatyzowanych pojazdów. ...

Uber w całej Polsce za gotówkę

Do tej pory z amerykańskiej aplikacji przewozowej, łączącej pasażerów i kierowców, w Polsce korzystać ...

Dla japońskich mediów sprawa Carlosa Ghosna to wciąż jeden z głównych tematów

Biznes za kratkami

Carlos Ghosn nie jest ani pierwszym, ani zapewne ostatnim przedstawicielem biznesowej elity, który znalazł ...

Elektryczne Audi Stocha już do kupienia

Podczas rywalizacji w skokach narciarskich Pucharu Świata oraz Turnieju Czterech Skoczni Audi reklamowało swój ...

Miliony na nowe fotoradary

Główny Inspektorat Transportu Drogowego wyda ponad 160 mln zł na nowe urządzenia rejestrujące. Pierwszy ...