Tesla model 3 tegorocznym liderem w Europie, w Polsce tryumfuje BMW i3

Zapowiedź dopłat do zakupów aut elektrycznych nie zastopowała sprzedaży elektryków w Polsce. 412 samochodów osobowych zarejestrowanych w I kwartale oznacza wzrost o rekordowe 159 proc. w porównaniu do pierwszy trzech miesięcy 2018 r. Sukces? O tyle o ile, bo ten wynik zrobiły przede wszystkim zakupy firm carsharingowych.

Publikacja: 06.05.2019 14:14

Tesla model 3 tegorocznym liderem w Europie, w Polsce tryumfuje BMW i3

Foto: fot. Tesla

Udział elektryków w polskim rynku nowych samochodów osobowych sięgnął 0,29 proc. wobec 0,12 proc. na koniec 2018 r. – policzył Instytut Samar. Ten skokowy wzrost rynek EV zawdzięcza niemal wyłącznie klientom instytucjonalnym. W I kwartale odpowiadali oni za 98,06 proc. zakupów, czyli stali się właścicielami aż 404 pojazdów. Uwzględniając fakt, że pod pojęciem klientów indywidualnych kryją się również osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i spółki cywilne, może się okazać, że ręce prawdziwie prywatne nie trafił ani jeden nowy elektryk.

""

BMW i3 to najpopularniejszy obecnie elektryk w Polsce / fot BMW

Foto: moto.rp.pl

Na rynku nabywców rządziły firmy carsharingowe. Jak podaje Samar, największy kontrakt wywalczyło BMW, które docelowo dostarczy 500 sztuk elektrycznego modelu i3 spółce Innogy. W I kwartale zarejestrowano aż 248 sztuk tego modelu, w ubiegłym roku było ich 34. i3 zdetronizował Nissana, który zarejestrował 62 pojazdy (rok temu 103) przed rokiem (minus 39,8 proc.). Jedynym większym kontraktem firmy w tym kwartale była dostawą 9 Leafów dla PKN Orlen. Najniższe miejsce na podium należało do Renault, która dostarczyła 46 sztuk elektrycznego ZOE, aż o 43 sztuki więcej niż w I kw. 2018 r. Tu też o wyniku zadecydował kontrakt z firmą carsharingową – wrocławska Vozilla kupiła właśnie 40 sztuk tego modelu.  Do tej pory wrocławski prekursor elektrycznych aut na minuty w Polsce oferował jedynie Nissany Leaf.

CZYTAJ TAKŻE: Nikt nie zainwestuje w elektromobilność tyle, co Volkswagen

Czwarte miejsce zajął obsypany w tym roku nagrodami Jaguarem I-Pace (23 szt). Elektryczny Jaguar zdobył w tym roku tytuł „Car of the Year 2019” i „World Car of the Year 2019”, a w ramach tego ostatniego konkursu także nagrodę za najlepsze ekologiczne auto i za najlepszy design. Na piątym miejscu – Volkswagen e-Golf. (10 szt.). Jest jednak bardziej niż prawdopodobne, że już niebawem te liczby będą zdecydowanie inne, bowiem Grupa Volkswagena planuje największą pośród europejskich koncernów ofensywę elektromobilności. Do 2028 r. zapowiada wprowadzenie na blisko 70 nowych modeli aut elektrycznych, a skala inwestycji sięgnie tylko w ciągu najbliższych pięciu lat 30 miliardów euro, z czego 10 miliardów w samą rodzinę modeli ID.

""

Jaguar znalazł w Polsce w I kwartale chętnych na 23 I-Pace, w Europie 3051 / fot. Jaguar

Foto: moto.rp.pl

Szósta w rankingu jest Tesla. 10 zarejestrowanych egzemplarzy to trzy sztuki mniej niż rok temu – 5 sztuk Modelu S, trzy sztuki Modelu X oraz dwie Tesli 3.  To może się szybko zmienić, bo według danych Samaru od 1 do 20 kwietnia zarejestrowano aż siedem „trójek”. Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów, w Polsce na koniec marca 2019 zarejestrowanych było dokładnie 400 elektrycznych aut marki Tesla.

CZYTAJ TAKŻE: Tesla Model 3 w Europie bez funkcji autopilota

Tesla Model 3 przebojem weszła na europejski rynek – jej dostawy rozpoczęły się w lutym 2019 r.a już zdobyła tytuł lidera sprzedaży elektryków w I kwartale. Łącznie Tesla dostarczyła około 19,5 tys. aut Modelu 3, oprócz niej tylko Renault ZOE (11 139) i Nissan LEAF (10 226) zdołały przekroczyć 10 tys. rejestracji w tym samym okresie. Jednak sukcesowi najmniejszej Tesli towarzyszą potężne spadki sprzedaży Modelu S (60 proc. rok do roku, 1605 egz.) i Modelu X (40 proc.). Na czwartym miejscu po pierwszym kwartale znalazł się Mitsubishi Outlander PHEV (hybryda plug in, 9747) a na piątym polski rekordzista, BMW i3 (6244). Łącznie w I kw. w Europie – jak podaje EV Sales blog – zarejestrowano 125,8 tys. samochodów elektrycznych i hybryd plug in.

Udział elektryków w polskim rynku nowych samochodów osobowych sięgnął 0,29 proc. wobec 0,12 proc. na koniec 2018 r. – policzył Instytut Samar. Ten skokowy wzrost rynek EV zawdzięcza niemal wyłącznie klientom instytucjonalnym. W I kwartale odpowiadali oni za 98,06 proc. zakupów, czyli stali się właścicielami aż 404 pojazdów. Uwzględniając fakt, że pod pojęciem klientów indywidualnych kryją się również osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i spółki cywilne, może się okazać, że ręce prawdziwie prywatne nie trafił ani jeden nowy elektryk.

Pozostało 85% artykułu
Tu i Teraz
Trump zaczyna "spłacać dług" Muskowi. Chce znieść przepisy dotyczące zgłaszania wypadków
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Tu i Teraz
Szaleńczy skok akcji Tesli. Elon Musk może dziękować Trumpowi
Tu i Teraz
Najtańszy nowy Rolls-Royce i wyjątkowy prezent pod choinkę
Tu i Teraz
Kolejna niemiecka marka zniknie z rynku. Poddostawca branży moto ogłasza upadłość
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?