Porsche może zrezygnować z silników Diesla

Porsche podejmie do końca dekady decyzję, czy jego najnowsza generacja silników wysokoprężnych będzie zarazem ostatnią — powiedział Reuterowi prezes Oliver Blume, pierwszy raz coś takiego publicznie

Publikacja: 19.07.2017 12:24

Porsche

Porsche

Foto: materiały prasowe

Dieselgate Volkswagena zaszkodził Porsche i marce samochodów sportowych, która wprowadziła pierwszego diesla w 2009 r. w wersji sportowo-użytkowej Cayenne.

– Oczywiście zajmujemy się tą kwestią, nie podjęliśmy jeszcze decyzji w tej sprawie — stwierdził Blume w wywiadzie udzielonym na torze wyścigowym w Nürburgring. Wyjaśnił, że Porsche będzie oferować w ciągu najbliższych 10-15 lat kombinację silników spalinowych, pojazdy hybrydowe plug-in i w pełni elektryczne, a do końca dekady zdecyduje, czy diesle mają przyszłość w tej firmie.

Niemiecka prokuratura wszczęła w czerwcu śledztwo wobec pracowników Porsche, by ustalić, czy brali udział w potajemnym projektowaniu oprogramowania kontroli pracy silnika, a organ nadzoru sprawdza, czy w Cayenne instalowano takie urządzenie.

Cayenne po liftingu będzie mieć premierę we wrześniu, w dalszym ciągu takie w wersji wysokoprężnej, podobnie jak limuzyna Panamera, która trafiła do salonów w listopadzie — powiedział Blume. — Dla następnych generacji będą inne scenariusze — stwierdził. Jednym z nich jest utrzymanie mimo wszystko tego napędu — mówi się w firmie.

Firma ze Stuttgartu korzysta nadal z diesli, na które przypada ok. 15 proc. światowej sprzedaży, bo są sprawniejsze od silników benzynowych, co pozwala zmniejszyć emisję CO2. W BMW na napęd wysokoprężny przypada 35 proc. sprzedanych aut, a w Audi dwie trzecie w samej Europie.

ELEKTRYCZNE MIASTA

Wizerunkowi diesli mocno zaszkodził skandal w VW i nowe informacje, że niektóre silniki emitują bardzo dużo trujących związków azotu, co skłoniło producentów do zmiany postępowania. Chcąc zaspokoić popyt na auta elektryczne Porsche przeznaczył miliard euro na dostosowanie głównego zakładu w Stuttgarcie do produkcji pierwszej 4-drzwiowej limuzyny elektrycznej Mission E, która ma trafić na rynek w 2019 r. Wersje elektryczne Porsche mogą stanowić do 2025 r. jedną czwartą łącznej sprzedaży z tolerancją 5-10 proc. — stwierdził Blume, zaprzeczając informacji prasowej, xe do 2023-24 r. połową produkcji będzie elektryczna.

Wcześniej w lipcu Volvo ogłosiło, że jego wszystkie samochody po 2019 r. będą hybrydowe albo elektryczne. To pierwszy duży producent, który podał termin rezygnacji z wyłącznie silników spalinowych.

Porsche i Audi zapewniające razem 60 proc. zysków grupy VW planują znaczne oszczędności w kosztach projektowania i materiałowych w programach aut elektrycznych na korzystaniu wspólnie z nowej płyty podłogowej o kodowej nazwie PPE — powiedział Blume. Pozwala ona obu markom oszczędzać dzięki wspólnym modułom i komponentom, ułatwiając Porsche cel zachowania marży operacyjnej 15 proc. rocznie. — Można sobie wyobrazić kolejne płyty, np. dla SUV — dodał.

W 2016 r. sprzedaż aut Porsche wzrosła o 6 proc. do rekordowych 238 tys., firma zamierza zwiększać ją o 5 proc. rocznie do 2025 r. Licząc na wzrost popytu na luksusowe auta elektryczne może uruchomić produkcję kolejnego modelu o zerowej emisji spalin na płycie Mission E; początkowa produkcja zakładu w Zuffenhausen wyniosłaby 20 tys., elektryczna wersja SUV Macan jest też możliwa — stwierdził prezes.

– Spodziewamy się, że metropolie w Chinach i Azji przestawią się bardzo szybko na wyłącznie elektryczne środki transportu. Moim zdaniem w najbliższych 5 latach będzie mało silników tylko spalinowych w dużych miastach. Rozwój ten tendencji w regionach wiejskich będzie jednak znacznie wolniejszy — powiedział Blume.

Dieselgate Volkswagena zaszkodził Porsche i marce samochodów sportowych, która wprowadziła pierwszego diesla w 2009 r. w wersji sportowo-użytkowej Cayenne.

– Oczywiście zajmujemy się tą kwestią, nie podjęliśmy jeszcze decyzji w tej sprawie — stwierdził Blume w wywiadzie udzielonym na torze wyścigowym w Nürburgring. Wyjaśnił, że Porsche będzie oferować w ciągu najbliższych 10-15 lat kombinację silników spalinowych, pojazdy hybrydowe plug-in i w pełni elektryczne, a do końca dekady zdecyduje, czy diesle mają przyszłość w tej firmie.

Pozostało 84% artykułu
Tu i Teraz
Luksusowy samochód elektryczny zapalił się po wypadku w Warszawie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km
Tu i Teraz
Auto Nostalgia, czyli najstarsze w Polsce targi pojazdów zabytkowych
Tu i Teraz
Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk wystartują w Rajdzie Świdnickim
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Tu i Teraz
Wracają protesty rolników. Dzisiaj przejścia graniczne z Ukrainą, 10 maja Warszawa