Wyprowadza ona z Suwałk ruch tranzytowy ciężarówek, ciągnących od granicy z Litwą. W ciągu doby przejeżdżało ich przez miasto ponad 5 tys. Droga omija miasto od zachodu i północy. Na węźle Suwałki Południe łączy się z dwujezdniową częścią obwodnicy Augustowa, tworząc fragment drogi ekspresowej S61 o łącznej długości niemal 26 kilometrów. Inwestycja kończy się na węźle Suwałki Północ, który powstanie wraz z ostatnim przygranicznym odcinkiem S61 Suwałki – Budzisko. Do tego czasu nowa ekspresówka będzie się łączyć z istniejącą drogą krajową nr 8 przez kilometrowej długości odcinek pojedynczej jezdni. jak podkreślał wykonawca, firma Budimex, to pierwsza w regionie droga o betonowej nawierzchni.
źródło: GDDKiA
Obwodnica Suwałk to drugi podlaski fragment międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Baltica – trasy S61 łączącej kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Na terenie Polski tworzy ją droga ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej, gdzie odgałęzia się jako trasa S61. Gotowe są już fragmenty Via Baltica o łącznej długości 117 km. W realizacji jest obecnie 201 km – budowana jest druga nitka obwodnicy Szczuczyna, a pozostałe fragmenty są jeszcze projektowane. GDDKiA podpisała już wszystkie umowy z wykonawcami, a cała trasa ma zostać udostępniona kierowcom do końca 2021 roku.
CZYTAJ TAKŻE: Kolejne 20 miliardów na nowe drogi
W tym roku GDDKiA zaplanowała włączenie do ruchu ok. 500 kilometrów dróg. Obecnie w fazie projektowania lub budowy jest 113 odcinków tras ekspresowych i autostrad o łącznej długości 1426 km. Na 7 odcinkach, na które podpisano już umowy z wykonawcami, roboty zaczną się najwcześniej w roku 2020. To m.in. trasa S3 od Bolkowa do granicy państwa oraz dwa odcinki S19 pomiędzy węzłem Nisko Południe a węzłem Sokołów Małopolski.