Od 2030 roku olej palmowy nie powinien być składnikiem oleju napędowego. Najpierw ten dodatek został uznany za rozwiązanie przyjazne dla środowiska. Teraz jego użycie jest uważane za szkodliwe.

Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej olej palmowy jako dodatek do diesla nie będzie już używany. Między rokiem 2023 a 2030 zużycie oleju palmowego zostanie stopniowo zredukowane do zera. Organizacje transportowe, jak i Niemieckie Stowarzyszenie Biopaliw oskarżają ustawodawców o pozostawienie luk w stosowaniu oleju palmowego jako dodatku do paliwa i nadawanie mu etykiety ekologicznego paliwa. Na przykład olej palmowy z plantacji mniejszych niż pięć hektarów nie będzie uważany za „wysoce emisyjny”. Podobno przepisy skonstruowano tak, żeby uspokoić kraje produkujące olej palmowy – Malezję, Indonezję czy Kolumbię. Francja od 2020 roku całkowicie wyeliminuje wykorzystanie oleju palmowego w biopaliwach.

Biopaliwa okazały się wcale nie takie biologiczne.

Według badania prowadzonego na zlecenie Unii Europejskiej wykazano, że olej napędowy zmieszany z olejem palmowym jest trzy razy bardziej szkodliwy dla środowiska niż konwencjonalny olej napędowy, a zmieszany z olejem sojowym nawet dwukrotnie bardziej szkodliwy. Europa jest po Indiach drugim co do wielkości importerem oleju palmowego na świecie. Podczas gdy indyjski olej jest wykorzystywany głównie do żywności, w Europie ponad połowa dodawana jest do paliwa. W Niemczech co najmniej 70 procent rzepaku jest wykorzystywane do produkcji biopaliw.

ZOBACZ TAKŻE: Od 2030 w Szwecji nie kupisz samochodów napędzanych paliwami kopalnymi

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Daimler i Bosch testują w USA autonomiczne taksówki

W Stanach Zjednoczonych odbywa się najwięcej testów autonomicznych pojazdów. Daimler wraz z Boschem rozpoczęli ...

Rekord na polskim rynku autobusów

We wrześniu zakupy przewoźników wzrosły przeszło dwukrotnie w porównaniu z ubiegłym rokiem. Rośnie udział ...

Prowadził Teslę siedząc na tylnej kanapie

W Kalifornii aresztowano kierowcę Tesli, który zamiast prowadzić swój samochód siedział na... tylnej kanapie. ...

Ceny | Ford Focus Vignale: Kompakt za ponad 100 tys.

Vignale to topowa wersja wyposażenia oferowana dla niemal wszystkich Fordów. Sprawdzamy, ile kosztuje nowy ...

Związek Polskiego Leasingu podsumował 2019 rok

Po raz kolejny okazało się, że leasing pozostaje najbardziej istotnym instrumentem finansowym dla sektora ...

Suzuki Swift II

Historia Suzuki Swifta. Jak popularny mieszczuch zmieniał się przez dekady?

Historia motoryzacji pełna jest modeli produkowanych przed dekady, które wciąż cieszą kierowców. Takim autem ...