Tychy czekają na następcę Marchionne

W tych dniach miały być ujawnione informacje o podziale modeli w fabrykach Fiat Chryser Automobiles w Europie. Wcześniej oczekiwano, że stanie się to już 31 maja, kiedy ówczesny dyrektor generalny FCA Sergio Marchionne przedstawiał w Turynie strategię na najbliższe 5 lat. Co stanie się teraz?

Publikacja: 22.07.2018 10:40

Tychy czekają na następcę Marchionne

Foto: fot, FCA

Strategia jest, ale nie ma jeszcze rozdzielonych modeli. Nieoficjalnie wiadomo, że auta droższe – takie jak Jeepy, Maserati czy Alfa Romeo będą produkowane we Włoszech, model Punto zniknie z rynku, a Tipo zostanie wycofany z rynków europejskich. Siłą napędową koncernu ma być marka Jeep, na silne wsparcie może liczyć także Alfa Romeo.

""

Marka Jeep ma być jednym z filarów koncernu FCA. Nowy Wrangler właśnie wchodzi na rynek / fot. mat. pras.

moto.rp.pl

Ale też Fiat ma sukcesy w klasie najmniejszych aut. Fiat 500 jest liderem rynkowym w Europie (ponad 190 tys. sprzedanych aut w 2017 ), zaś na drugimi miejscu jest Panda (187 tys.). Dopiero na trzecim lokuje się VW Up!. W planach jest wersja 500 kombi. Ten model będzie miał również wersję elektryczną.

CZYTAJ TAKŻE: Fiat bez konkretów co do polskich fabryk

Tak szybkie powołanie Mike Manleya na nowego szefa FCA oznacza, że właściciele chcą, żeby strategia, przy której pracował wspólnie z Marchionne, została jak najszybciej wdrożona. Zapewne więc kolejne szczegóły dotyczące tego, która fabryka będzie produkować konkretne modele, poznamy w najbliższym czasie. Według nieoficjalnych informacji, do których wcześniej dotarła „Rzeczpospolita”, w fabryce Fiat Chrysler Automobiles w Tychach mają być produkowane elektryczne Fiaty 500, a być może także elektryczna Panda. Byłyby to pierwsze to pierwsze europejskie auta FCA z takim napędem.

Na razie 500, Ypsylon i silniki

W czerwcu FCA, bez planowanych wcześniej uroczystości, otworzyła w Bielsku Białej fabrykę silników benzynowych z turbodoładowaniem z rodziny FireFly. Koncern wydał na tę inwestycję ponad miliard złotych, a silniki będą montowane w Jeepach Renegade roku modelowego 2019, a przed końcem 2018 także w innych autach FCA. Moce produkcyjne w tej chwili wynoszą 200 tys. rocznie, a w 2019 mają być podwojone. Planowana produkcja obejmuje silnik 3-cylindrowy o pojemności 1 litra o mocy 120 KM i momencie obrotowym 190 Nm oraz silnik 4-cylidrowy o  pojemności 1,3 litra i mocy 150 KM lub 180 KM i momencie obrotowym 270 Nm.

CZYTAJ TAKŻE: Sylwetka Sergio Marchionne

A co z samochodami? W czerwcu 2018 r. w Tychach z taśmy produkcyjnej zjechał 2-milionowy egzemplarz „500”. I w ciągu najbliższego czasu podstawowym modelem tyskiej fabryki Fiata będzie Fiat 500 oraz Lancia Ypsylon, która nadal doskonale sprzedaje się we Włoszech. W 2017 roku fabryka wyprodukowała 263,4 tys. samochodów. Sergio Marchionne, ale i Alberto Altavilla, który teraz w FCA szefuje m.in Fiatowi i europejskim operacjom FCA, niezmiennie wychwalali swoją polską fabrykę. -Mówię o tym nie tylko pytany przez Polaków, ale wszędzie gdzie jestem i słyszę, że ktoś się chwali jakością. Ludzie w Polsce potrafią wyczarować niesamowite rzeczy – mówił w marcu 2018 r. w Genewie Sergio Marchionne. Nadal jednak nie wiadomo jakie ostatecznie, oprócz uruchomienia produkcji e-500, są plany na przyszłość tyskiej fabryki.

""

Fiat 500e / fot. FCA

moto.rp.pl

Marchionne miał o tym powiedzieć w październiku 2017 podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu, ale tam się nie pojawił. Podczas tegorocznego salonu w Genewie zapowiadał, że na wszystkie konkretne pytania odpowie w czerwcu. Ale tak się nie stało.

On był FCA

Teraz będą musieli na nie odpowiedzieć Manley lub Altavilla. – Najgorsze jest to, że Marchionne nie tylko wymyślił FCA, on sam był FCA — mówi Giuseppe Berta, profesor mediolańskiego Uniwersytetu Bocconi w Mediolanie, który wcześniej zorganizował i prowadził archiwum Fiata. – Jak Marchionne odejdzie, cała FCA będzie musiała się zmienić, a to z kolei otworzy możliwości wielkiej, transformacyjnej transakcji. Oczywiście chodzi o poszukiwanie partnera, który wesprze europejską część FCA — dodaje profesor Berta.

CZYTAJ TAKŻE: Pięćsetka z Tych pod prądem

Manley jednak o tyle będzie miał łatwiej, bo FCA ma pieniądze i dostęp do taniego kredytu. Jeśli nawet wejdą cła, którymi grozi i Donald Trump i Bruksela, to jest na to przygotowany, ma fabryki po obydwóch stronach Atlantyku, a w Chinach Fiat nigdy nie był mocny, więc tam straty mu nie grożą. Nie jest też uwikłany we włoską politykę, z którą chcąc nie chcąc, musiał się liczyć Marchionne i dlatego w roku 2010 przeniósł produkcję Pandy z Polski pod Neapol. Tłumaczył to długiem Fiata wobec  rządu Włoch, który wsparł koncern finansowo w kryzysie, podczas gdy rząd polski w czasach najgłębszej zapaści na rynku nie ogłosił nawet programu dopłat do złomowania  aut. Zapłaciła za to fabryka w Tychach. Teraz związkowcy domagają się od rządu nacjonalizacji tyskiego zakładu, ale raczej się na to nie zanosi. Pozostaje więc poczekać, co powiedzą Manley bądź Altavilla.

Strategia jest, ale nie ma jeszcze rozdzielonych modeli. Nieoficjalnie wiadomo, że auta droższe – takie jak Jeepy, Maserati czy Alfa Romeo będą produkowane we Włoszech, model Punto zniknie z rynku, a Tipo zostanie wycofany z rynków europejskich. Siłą napędową koncernu ma być marka Jeep, na silne wsparcie może liczyć także Alfa Romeo.

Ale też Fiat ma sukcesy w klasie najmniejszych aut. Fiat 500 jest liderem rynkowym w Europie (ponad 190 tys. sprzedanych aut w 2017 ), zaś na drugimi miejscu jest Panda (187 tys.). Dopiero na trzecim lokuje się VW Up!. W planach jest wersja 500 kombi. Ten model będzie miał również wersję elektryczną.

Pozostało 87% artykułu
Tu i Teraz
Orlen obniży ceny paliw na majówkę. Promocja tylko dla wybranych klientów
Tu i Teraz
Rolnicy protestują. Na 24 godziny zablokowali trasę S3
Tu i Teraz
Budowa trasy S1 opóźni się o ponad 7 miesięcy. Archeologiczne odkrycie na budowie
Tu i Teraz
"Ostatnie Pokolenie" zablokowało skrzyżowanie w centrum Warszawy
Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł