fot. Bloomberg

Mamy przetasowania na liście najcenniejszych marek motoryzacyjnych, choć nie na czele. Bo Japończycy znów nie dali szans rywalom. Tak jak rok temu, tak i teraz najcenniejszą marką w motoryzacji jest Toyota.

Dzisiaj Toyota wyceniana jest na 30 mld dolarów, czyli o 5 proc. więcej, niż rok temu — wynika z rankingu „Top 100 Most Valuable Brands” przygotowywanego rokrocznie przez Kantar Millward Brown. Jaki jest powód tak silnej pozycji?

fot. Bloomberg

– Niejeden. Po pierwsze spójność strategii koncernu i jej skrupulatna realizacja, wiarygodność oraz zdolność przewidywania popytu, w tym przypadku na SUV-y. Takie modele nadal cieszą się powodzeniem, zwłaszcza wśród konsumentów, dla których liczy się wartość auta i to, jak jest bezpieczne — tłumaczył Peter Walshe, dyrektor w Kantar Millward Brown. Jego zdaniem auta Toyoty są niezawodne, mają wysoką wartość oraz jakościowo biją konkurencję. Toyota zwyciężała w tym rankingu przez 11 z 13 lat. Nie była na pozycji lidera w roku 2010 i 2012, wtedy spadła na 2. miejsce.

fot. Bloomberg
fot. BMW

Ale to na niższych pozycjach doszło do interesujących przetasowań. Na 2. miejscu rok temu było BMW, tymczasem w 2018 musiało tę pozycję odstąpić Mercedesowi, który zwiększył swoją wartość o 9 proc. do 25,7 mld dol. BMW, ze wzrostem wartości o 4 proc., zostało wycenione na 25,6 mld dol. Siłą Mercedesa jest pozycja tej marki na rynku chińskim, brazylijskim i rosyjskim, oraz powodzenie najnowszego modelu klasy E. Zdaniem Walshe BMW nadal pozostaje dominującą marką, która jednak musiała sobie poradzić ze spadkiem sprzedaży na rynku amerykańskim. —Tutaj nie ma żadnych wątpliwości. BMW świetnie daje sobie radę i jeśli chodzi o kondycję marki, to z pewnością mieści się w ścisłej czołówce — mówił.

fot. Bloomberg

Największym zaskoczeniem jest jednak awans Tesli, która mimo wielu kłopotów, zwłaszcza z nadążaniem za popytem na Model 3. w tym roku zyskała na wartości aż 60 procent. Wartość tej marki wyniosła 9,4 mld dol., podczas gdy rok temu było to 5,9 mld. To daje jej 8. miejscu najcenniejszych marek motoryzacyjnych, jedno „oczko” za Audi wycenionym na 9,6 mld dol., czyli o 3 proc. więcej niż w 2017. — Ludzie ekscytują się Teslą, nie dlatego, że jest to fajna marka samochodu, ale to już technologia z Marsa. Dla konsumentów jest to niezwykle atrakcyjne, bo Tesla niesie ze sobą wielkie obietnice na przyszłość – uważa Walshe.

fot. Volkswagen

Nowością tegorocznego rankingu jest powrót Volkswagena po dwóch latach nieobecności. Po wartości tej marki — 6 mld dol. widać jednak, że boryka się ona nadal ze skutkami wpadki spalinowej. VW nie było w rankingu przez 2 lata — w 2016 i 2017. Walshe podkreśla jednak, że konsumenci pozostali wierni Volkswagenowi. – Oczywiście zdawali sobie sprawę z kryzysu zaufania, ale nie miało to wpływu na ich decyzje o kupowaniu aut tej marki. Tak, to prawda, wartość VW spadła od czasów, kiedy była jeszcze w naszym rankingu — wtedy wynosiła 9,3 mld dol., ale z drugiej strony pokazała swoją siłę powracając na należne jej miejsce — ocenił Walshe.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż aut w Europie: VW i Jeep idą na rekord

W całym rankingu za najbardziej wartościową markę uznano Google (302,1 mld dol, przed Apple (300,6 mld). Na kolejnych miejscach jest Amazon, Microsoft i chiński gigant technologiczny Tencent.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Aplikacja rozpozna co popsuło się w aucie

Skoda Auto oraz Skoda Auto DigiLab prowadzą testy nowej aplikacji na smartfony o nazwie ...

Na S8 można wcisnąć pedał gazu

Podwarszawski, 10-kilometrowy odcinek trasy S8 pomiędzy Radziejowicami a Przeszkodą zyskał wreszcie status drogi ekspresowej. ...

Chrysler: Bardzo nieudany powrót nazwy Voyager

Pionier popularnego w latach 90. segmentu vanów wraca na rynek. Chrysler ponownie oferuje w ...

Włochów poniosła fantazja. Ceny nowych wersji Alfy Romeo.

Do tej pory najmocniejszą wersją Alfy Romeo Giulia była wersja Quadrifoglio o mocy 510 ...

Seat Leon wskoczył w sierpniu do pierwszej piątki najlepiej sprzedających się aut

Sprzedaż nowych aut: sierpniowy rekord zgodny z przewidywaniami

W ubiegłym miesiącu polski rynek nowych aut poszybował w chmury. Sprzedaż samochodów osobowych i ...

Szykuje się modernizacja Opla Insigni

Opel przygotowuje się do modernizacji modelu Insignia. Dotyczy to wersji liftback, jak i kombi ...