Volvo XC90: Benjamin Button motoryzacji

Im starszy, tym młodszy. Volvo XC90 przypomina filmowego Benjamina Buttona. To auto ma już 11 lat i z roku na rok wygląda młodziej i atrakcyjniej.

Publikacja: 05.02.2025 06:06

Nowe Volvo XC90 po zmianach wygląda ciekawiej, atrakcyjniej i młodziej

Nowe Volvo XC90 po zmianach wygląda ciekawiej, atrakcyjniej i młodziej

Foto: Albert Warner

Największy SUV Volvo, ten z silnikiem spalinowym, jeszcze nie tak dawno miał zostać wycofany z oferty, a tymczasem zostaje z nami na kolejne lata. I to jest bardzo dobra wiadomość. Życiorys XC90 miał przebiegać zupełnie inaczej, a dokładniej ten samochód miał zbliżać już do końca swojej produkcji i cyklu życia. Na zastępcę przewidziano EX90, w pełni elektryczny duży SUV, który jest nieco większy od XC90 (EX – 5,03 m, XC – 4,95 m). Ale plany planami, a życie życiem. Jak mawiają – jutra nie wymyślisz. Popyt na elektryki w ostatnim czasie był o wiele słabszy niż zakładały najbardziej czarne scenariusze. Ten fakt i wizja braku w portfolio aut z napędem spalinowym skłonił nie tylko Volvo do zmiany swojej strategii. Wiele firm motoryzacyjnych musiało pozmieniać swoje plany. Szwedzi należą do tych, które zrobiły to w najbardziej sprytny sposób. I tak do salonów zawitał stary nowy XC90, który po zmianach wygląda ciekawiej, atrakcyjniej i młodziej. Auto, które po prostu nie chce się zestarzeć.  I tak Volvo ma teraz dwa topowe SUV-y: elektrycznego EX90 i spalinowego XC90.

Nowe Volvo XC90

Nowe Volvo XC90

Foto: mat. prasowe

Szwedzi to spokojny naród. Są znani z życiowej równowagi i harmonii. I te cechy widać i czuć w XC90. To samochód, który podczas jazdy nim wycisza, co wpisujemy na listę dużych plusów tego modelu. Nie chcesz nim szaleć na drogach czy piszczeć kołami na górskich serpentynach, czujesz się w nim pewnie i bezpiecznie. Wiele większą frajdę sprawia spokojna jazda i to mimo że komfortowe zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy jak najbardziej dopuściłyby nieco szybszy styl jazdy. Zawieszenie ma podwójne wahacze z przodu oraz technologię Frequency Selective Damping. Znakomicie wybiera nierówności.

Czytaj więcej

Emil Dembiński, prezes Volvo Car Poland: Mamy rekordowy rok i dwa nowe flagowe modele
Nowe Volvo XC90

Nowe Volvo XC90

Foto: mat. prasowe

Volvo XC90 jest na rynku już od niemal dziesięciu lat, ale to jeden z tych, o którym zawsze będziesz myślał, że jest młodszy. Teraz po modernizacji tym bardziej. Szwedzi nie lubią rewolucji, lubią zaskakiwać, ale nie szokować. Przykładem jest XC90, którego druga generacja pojawiła się na rynku w 2014 roku. Kariera rynkowa trwa więc już ponad dekadę, ale przez ten czas niewiele w tym aucie się zmieniło. Przynajmniej na zewnątrz. Teraz przeszedł lifting, którego efekty widać na pierwszy rzut oka, ale nadal pozostało sobą. Jeśli ktoś z was myśli o czymś w rodzaju operacji plastycznej, to niech weźmie przykład z XC90. Stań się młodszym, bardziej atrakcyjnym, ale pozostań nadal sobą. Co się zmieniło? Przód stał się nieco bardziej ciekawszy z nowym grillem. Przeprojektowano zderzaki, reflektory stały się węższe. Są nowe obręcze felg (max. 22 cali), a wkłady tylnych lamp mają teraz ciemny odcień. Do tego nowe kolory i to wystarczy, żeby XC90 nabrało nowego blasku.

Nowe Volvo XC90

Nowe Volvo XC90

Foto: mat. prasowe

Wnętrze jest obszerne – pomieści nawet siedem osób i 1874 litrów bagażu

Wnętrze w każdym XC90 pomieści aż siedem osób. Każdy z foteli ma regulację, w trzecim rzędzie zmieszczą się dwie osoby o wzroście do 170 cm. Fotele w drugim rzędzie są wyposażone w regulację wzdłużną i pochylenia oparcia. Te z przodu mają wysuwaną, bardzo długą poduszkę siedziska. Siedzi się tu bardzo wygodnie. Do tego są podgrzewane, mają wentylację i funkcję masażu. Drugi i trzeci rząd siedzeń można położyć zupełnie na płasko. Ze złożonym trzecim rzędem bagażnik mieści zacne 680 litrów, po złożeniu dodatkowo drugiego rzędu powierzchnia bagażowa wzrasta do imponujących 1874 l. Oczywiście tylną klapę można otworzyć i zamknąć bez użycia rąk, wystarczy przesunąć stopą pod tylnym zderzakiem.

Nowe Volvo XC90

Nowe Volvo XC90

Foto: mat. prasowe

W tym obszernym wnętrzu zmienił się przede wszystkim ekran systemu multimedialnego, który teraz jest większy i wystaje z deski rozdzielczej. Jego przekątna wynosi 11,2 cala, ma dokładnie taką samą grafikę i menu, a aktualizacje Volvo może pobierać „z chmury”. Wnętrze w nowym modelu zostało lepiej wyciszone. Reszta według standardów marki. Jest dużo elegancji, dobrych materiałów, przyjemnych kolorów. To jedno z tych wnętrz, w których czujesz się dobrze, szczególnie przy jasnym kolorze tapicerki. Do wyboru mamy dwa rodzaje tapicerek: Nordico (pochodzenia bio) oraz recyklingowaną tkaninę premium Herringbone Weave. Jeśli zainwestujecie w system audio Bowers & Wilkins, to możecie się spodziewać wrażeń muzycznych na najwyższym poziomie: 19 głośników, moc wyjściowa 1410 watów, subwoofer i cztery różne wpisane tryby odtwarzania dźwięku, w tym sala koncertowa i klub jazzowy.

Nowe Volvo XC90

Nowe Volvo XC90

Foto: mat. prasowe

Pod maską znajdziemy benzynową miękką hybrydę (B5 AWD) o mocy 250 KM i momencie obrotowym 360 Nm, która osiąga pierwszą setkę w 7,7 sekundy. Drugą opcją jest model T8 eAWD. To hybryda plug-in o mocy systemowej 455 KM, która pozwala przyspieszyć do setki w czasie 5,4 s. Zasięg w trybie elektrycznym, uzyskiwany dzięki akumulatorowi 14,7 kWh, wyniesie sensowne 71 km (WLTP). Jak we wszystkich Volvo również w każdej wersji XC90 prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Komfort zawieszenia jest wysoki, szczególnie z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym. Nawet jeśli zamówimy 22-calowe koła, XC90 zadba o naszą wygodę.

Nowe Volvo XC90

Nowe Volvo XC90

Foto: mat. prasowe

Volvo XC90 startuje z ceną 339 900 zł

Szwedzi nie lubią rewolucji, nie lubią zaskakiwać, nie lubią szokować. Przynajmniej tak jest w motoryzacji (nie dotyczy kryminałów Stiega Larssona). XC90 w generacji 2.2 nie musiało wiele się zmienić żeby stać się atrakcyjnym kąskiem na rynku. To będzie w tym roku jeden z koni pociągowych sprzedaży Volvo. Wyczucie trendów rynkowych i szybka reakcja to przepis na sukces. A w tym wypadku Volvo na pewno może na to liczyć. XC90 to był, jest i będzie znakomity samochód. Ile kosztuje Volvo XC90 po liftingu? Na szczęście podwyżki nie szokują i wynoszą, zależnie od wersji, od 5 do 10 tys. zł. Wersja B5 (już z siedmioma miejscami) kosztuje od 339 900 zł. Za hybrydę plug-in zapłacimy kwotę od 389 900 złotych.

Nowe Volvo XC90

Nowe Volvo XC90

Foto: Albert Warner

Nowe Volvo XC90

Nowe Volvo XC90

Foto: mat. prasowe

Nowe Volvo XC90

Nowe Volvo XC90

Foto: mat. prasowe

Nowe Volvo XC90

Nowe Volvo XC90

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Nowe plany Volvo. Pojawią się dwa nowe sedany. Jeden z nich już w przyszłym roku

Największy SUV Volvo, ten z silnikiem spalinowym, jeszcze nie tak dawno miał zostać wycofany z oferty, a tymczasem zostaje z nami na kolejne lata. I to jest bardzo dobra wiadomość. Życiorys XC90 miał przebiegać zupełnie inaczej, a dokładniej ten samochód miał zbliżać już do końca swojej produkcji i cyklu życia. Na zastępcę przewidziano EX90, w pełni elektryczny duży SUV, który jest nieco większy od XC90 (EX – 5,03 m, XC – 4,95 m). Ale plany planami, a życie życiem. Jak mawiają – jutra nie wymyślisz. Popyt na elektryki w ostatnim czasie był o wiele słabszy niż zakładały najbardziej czarne scenariusze. Ten fakt i wizja braku w portfolio aut z napędem spalinowym skłonił nie tylko Volvo do zmiany swojej strategii. Wiele firm motoryzacyjnych musiało pozmieniać swoje plany. Szwedzi należą do tych, które zrobiły to w najbardziej sprytny sposób. I tak do salonów zawitał stary nowy XC90, który po zmianach wygląda ciekawiej, atrakcyjniej i młodziej. Auto, które po prostu nie chce się zestarzeć.  I tak Volvo ma teraz dwa topowe SUV-y: elektrycznego EX90 i spalinowego XC90.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Ten pierwszy raz
Defender Octa: Terminator na kołach
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Ten pierwszy raz
Kia EV3: Czy tak wygląda przyszły lider segmentu?
Ten pierwszy raz
BMW M5: Wyśmiewane w sieci, zachwycające na drodze
Ten pierwszy raz
Porsche 911 GTS: Serce czy rozum
Ten pierwszy raz
Volvo EX90: Odważ się być mądrym