Znaleźć odpowiedni rozmiar. Nowy trend w elektromobilności

Elektromobilność dopiero zaczyna się rozwijać. Obecny trend w samochodach elektrycznych to walka producentów o jak największe akumulatory i zasięg. Jednak są też firmy, które celowo używają małych baterii i widzą w tym wyraźne zalety.

Publikacja: 24.08.2020 19:23

Znaleźć odpowiedni rozmiar. Nowy trend w elektromobilności

Foto: Mazda MX-30.

Akumulator to najdroższy element auta elektrycznego. Od jego pojemności zależy cena e-auta. Niektórzy producenci skupili się na klienteli potrzebującej elektryka wyłącznie do miasta. „Rightsizing” to nowe pojęcie, wymyślone przez strategów marketingowych, którzy nazywają tak podejście do wyłączenia się z wyścigu o zasięg i większą pojemność baterii. Zamiast tego chcą używać akumulatora, który oferuje dokładnie taką pojemność, jaka jest potrzebna dla wymaganego zasięgu. Idea, która się za tym kryje: po co nosić ze sobą drogie i ciężkie ogniwa akumulatorowe, które nie są potrzebne w życiu codziennym?

CZYTAJ TAKŻE: Mercedes chce pokonać Teslę. 700km zasięgu w elektryku

Jednym z najnowszych przedstawicieli tej filozofii jest Mazda MX-30. W pełni elektryczny crossover nie jest klasycznym samochodem miejskim, ale z wyższą pozycją za kierownicą i modnym nadwoziem na pewno trafi w aktualne gusta klientów. Bateria ma pojemność 35,5 kWh i umożliwia zasięg 262 km. Według Mazdy to optymalna wielkość baterii. Umożliwia ogólną równowagę ekologiczną pojazdu w całym jego cyklu życia, a dystans powinien w zupełności wystarczyć do codziennych potrzeb. Mazda podkreśla, że duża część CO2 przypadająca na każde auto elektryczne uwalniana jest podczas produkcji akumulatora. Im ten jest większy, tym większy jest plecak z CO2, które wozi z sobą auto elektryczne.

""

Mazda MX-30.

Foto: moto.rp.pl

Czas pokaże, czy strategia „rightsizingu” zadziała w dłuższej perspektywie. Póki co stojący za tym pomysł zrozumieli tylko nieliczni producenci. Inni robią wszystko żeby elektryk pokonał 500 i więcej na jednym ładowaniu. Okupują to wielkim technicznym wysiłkiem i wysokimi kosztami. Klienci póki co też wolą duży zasięg. To niweluje strach przed utknięciem i niemożliwością załadowania auta. Elektromobilność jest w fazie raczkowania. Coś jak kilka lat temu pierwsze smartfony, które też trzeba było zrozumieć, przywyknąć do nich, nauczyć się ich używać i z nimi żyć.

Akumulator to najdroższy element auta elektrycznego. Od jego pojemności zależy cena e-auta. Niektórzy producenci skupili się na klienteli potrzebującej elektryka wyłącznie do miasta. „Rightsizing” to nowe pojęcie, wymyślone przez strategów marketingowych, którzy nazywają tak podejście do wyłączenia się z wyścigu o zasięg i większą pojemność baterii. Zamiast tego chcą używać akumulatora, który oferuje dokładnie taką pojemność, jaka jest potrzebna dla wymaganego zasięgu. Idea, która się za tym kryje: po co nosić ze sobą drogie i ciężkie ogniwa akumulatorowe, które nie są potrzebne w życiu codziennym?

Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Materiał Promocyjny
Historyczny sukces opon całorocznych: ADAC przyznaje pierwszą ocenę „dobrą”.