fot. Michaela Handrek-Rehle/Bloomberg

Wydawałoby się, że innowacyjne technologie, które pozwolą poruszać się samochodami bez kierowców, mogą budzić entuzjazm wśród przyszłych użytkowników. A jednak nie. Zaufanie do tej technologii wśród Amerykanów jest znikome.

Siedmiu na 10 mieszkańców Stanów Zjednoczonych nie chce jeździć samojezdnymi pojazdami. Z raportu Amerykańskiego Stowarzyszenia Motoryzacyjnego (American Automobile Association – AAA) wynika, że negatywnie do koncepcji poruszania się autami bez kierowców nastawionych jest 71 proc. badanych, o 8 punktów proc. więcej niż w 2017 r. Odsetek wątpiących zatem rośnie. Eksperci sugerują, że może to mieć związek z ubiegłorocznym wypadkiem w Arizonie, w którym autonomiczny samochód Ubera śmiertelnie potrącił pieszego. Miliardy dolarów pompowane w tę technologię przez koncerny motoryzacyjne i różnego rodzaju startupy nie wpłynęły na świadomość Amerykanów. Według AAA opinia publiczna – poza barierami infrastrukturalnymi – może okazać się największym wyzwaniem, przed którym staną producenci.

fot. Justin Merriman/Bloomberg

Samojezdne auta na drogach Kalifornii, Arizony, Florydy, Pensylwanii i Michigan pokonały już miliony mil, wciąż nie zdołały jednak przekonać do siebie mieszkańców USA, których frapują głównie kwestie bezpieczeństwa. Organizacje PAVE (Partnership for Automated Vehicle Education), wspólna inicjatywa przedstawicieli branży, mająca na celu edukację przyszłych użytkowników technologii tzw. self-driving, zamierza więc podjąć działania promocyjne. W planach są szkolenia, warsztaty, a nawet jazdy testowe dla polityków, przedstawicieli administracji lokalnej i urzędników, ale również edukatorów, prawników i zwykłych konsumentów. Eksperci nie mają wątpliwości, że to będzie klucz do złagodzenia lęku.

CZYTAJ TAKŻE: Audi wprowadza system, który pomaga unikać czerwonych świateł

Tym bardziej, że – jak pokazuje raport AAA – technologie wspierające kierowców, które dziś powszechnie stosowane są w autach, jak np. asystent pasa ruchu, system automatycznego hamowania awaryjnego, są pozytywnie odbierane przez użytkowników. Takie rozwiązania podobają się 68 proc. kierowców w USA. Jednocześnie z danych zabranych przez AAA wynika, że Amerykanie nie są całkowicie na „nie” w kontekście wprowadzenia autonomicznych pojazdów. 53 proc. kierowców dopuszcza bowiem wykorzystanie takich aut m.in. w strefach wolnego transportu, takich jak lotniska, parki tematyczne i inne obszary wyłączone z ruchu publicznego. Jednocześnie 44 proc. ankietowanych zadeklarowało, że taki samochody sprawdziłyby się nie jako środek transportu osób, lecz towarów (np. dostawa paczek czy posiłków). Co więcej, wierzą, że taka technologia to – mimo wszystko – przyszłość. Aż 55 proc. respondentów stwierdziło, iż do 2029 r. większość pojazdów będzie miało już możliwość jazdy bez aktywnego udziału człowieka.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Koncerny PSA i Opel już razem

Francuski koncern PSA, właściciel marek Peugeot i Citroen dzisiaj oficjalnie przejął Opla. Nowy szef ...

Czy autostrada A2 między Warszawą a Łodzią pozostanie bezpłatna?

Kiedy cała autostrada będzie autostradą płatną? Takie pytanie zadał poseł PO Cezary Grabarczyk. Odpowiedział ...

Antigua i Barbuda: Osły na drogach

Poruszanie się samochodem po Karaibach to najlepszy sposób, żeby w pełni poznać ten jeden ...

Nie uciekniemy z letnich korków

Rozkopane drogi i poślizg w budowie krajowego systemu zarządzania ruchem – nie będzie łatwo ...

Branża oponiarska w Polsce planuje inwestycje

Globalne koncerny działające w Polsce przygotowują się do zwiększenia produkcji i wprowadzenia na rynek nowych rodzajów ...

Ceny | Mercedes GLE: Same mocne punkty

Nowy Mercedes GLE konkurentów ma sporo, ale nie powinno to stanowić większego problemu. Nieważne, czy ...