Wodorowy przełom na polskich drogach?

Produkcja pojazdów napędzanych wodorem będzie rosła, a koszt ich wytworzenia po 2020 r. może spaść o 50 proc. – twierdzą eksperci.

Publikacja: 25.10.2018 17:07

Wodorowy przełom na polskich drogach?

Foto: fot. Kiyoshi Ota/Bloomberg

W grudniu podczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach Jastrzębska Spółka Węglowa planuje postawić przed siedzibą JSW Innowacje mobilną stację wodorową wraz z autobusem i kilkoma autami osobowymi napędzanymi paliwem wodorowym. To krok w stronę upowszechnienia tego paliwa w naszym kraju. – Na świecie funkcjonuje ponad 320 stacji wodorowych, z czego 139 w Unii Europejskiej i to głównie w Niemczech. Polska jest ciągle białą plamą na tej mapie, ale mam nadzieję, że to się zmieni w ciągu roku albo dwóch lat – podkreśla Daniel Ozon, prezes JSW, podczas inauguracyjnego posiedzenia Zespołu Parlamentarnego – Polska wodorowa.

""

Napędzane wodorem Toyoty Mirai w Hamburgu / fot. Toyota

Foto: moto.rp.pl

JSW jest znaczącym wytwórcą gazu koksowniczego, który stanowi odpad przy produkcji koksu. Kluczowym składnikiem tego gazu jest wodór. JSW pracuje więc wraz z partnerami technologicznymi z Chin i z Japonii nad rozwiązaniem, które pozwoli doczyścić gaz koksowniczy do takiego poziomu, by można go było używać bezpośrednio w ogniwach wodorowych. – Mamy potencjał, by produkować 75 tys. ton czystego wodoru rocznie, co pozwoliłoby zasilać nawet 900 autobusów z napędem wodorowym – szacuje Ozon. JSW pracuje też z kanadyjską firmą nad studium wykonalności projektu budowy fabryki ogniw wodorowych na terenie po likwidowanej kopalni Krupiński.

CZYTAJ TAKŻE: Elektromobilność: Polska coraz bardziej pod prąd

Jacek Pawlak, prezes Toyota Motor Poland, przekonuje, że wodór może być paliwem w pełni alternatywnym wobec ropy naftowej, a samochody napędzane wodorem będą coraz bardziej popularne. – Dziś zasięg samochodu wodorowego bez konieczności dodatkowego tankowania wynosi nawet 600 km. Zwiększymy go do 1 tys. km. Nie widzę też problemu, by powstawała infrastruktura dla tych aut, bo jest ona dużo prostsza niż w przypadku ładowarek dla aut elektrycznych – twierdzi Pawlak. – Po 2020 roku będziemy w stanie zmniejszyć koszt produkcji tego samochodu nawet o 50 proc. – dodaje prezes Toyota Motor Poland.

""

Hyundai ix35 FCEV, napędzany ogniwem paliwowym / fot. Hyundai

Foto: moto.rp.pl

Od lat badania nad możliwościami przechowywania i transportowania wodoru prowadzi Grupa Lotos. – Widzimy duży potencjał wykorzystania wodoru jako niskoemisyjnego paliwa do transportu. Aktualnie próbujemy przebudować naszą lokomotywę manewrową, by była napędzana wodorem – zaznaczył Mateusz Bonca, prezes Lotosu. Spółka otrzyma unijną dotację na budowę instalacji do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwóch punktów tankowania tego paliwa: w Gdańsku i Warszawie. Inwestycja pochłonie niemal 10 mln euro i ma być oddana do użytku w 2021 r. (więcej na ten temat poniżej)

CZYTAJ TAKŻE: Wciąż trwa walka o limity emisji CO2 dla samochodów w Unii

23 października w Tokio ponad 30 państw, w tym Polska, podpisało porozumienie w sprawie technologii wodorowych. Międzynarodowa współpraca dotyczyć będzie rozwoju technologii magazynowania energii opartych na wodorze, wymiany informacji, a także promocji innowacyjnych rozwiązań w tym obszarze.

W grudniu podczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach Jastrzębska Spółka Węglowa planuje postawić przed siedzibą JSW Innowacje mobilną stację wodorową wraz z autobusem i kilkoma autami osobowymi napędzanymi paliwem wodorowym. To krok w stronę upowszechnienia tego paliwa w naszym kraju. – Na świecie funkcjonuje ponad 320 stacji wodorowych, z czego 139 w Unii Europejskiej i to głównie w Niemczech. Polska jest ciągle białą plamą na tej mapie, ale mam nadzieję, że to się zmieni w ciągu roku albo dwóch lat – podkreśla Daniel Ozon, prezes JSW, podczas inauguracyjnego posiedzenia Zespołu Parlamentarnego – Polska wodorowa.

Pozostało 80% artykułu
Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Materiał Promocyjny
Historyczny sukces opon całorocznych: ADAC przyznaje pierwszą ocenę „dobrą”.