Ostatnie dwie dekady w europejskiej motoryzacji upłynęły pod znakiem dominacji silników wysokoprężnych, ale i popularyzacji paliw alternatywnych, z CNG i LPG na czele. Jednak rosnąca świadomość ekologiczna, „podkręcona” aferą spalinową sprawiła, że część klientów zaczęło odwracać się od silników diesla, zwracając się ku technologiom hybrydowym. Co prawda pełne hybrydy, takie jak np. Toyota Prius, ze względu na wysoką cenę zakupu wciąż ustępują popularnością klasycznym rozwiązaniom, jednak producenci znaleźli kompromis w postaci technologii Mild Hybrid. Co ciekawe, podnosi ona koszt produkcji auta jedynie o tysiąc euro, wykluczając stosowanie zaawansowanych technologicznie rozwiązań, takich jak np. przekładnie planetarne Toyoty.
Niewielkie rozmiary
W klasycznym pojeździe o napędzie hybrydowym silnik spalinowy i elektryczny są w stanie pracować w różnych konfiguracjach, napędzając samochód osobno lub wspólnie – ułatwiając przyspieszanie i obniżając spalanie wyłącznie w ruchu miejskim. Taka konstrukcja wymaga jednak zastosowania zespołu ciężkich i kosztownych akumulatorów oraz wydajnego silnika elektrycznego – pojazd od podstaw musi być projektowany jako hybryda.
fot. mat.pras.
Firma Continental, autor technologii Mild Hybrid, znalazła inne zastosowanie dla jednostki elektrycznej i akumulatora. W pierwszej kolejności rozmiary każdego z wymienionych elementów zostały zredukowane do koniecznego minimum. W efekcie, na pierwszy rzut oka cała instalacja mikrohybrydowa wyróżnia się wyłącznie dodatkowym akumulatorem. Oczywiście, głównym celem stosowania Mild Hybrid jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji i zmniejszenie zużycia paliwa w każdych warunkach.
Kilka różnych zadań
Silnik elektryczny jest przeszło dziesięciokrotnie słabszy niż w przeciętnej pełnej hybrydzie – jego moc maksymalnie sięga 15 kW, natomiast dodatkowy akumulator ma pojemność ok 500 Ah. Cały układ korzysta z napięcia 48V. Niewielkich gabarytów silnik elektryczny instalowany jest bezpośrednio przy jednostce spalinowej – często między silnikiem a skrzynią biegów i połączony z nim paskiem.