Piotr Łakomy, dyr. marki Volkswagen Samochody Dostawcze: Segment C/D będzie segmentem Craftera

W perspektywie trzech lat będziemy mieli w całej gamie modeli elektryczne wersje – mówi Piotr Łakomy, dyrektor marki VW Samochody Dostawcze.

Publikacja: 20.03.2024 01:29

Piotr Łakomy, dyrektor marki VW Samochody Dostawcze

Piotr Łakomy, dyrektor marki VW Samochody Dostawcze

Foto: mat. prasowe

Jaki dobry, albo zły był dla Volkswagen Samochody Dostawcze rok 2023?

To był bardzo dobry rok. W końcu udało nam się przekroczyć sprzedaż powyżej 10 tys. samochodów. Liczę też na to, że odblokowanie funduszy unijnych pozwoli na poprawienie tego wyniku w tym roku. To powinno nieco ustabilizować rynek i pozwoli na uzyskanie sprzedaży na poziomie nawet 13 do 15 tys. egzemplarzy.

Śmiałe plany. Co będzie działo się w tym roku?

Z ważnych tematów to na pewno nowa California i siedmioosobowy ID.Buzz, samochód, na który sporo klientów czeka i jest unikalny na rynku. To auto, które w obecnej chwili nie ma konkurencji. Do tego dojdzie ID.Buzz w wersji GTX, który będzie miał moc 340 KM, napęd na cztery koła i przyspieszenie do setki w sześć sekund. Ta wersja też będzie dostępna w opcji siedmioosobowej. Kolejną nowością będzie Caddy PHEV - to też ciekawy samochód z dużą baterią o pojemności blisko 20 kWh i dzięki temu to auto ma zasięg czysto elektryczny na poziomie 100 km. Czyli szykują się nam nowości, które sprawdzą się w pracy, ale i w wolnym czasie. Do tego wszystkie modele mają teraz 5-letnią gwarancję i pakiet przeglądów.

Co z elektryfikacją waszych modeli?

To się już dzieje. W perspektywie trzech lat będziemy mieli w całej gamie modeli elektryczne wersje.

Będą w takim razie również kampery z napędem elektrycznym? 

Elektryczny kamper jak najbardziej ma sens, ale nie posiadam informacji kiedy taka wersja pojawi się w ofercie. Problemem przy elektryfikacji kamperów jest ich masa własna. Większość klientów kampera ma prawo jazdy, które pozwala na prowadzenie samochodu, którego masa własna nie przekracza 3,5 tony. Aktualnie 4-osobowe kampery mieszczą się w tej granicy. Przy 5-osobowych pojawia się problem. Gdy dodamy masę baterii to otrzymujemy kampera dużo za dużo powyżej tych wytycznych. Nawet kiedy zrobiona zostanie legislacja umożliwiająca na kategorii B prowadzenie samochodu o masie 4,2 czy 4,5 tony to i tak nie wystarczy żeby prowadzić elektrycznego kampera, który na pewno będzie powyżej tego ciężaru.

Planujecie jakąś turystyczną wersję ID.Buzza?

Na ID.Buzie już są takie przebudowy. Firmy zewnętrzne upodabniają ten model do Californii, ale póki co to jest nisza rynkowa.

Volkswagen ID.Buzz LWB

Volkswagen ID.Buzz LWB

mat. prasowe

Na pewno niszą przestaje być elektryczny dostawczak w formie Volkswagena Craftera. Co się będzie działo w tym segmencie?

Crafter zostanie zmodernizowany. Wymagają tego nowe przepisy unijnego cyberbezpieczeństwa. Pojawią się w nim również takie nowości jak np. brak klasycznego hamulca ręcznego, który zostanie zastąpiony elektromechanicznym. Ta mała zmiana dużo wniesie. Brak ręcznego pomiędzy fotelami otworzy powierzchnię, a przy okazji zabudów, w szczególności przy kamperach otworzy nowe opcje wykorzystania tej wolnej powierzchni. W pełni elektrycznego Crafter spodziewać możemy się w perspektywie 3 lat.

Który z modeli będzie koniem pociągowym w 2024 roku?

Zdecydowanie VW Crafter, segment C/D to ponad połowa rynku. Crafter to model produkowany w Polsce, który bez problemu spełnia podstawowe potrzeby klientów, jak również świetnie sprawdza się w branżach, gdzie konieczne są specjalistyczne zabudowy. Przygotowaliśmy specjalną wersję Optimum i Optimum+, które zaczynają się już od ceny 149 000zł netto. Konfiguracja Optimum to po prostu samochód do pracy. Volkswagen Crafter cieszy się dużym zainteresowaniem wśród firm zabudowujących. W segmencie zabudów na ambulanse jesteśmy jednym z krajowych liderów. Tylko w 2023 roku sprzedano 150 wersji bazowych do zabudowy na ambulanse. W tym roku w ofercie pojawi się duża nowość: wprowadzenie zabudów typu ambulans w formie kontenera, na podwoziu flat frame Volkswagena Craftera. Nie jest to – jak na razie — rozwiązanie popularne na polskim rynku, jednak z powodzeniem stosowane zagranicą. Kontener daje służbom ratowniczym zdecydowanie więcej miejsca wewnątrz, umożliwiając np. dostęp z różnych stron do łóżka z pacjentem, co wpływa na podniesienie bezpieczeństwa przewożonej w ten sposób osoby oraz na skuteczną pomoc ze strony personelu medycznego w czasie transportu. Bazą dla takiej zabudowy jest oferowane przez Volkswagen Samochody Dostawcze tzw. flat frame, czyli podwozie obniżone i poprowadzone nie nad, ale pomiędzy kołami samochodu. Klienci decydujący się na tak specjalistyczne i drogie zabudowy cenią sobie jakość Craftera i pewność, że długo posłuży w firmie.

Elektromobilność nie nabrała takiego rozpędu na jaki liczyły firmy motoryzacyjne. Czy jesteście zadowoleni ze sprzedaży ID.Buzza na polskim rynku i czy liczyliście może na lepszy wynik?

Patrząc na możliwości rynkowe to tak, jestem zadowolony. Oczywiście, że chciałbym sprzedać więcej, bo to jest naprawdę fajny samochód. Jedno z niewielu aut, którym zatrzymujesz się na światłach i ludzie się do ciebie uśmiechają i zwracają uwagę. W zeszłym roku sprzedaliśmy 400 sztuk. Połowa z tego to wersja osobowa, a druga to model Cargo. Dla mnie to jest jedyny elektryczny model na rynku, który ma to coś...

A co z Amarokiem?

Temat Amaroka wygląda bardzo dobrze. W tym roku mamy go w dwóch wersjach. Sprzedajemy go w większości w wyższych wersjach wyposażenia, a teraz chcemy uderzyć również do klientów z nieco tańszą wersją.

Volkswagen Amarok

Volkswagen Amarok

mat. prasowe

Macie aktualnie problemy z dostępnością modeli?

To zależy na który model spojrzymy. Fakt jest taki, że dostępność się bardzo poprawiła. Bez porównania do tego co było rok czy dwa lata temu. Są modele, z którymi jeszcze są pewnego rodzaju problemy z dostępnością np. nowy Multivan. Warte podkreślenie jest to, że tym roku kończymy produkcję modeli T6.1. Będzie je można zamawiać jeszcze tylko przez miesiąc. Po tym czasie dostępne będą jedynie modele od ręki znajdujące się na placach dealerskich.

A co z kamperami, które bazują na tym modelu? Odpuszczacie ten segment rynku? Bo następcy póki co nie widać.

Zabezpieczyliśmy dla naszych klientów odpowiednią liczbę aut. Wierzymy bardzo w ten produkt i dlatego zamówiliśmy odpowiednią ilość Californii tak żeby mieć ten model w ofercie dostępny do wprowadzenia nowego. W przyszłym roku pojawi się w salonach nowa California na bazie Multivana, która swoją światową premierę będzie miała jeszcze w tym roku. Należy podkreślić, że właściciele Californii trzymają te modele nieco dłużej niż inne auta. Użytkowane są średnio od 4 do 8 lat.

Czy miałby sens ID.Buzz z silnikiem spalinowym, albo jako hybryda plug-in?

Wtedy ID. Buzz nie byłby sobą  Ale faktem jest, że dużo klientów porusza ten wątek, czy to w salonach czy też w intrenecie. Z mojej perspektywy taki model jest niepotrzebny, ale jeżeli klienci chcieliby taki samochód to dlaczego by takiego nie wyprodukować. Uważam, że auta elektryczne to są naprawdę bardzo fajne samochody. Jeżdżę prywatnie elektrykami już od siedmiu lat i nie wyobrażam sobie żeby moje drugie auto nie miało napędu w pełni elektrycznego.

Jaka jest lista życzeń na ten rok?

Listę życzeń rozpocznę od zdrowia, a dalej żeby ten rok był tak samo udany jak poprzedni, bo to był na prawdę dobry rok. Z wyzwań to wzrost w segmencie Craftera, wprowadzenie kilku nowych zabudów i powrót do tego rynku. Mam nadzieję, że kiedyś segment C/D to będzie segment Craftera.

Czytaj więcej

Jacek Górski, dyrektor Inchcape JLR Poland: Przygotowujemy się na lepsze czasy

Jaki dobry, albo zły był dla Volkswagen Samochody Dostawcze rok 2023?

To był bardzo dobry rok. W końcu udało nam się przekroczyć sprzedaż powyżej 10 tys. samochodów. Liczę też na to, że odblokowanie funduszy unijnych pozwoli na poprawienie tego wyniku w tym roku. To powinno nieco ustabilizować rynek i pozwoli na uzyskanie sprzedaży na poziomie nawet 13 do 15 tys. egzemplarzy.

Pozostało 95% artykułu
Rozmowa MOTO.RP.PL
Marcin Kwoka, Head of Market Operations MBC Poland: Z definicji Mercedes nie walczy ceną
Rozmowa MOTO.RP.PL
Emil Lisowski, CEO Marathon International: W tej chwili wszystko jest trudne
Rozmowa MOTO.RP.PL
Łukasz Zadworny, dyrektor marki Audi w Polsce: Segment premium rośnie dynamicznie
Rozmowa MOTO.RP.PL
Frank Krol, prezes Mitsubishi Motors Europe: Hybrydy stały się „nowymi dieslami”
Rozmowa MOTO.RP.PL
Jürgen Guldner, dyr. rozwoju technologii wodorowej BMW: Każda nowa technologia jest kosztowna