Na początek klasyka: Jak czuje się kobieta w tak bardzo męskim biznesie?

Rynek aftermarket to bardzo szeroki odłam motoryzacji, z którym związana jestem od blisko 20 lat. Moja kariera zawodowa od zawsze była związana z motoryzacją, dwadzieścia lat temu byłam naprawdę jedną z nielicznych kobiet w tej branży, teraz czasy się zmieniły. Obecnie w swojej pracy często spotykam się z wieloma wspaniałymi i inspirującymi kobietami, zarówno tymi pracującymi po stronie producentów części, jak również tymi, które związane są z warsztatami samochodowymi. Ogromnie cieszy mnie, że coraz więcej kobiet odnajduje się w tej branży i chce się w niej rozwijać. To bardzo budujące.

Czy wśród mechaników Q Service Castrol w Polsce są kobiety?

Tak, jak najbardziej, można spotkać panie, które zajmują się naprawą pojazdów, chociaż nie ma ich zbyt wiele. To nie znaczy jednak, że kobiety nie są obecne w życiu naszej sieci. Wręcz przeciwnie. Ich ciężka praca skupiona jest wokół prac administracyjnych, obsłudze klienta oraz tematach związanymi z księgowością. Dzięki temu mechanicy mogą być w pełni skupieni na naprawie pojazdów. W wielu naszych warsztatach z powodzeniem funkcjonuje taki model ról.

Jakie są największe wyzwania stojące przed warsztatami?

Jednym z głównych problemów jest brak wykwalifikowanych pracowników. Jako sieć pomagamy pozyskiwać najlepszych mechaników, ponieważ udostępniamy szkolenia i wiedzę potrzebną do rozwoju. Warsztat niezależny to wizerunek mechanika-eksperta, posługującego się profesjonalnymi narzędziami do serwisu i diagnostyki. To zachęca młodych ludzi do skierowania swojej uwagi, aby w przyszłości stać się ekspertem. Kolejną trudnością, którą dostrzegamy, wśród serwisów niezrzeszonych w sieci są wyzwania związane z promocją usług. Spójne działania marketingowe prowadzone centralnie zdejmują z naszych warsztatów ten obowiązek, co jest bardzo istotne, zwłaszcza w dobie nowoczesnych mediów, które rządza się swoimi prawami. Trzeba na bieżąco odpowiadać na nowe trendy, być obecnym w social mediach, reagować na komentarze. To wymaga czasu, którego warsztaty nie mają zbyt wiele. Pamiętajmy, że warsztat jest od naprawy, a to właśnie sieć bierze na siebie ciężar działań promocyjnych.

Jesteście, albo w jaki sposób przygotowujecie się na coraz większą popularność aut elektrycznych?

Oczywiście, na bieżąco obserwujemy zmiany, jakie zachodzą w krajowej i światowej motoryzacji. Według najnowszych danych, pod koniec marca 2022 roku w Polsce mieliśmy zarejestrowanych 43 365 samochodów osobowych zasilanych energią elektryczną. Na ten moment stanowią wciąż niewielki udział w całym rynku. Jesteśmy jednak świadomi, że zmiany są konieczne i będą zachodzić. Dzięki wsparciu naszych partnerów, firm takich jak ZF Aftermarket, Bosch, Castrol, ATE oraz Continental, mamy wszelką potrzebną wiedzę na temat nowości. Są to producenci, którzy dostarczają części do nowych samochodów. Dzięki ich wiedzy mechanicy zrzeszeni w sieci są gotowi do tego, aby naprawiać coraz nowsze pojazdy. To bardzo ważne, ponieważ pracownik warsztatu musi posiadać uprawnienia wydawane przez Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP), zezwalające na pracę przy urządzeniach pracujących pod napięciem do 1 kV, które gwarantują nie tylko właściwą naprawę, ale przede wszystkim bezpieczeństwo samych mechaników.

Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol

Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol

mat. prasowe

Jak bardzo klienci przestawiają się na swego rodzaju obsługę online, np. umawianie terminów czy kosztorysy?

Bez wątpienia branża rozwija się w kierunku większej digitalizacji. Trend umawiania wizyt online jest coraz mocniej widoczny. Wspólnie z wyszukiwarką warsztatów i usług motoryzacyjnych Motointegrator.com stawiamy na umawianie wizyt online. Coraz więcej mechaników rozwija się na tę formę promocji, a wielu z nich jest świadomych zmian, które dzieją się obok.

Czy sieć warsztatów taka jak Q Service Castrol może zapewnić obsługę przy jednoczesnych zachowaniu gwarancji?

Zdecydowanie tak! Współpracujemy z największymi firmami zajmującymi się obsługą flot. Mechanicy zrzeszeni w sieci Q Service Castrol naprawiają setki samochodów, które objęte są gwarancją producenta. Nasz standard pracy jest na bardzo wysokim poziomie, dzięki czemu przeprowadzane naprawy lub serwis nie powodują utraty gwarancji.

Jak trudno znaleźć dobrego mechanika?

Jest to jedna z bolączek, z jakimi zmagają się właściciele serwisów. Dlatego tak bardzo zależy nam na tym, aby promować właściwy wizerunek zawodu mechanika. Angażujemy się w program „Młode Kadry” i konkurs „Young Car Mechanic”, zainicjowane przez Inter Cars. Odczarowujemy ten zawód wśród młodych ludzi i uświadamiamy ich, że zapotrzebowanie na specjalistów na rynku jest i długo będzie się utrzymywało na wysokim poziomie.

Z jakimi usterkami przyjeżdżają najczęściej klienci?

Mamy kompetencje i zasoby, które gwarantują pomoc w każdym problemie mechanicznym, z którym zgłaszają się klienci. To też jedna z przewag sieci warsztatowych nad serwisami niezrzeszonymi. Naprawy powypadkowe, blacharskie, serwis elementów eksploatacyjnych, naprawy silników i ich modyfikacje. Tak naprawdę nie ma usterki związanej z samochodem osobowym, która nie mogłaby zostać naprawiona w naszej sieci.

Czytaj więcej

Kerstin Meerwaldt, BMW AG: Premium musi znaczyć przyjazny dla środowiska