Jednym z głównych problemów jest brak wykwalifikowanych pracowników. Jako sieć pomagamy pozyskiwać najlepszych mechaników, ponieważ udostępniamy szkolenia i wiedzę potrzebną do rozwoju. Warsztat niezależny to wizerunek mechanika-eksperta, posługującego się profesjonalnymi narzędziami do serwisu i diagnostyki. To zachęca młodych ludzi do skierowania swojej uwagi, aby w przyszłości stać się ekspertem. Kolejną trudnością, którą dostrzegamy, wśród serwisów niezrzeszonych w sieci są wyzwania związane z promocją usług. Spójne działania marketingowe prowadzone centralnie zdejmują z naszych warsztatów ten obowiązek, co jest bardzo istotne, zwłaszcza w dobie nowoczesnych mediów, które rządza się swoimi prawami. Trzeba na bieżąco odpowiadać na nowe trendy, być obecnym w social mediach, reagować na komentarze. To wymaga czasu, którego warsztaty nie mają zbyt wiele. Pamiętajmy, że warsztat jest od naprawy, a to właśnie sieć bierze na siebie ciężar działań promocyjnych.
Jesteście, albo w jaki sposób przygotowujecie się na coraz większą popularność aut elektrycznych?
Oczywiście, na bieżąco obserwujemy zmiany, jakie zachodzą w krajowej i światowej motoryzacji. Według najnowszych danych, pod koniec marca 2022 roku w Polsce mieliśmy zarejestrowanych 43 365 samochodów osobowych zasilanych energią elektryczną. Na ten moment stanowią wciąż niewielki udział w całym rynku. Jesteśmy jednak świadomi, że zmiany są konieczne i będą zachodzić. Dzięki wsparciu naszych partnerów, firm takich jak ZF Aftermarket, Bosch, Castrol, ATE oraz Continental, mamy wszelką potrzebną wiedzę na temat nowości. Są to producenci, którzy dostarczają części do nowych samochodów. Dzięki ich wiedzy mechanicy zrzeszeni w sieci są gotowi do tego, aby naprawiać coraz nowsze pojazdy. To bardzo ważne, ponieważ pracownik warsztatu musi posiadać uprawnienia wydawane przez Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP), zezwalające na pracę przy urządzeniach pracujących pod napięciem do 1 kV, które gwarantują nie tylko właściwą naprawę, ale przede wszystkim bezpieczeństwo samych mechaników.
Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol
Foto: mat. prasowe
Jak bardzo klienci przestawiają się na swego rodzaju obsługę online, np. umawianie terminów czy kosztorysy?
Bez wątpienia branża rozwija się w kierunku większej digitalizacji. Trend umawiania wizyt online jest coraz mocniej widoczny. Wspólnie z wyszukiwarką warsztatów i usług motoryzacyjnych Motointegrator.com stawiamy na umawianie wizyt online. Coraz więcej mechaników rozwija się na tę formę promocji, a wielu z nich jest świadomych zmian, które dzieją się obok.