Continental wydziela swój dział motoryzacyjny. Jeśli rada nadzorcza zatwierdzi nowy plan na walnym zgromadzeniu w marcu, a akcjonariusze w kwietniu, tzw. „wydzielenie” powinno zakończyć się do końca 2025 roku. Dzięki tej restrukturyzacji spółka skoncentruje się „na większej niezależności dochodowych dywizji opon i ContiTech – ogłosił w komunikacie jeden z przedstawicieli firmy Continental. Firma chce zbudować nowe podstawy tworzenia motoryzacji zorientowanej na przyszłość i gotowej na rynek kapitałowy. Rozporoszona obecnie na wiele działów firma ma z jednej strony dobrze rokujące biznesy, a z drugiej takie, które ciągną markę w dół. Jeden z tych lepszych to np. dział, który odpowiada za kokpity i wyświetlacze samochodowe i generuje roczną sprzedaż na poziomie około 3,5 miliarda euro.
Czytaj więcej
Donald Trump chce, aby niemieccy producenci samochodów otworzyli więcej fabryk w USA. Sprawdzamy, ile zakładów mają w Stanach Zjednoczonych BMW, Mercedes i Volkswagen.
Kluczowe zadania i funkcje grupy mają być obecnie stopniowo przenoszone do pionów korporacyjnych. Do końca 2025 r. powinna powstać znacznie odchudzona i skoncentrowana struktura holdingowa. Continental kategorycznie wyklucza całkowitą sprzedaż dywizji motoryzacyjnej i wycofanie się z biznesu pojazdów autonomicznych. Grupa chce od 2025 roku zaoszczędzić 400 mln euro rocznie. W tym celu obecnie usprawnia swoje struktury biznesowe i administracyjne oraz ogranicza wydatki na badania i rozwój. Przykładowo poprzez zmniejszenie liczby lokalizacji na świecie (aktualnie 82) i zwiększenie udziału inwestycji w krajach o niższych kosztach.
Około 40 proc. zwolnień załogi będzie miało miejsce na rynku niemieckim
Częścią strategii są także redukcje zatrudnienia. Jak ogłosił Continental już 14 lutego 2024 r., w całej grupie zostanie zwolnionych łącznie 7150 stanowisk pracy. Stanowi to ponad trzy procent ogółu siły roboczej. W samych obszarach administracyjnych około 5400 stanowisk pracy, a w sieci badawczo-rozwojowej około 1750 dodatkowych stanowisk pracy. Według rzecznika około 40 procent wszystkich dotkniętych miejsc pracy znajduje się w Niemczech. Continental planuje sprawić, by redukcja zatrudnienia była jak najbardziej akceptowalna społecznie. Continental osiągnął w 2023 roku sprzedaż na poziomie 41,4 miliarda euro, co oznacza wzrost o dobre pięć procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Grupa zatrudnia obecnie około 200 tys. osób w 57 krajach na świecie. Około połowa z nich jest zatrudniona w sektorze motoryzacyjnym, który powinien nadal generować roczną sprzedaż na poziomie około 15 miliardów euro.
Czytaj więcej
Lotus, Nissan, Audi, Volkswagen redukują miejsca pracy. Continental wdraża program oszczędnościowy, a Ford skraca czas pracy. To tylko kilka przykładów pogłębiającego się kryzysu w motoryzacji.