Nadciąga kryzys w branży moto. VW zamyka fabrykę w Chinach, Mercedes sprzedaje udziały

Volkswagen i jego chiński partner SAIC zamykają fabrykę. Mercedes odsprzedał ostatnie udziały chińskiemu BYD. Ale i Chińczycy skarżą się, że „ ich rynek siada”. „Siada” także rynek europejski, co jest zapowiedzią kryzysu na rynku moto.

Publikacja: 22.09.2024 09:50

Volkswagen i SAIC zamierzają zamknąć fabrykę, która produkowała auta spalinowe na rynek chiński

Volkswagen i SAIC zamierzają zamknąć fabrykę, która produkowała auta spalinowe na rynek chiński

Foto: mat. prasowe

Wyjście Mercedesa z joint venture z chińskim partnerem stworzonym 13 lat temu i decyzja VW o zamknięciu jednej z 39. fabryk VW ma miejsce w bardzo trudnym czasie. W przyszłym tygodniu Komisja Europejska ma zdecydować w sprawie dodatkowych ceł na chińskie elektryki. Mają one sięgnąć aż 36,3 proc. Producenci z obu stron czekają w wielkim napięciu. Volkswagen i SAIC zamierzają zamknąć fabrykę, która produkowała auta spalinowe na rynek chiński. A skoro ich sprzedaż spada, decyzja jest uzasadniona. Natomiast Decyzja dotycząca Denzy — jv Mercedesa i BYDa jest niepokojąca, bo dotyczy wyjścia Niemców z firmy produkującej auta premium z napędem elektrycznym. Zresztą Mercedes od lat przymierzał się do takiej strategii. Początkowo miał w Denzie 50 proc. udziałów, a w 2021 zmniejszył je do 10 proc., których teraz się pozbył.

VW i SAIC podjęły decyzję o zamknięciu fabryki w Nanjingu , która produkowała VW Passaty i Skody. Jej roczne moce produkcyjne sięgają 360 tys. aut. Dla SAIC i VW nie jest to pierwsza decyzja o zmniejszeniu mocy w Chinach. Dwa lata temu zatrzymana została produkcja w Antingu pod Szanghajem w zakładach SAIC Volkswagen Automobile Co. i zmieniono ją w centrum R&D. W Nanjingu produkcja jest już ograniczana. VW niezależnie od tego ma w Antingu fabrykę aut elektrycznych. W 2023 roky produkcja została tam zwiększona o 23 proc. do 190,82 tys. aut. W tej chwili ważą się losy przyszłości Skody na rynku chińskim, ponieważ sprzedaż tańszej marki z Grupy Volkswagen spada. W zeszłym roku nie przekroczyła nawet 20 tys. aut. Teraz Volkswagen pracuje nad odpowiednim dopasowaniem marketingu i restrukturyzacją sieci dilerskiej. Przymierza się również do uruchomienia sieci sprzedaż aut używanych.

Czytaj więcej

Coraz większy import starych aut. Używane z USA niemal wszystkie po wypadkach

W fabryce w Ningbo, w prowincji Zhejiang produkcja jest wygaszana co kilka miesięcy i również nie wyklucza się jej zamknięcia. SAIC Volkswagen pytany przez media o sytuację w chińskich fabrykach odpowiedział oświadczeniem: „ Wszystkie fabryki SAIC Volkswagena funkcjonują normalnie zgodnie z zapotrzebowaniem rynku i naszymi prognozami”. A w kwestii przyszłych modeli, które mają być tam produkowane, odpowiedź brzmi:„ Dochodzi również krok po kroku, do transformacji w produkcji pojazdów oraz komponentów”. Volkswagen ma w Chinach 39 fabryk, ale z powodu ostrej konkurencji ze strony firm chińskich działalność na tym rynku jest coraz mniej opłacalna, obecnie jest o jedną czwartą mniejsza od czasu sprzed pandemii. SAIC też ma problemy, ponieważ zyski z jv z VW zmniejszają się od 5. lat , czyli z 28 mld juanów w roku 2018 ( 3,9 mld dol.) do 3,13 mld juanów w 2023. Przy tym rynek chiński wyraźnie postawił na elektryki. Udział aut w pełni elektrycznych i hybryd sięgnął w sierpniu 2024 43 proc. i przekroczyły milion. Od początku roku sprzedaż e-aut przekroczyła 6 mln. Było to możliwe, bo takie giganty, jak BYD postawiły nie tylko na modele premium, ale przede wszystkim na auta tańsze.

Wizja wielkiego kryzysu w motoryzacji

Rynek chiński był dotychczas największy dla Volkswagena i pomagał w przezwyciężeniu kryzysów w Europie. Tym razem jednak kłopoty są i w Chinach i w Niemczech sytuacja jest tak poważna, że nie ma już szansy, aby jeden rynek ratował drugi i nie jest to jedynie problem Volkswagena, czy ogólnie producentów niemieckich. Sprzedaż aut w elektrycznych nurkuje. W sierpniu było to tylko 27 tys., czyli aż o 69 proc. mniej, niż rok wcześniej w tym samym miesiącu. Tyle, że rok temu Niemcy pospieszyli się z kupowaniem, ponieważ kończyły się państwowe dopłaty. Sytuacja na rynku jest jednak niesłychanie trudna. Także BMW poinformowało o zmienionych w dół prognozach zysku, a Intel wycofał się z planów budowy fabryk półprzewodników w Niemczech (dotacja państwa, to 10 md euro) i Polsce ( 7,5 mld złotych). Sprzedaż aut elektrycznych zresztą spada w całej Europie, co z kolei znacznie utrudni producentom z naszego kontynentu zejście do poziomu emisji CO2 wyznaczonego na 2025 rok. W Brukseli w tej sprawie lobbuje m.in. Renault, wnioskuje o „elastyczność” i ostrzega przed wielkim kryzysem w europejskiej motoryzacji. Z kolei za utrzymaniem terminów i surowych limitów jest Stellantis, który zapewnia, że jego marki są gotowe na to wyzwanie.

Czytaj więcej

ADAC przetestowało systemy bezkluczykowe. Lista aut z dobrym zabezpieczeniem przed kradzieżą

Wyjście Mercedesa z joint venture z chińskim partnerem stworzonym 13 lat temu i decyzja VW o zamknięciu jednej z 39. fabryk VW ma miejsce w bardzo trudnym czasie. W przyszłym tygodniu Komisja Europejska ma zdecydować w sprawie dodatkowych ceł na chińskie elektryki. Mają one sięgnąć aż 36,3 proc. Producenci z obu stron czekają w wielkim napięciu. Volkswagen i SAIC zamierzają zamknąć fabrykę, która produkowała auta spalinowe na rynek chiński. A skoro ich sprzedaż spada, decyzja jest uzasadniona. Natomiast Decyzja dotycząca Denzy — jv Mercedesa i BYDa jest niepokojąca, bo dotyczy wyjścia Niemców z firmy produkującej auta premium z napędem elektrycznym. Zresztą Mercedes od lat przymierzał się do takiej strategii. Początkowo miał w Denzie 50 proc. udziałów, a w 2021 zmniejszył je do 10 proc., których teraz się pozbył.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Producenci
Seat ma pomysł na Chińczyków. Chce ich pokonać ich własną bronią
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Producenci
Kryzys branży samochodowej. Jak poradzą sobie producenci aut w 2025 roku?
Producenci
To już oficjalnie potwierdzone. Giganci motoryzacyjni połączyli się
Producenci
Kryzys w motoryzacji. Jak radzą sobie motoryzacyjni giganci Volkswagen i Stellantis
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Producenci
Dwie japońskie marki samochodowe chcą się połączyć. To będzie wyzwanie dla Toyoty
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego