Trabant po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1957 roku jako model P50, budowany był w Zwickau od 1958 roku, a swoją pierwszą modernizację otrzymał w 1964 roku jako Trabant 601. Jego produkcja zakończyła się po 33 latach, w 1990 roku. Publiczność mogła po raz pierwszy zobaczyć następcę P50, model P601 na motoryzacyjnych targach w Lipsku w 1964 roku. Produkcja seryjna tego modelu rozpoczęła się 1 czerwca tego samego roku. Wschodnie Niemcy chwaliły się Trabantem, który w klasie małych samochodów miał nie mieć sobie równych pod względem przestrzeni, wymiarów i wielkości bagażnika.

Trabant 601

Trabant 601

mat. prasowe

Czytaj więcej

Fiat 126 ma 50 lat: Samochód, który zmotoryzował Polskę

Trabant początkowo miał moc 23 KM, którą wkrótce podniesiono do 26 KM. Dwucylindrowy silnik miał pojemność 600 cm3 i specyficzny dźwięk, a raczej warkot nieprzypominający żadnego innego samochodu. Równie specyficzne było nadwozie, które składało się z ramy z blachy stalowej, która była pokryta elementami nadwozia wykonanego z tworzywa fenolowego. Z braku możliwości zdobycia (embargo) i zapłacenia (brak dewiz) za zwykłą blachę w NRD opracowała mieszankę duroplastu. I z niego właśnie było zrobione poszycie nadwozia Trabanta. Model 601 przez pierwsze pięć lat dostępny był w sześciu kolorach: białym, szarym oraz w pastelowych odcieniach zielonego, brązowego, żółtego i niebieskiego.

Trabant 601

Trabant 601

mat. prasowe

Samochody eksportowano również do krajów Bloku wschodniego, m.in. do Polski, Czechosłowacji, Węgier czy Jugosławii, ale Trabanty trafiały też za zachodnią granicę, do takich krajów jak Holandia, Belgia, Dania, Finlandia, Grecja czy nawet Niemiec Zachodnich i Egiptu. Ostatni Trabant 601 zjechał z linii produkcyjnej 25 lipca 1990 roku.

Trabant P 601 Universal, czyli wersja kombi

Trabant P 601 Universal, czyli wersja kombi

mat. prasowe