Trabant po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1957 roku jako model P50, budowany był w Zwickau od 1958 roku, a swoją pierwszą modernizację otrzymał w 1964 roku jako Trabant 601. Jego produkcja zakończyła się po 33 latach, w 1990 roku. Publiczność mogła po raz pierwszy zobaczyć następcę P50, model P601 na motoryzacyjnych targach w Lipsku w 1964 roku. Produkcja seryjna tego modelu rozpoczęła się 1 czerwca tego samego roku. Wschodnie Niemcy chwaliły się Trabantem, który w klasie małych samochodów miał nie mieć sobie równych pod względem przestrzeni, wymiarów i wielkości bagażnika.
Trabant 601
Czytaj więcej
Fiat wie lepiej niż jakikolwiek inny producent, jak budować małe samochody. Kultowa 500-ka z 1957 roku, Panda czy Fiat 126 są tego najlepszym przykładem. „Nasz” Maluch obchodzi w tym roku 50. rocznicę swojego powstania.
Trabant początkowo miał moc 23 KM, którą wkrótce podniesiono do 26 KM. Dwucylindrowy silnik miał pojemność 600 cm3 i specyficzny dźwięk, a raczej warkot nieprzypominający żadnego innego samochodu. Równie specyficzne było nadwozie, które składało się z ramy z blachy stalowej, która była pokryta elementami nadwozia wykonanego z tworzywa fenolowego. Z braku możliwości zdobycia (embargo) i zapłacenia (brak dewiz) za zwykłą blachę w NRD opracowała mieszankę duroplastu. I z niego właśnie było zrobione poszycie nadwozia Trabanta. Model 601 przez pierwsze pięć lat dostępny był w sześciu kolorach: białym, szarym oraz w pastelowych odcieniach zielonego, brązowego, żółtego i niebieskiego.
Trabant 601