Rok 1969 to historycznie bardzo ciekawy czas. Człowiek wylądował na Księżycu, wyemitowano pierwszy odcinek serialu Wilk i Zając, Concorde wzbił się w powietrze, The Beatles wydali album Yellow Submarine, Nixon został prezydentem, John Lennon poślubił Yoko Ono. To też rok, w którym Ford Capri po raz pierwszy wyjechał na europejskie drogi. W momencie premiery Ford promował go jako „samochód, który zawsze chciałeś”. Hasło się sprawdziło, bo coupe zostało sprzedane w liczbie ponad 1,8 miliona egzemplarzy.

""

Ford Capri MK I.

moto.rp.pl

""

Ford Capri MK I.

moto.rp.pl

Produkowany był w zakładach w Niemczech, w Wielkiej Brytanii i Belgii. Nazwa Capri była już wcześniej używana w grupie Forda. Na początku lat 50. ubiegłego stulecia w USA oferowany był Lincoln Capri, a w latach 1962-1964 w Ford Consul Capri, coupe brytyjskiego Forda Consula Classic. Sprzedaż Forda Capri, który przeszedł do historii motoryzacji rozpoczęła się w lutym 1969 roku. Podwozie przejęto z angielska Forda Cortina, silniki częściowo z niemieckiego Forda Taunusa. Początkową nazwą dla tego modelu był oznaczenie Colt. Ponieważ nazwa była prawnie chroniona przez Mitsubishi, Ford nie mógł użyć jej w swoim modelu produkcyjnym.

""

Ford Capri MK I.

moto.rp.pl

Forda oferowano z różnymi silnikami. Co ciekawe każda fabryka montowała inne jednostki napędowe. W Anglii miały pojemność 1,3 i 1,6 litra, a w Niemczech 1,5 i 1,7 litra. Najmocniejsza niemiecka wersja miała 125 KM, angielska 138 KM. W 1970 roku pojawił się Capri RS 2600 z nowym silnikiem V6 o 2,6 litra. Do lipca 1971 roku sprzedawany był bez chromowanych, przykręcanych zderzaków. Rok 1973 był najbardziej udanym rokiem dla Caprii. Wyprodukowano aż 233 000 egzemplarzy tego coupe. W sierpniu 1973 roku z linii produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz Capri.

""

Ford Capri RS2600 wersja bez zderzaków.

moto.rp.pl

""

Ford Capri RS2600 wersja ze zderzakami.

moto.rp.pl

Od 1970 roku model eksportowano do USA, Australii i RPA. Modele trafiające do Ameryki produkowane były wyłącznie w niemieckiej fabryce w Kolonii. Miały podwójne klosze przednich lamp i zmienione zderzaki. Sprzedawane były przez dealerów marki Mercury. W najlepszych latach Capri był w USA eksportowym numerem dwa (numerem jeden był VW Garbus). Za to w Australii przez trzy lata Capri montowany był na miejscu z dostarczonych części. Do listopada 1972 roku powstało w ten sposób 15 000 egzemplarzy.

""

Amerykańska wersja Forda Capri MK I.

moto.rp.pl

W 1974 roku pojawiła się druga generacja Capri. Projekt nosił wewnętrzną nazwę „Diana”. Karoseria otrzymała tylną klapę i większe oszklone powierzchnie, co było odpowiedzią na krytykę słabej widoczności poprzednika. Płyta podłogowa została przejęta z Capri ’73. Z tego powódu wiele elementów i części pasuje z poprzedniego modelu. Progi, słupek A lub szyba przednia, wnętrze do słupka B są identyczne. Żeby dotrzeć również do klientów ceniących komfort zastosowano bardziej miękkie sprężyny. Sprzedaż Capri II rozpoczęła się w lutym 1974 roku, w najgorszym z możliwych momentów. Trwał pierwszy kryzys naftowy. Przez rok produkcji Capri II w Niemczech sprzedano tylko 188 egzemplarzy z trzylitrowym silnikiem.

""

Ford Capri MK II 3000 Ghia.

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

Na szczęście model przetrwał kryzys i w marcu 1978 roku doczekał się trzeciej generacji. Tym razem projekt nazwano „Carla”. Był rozwinięciem Capri II i rozpoznać można go po parze okrągłych reflektorów. Topowym modelem został trzylitrowy S, dla bardziej wygodnych pojawiła się wersja 3.0 Ghia z automatyczną skrzynią biegów. Kariera 3-litrowego V6 zakończyła się na początku 1981 roku. Silnik został zastąpiony jednostką napędową o pojemności 2,8 litra (160 KM) i bardziej wydajnym wtryskiem paliwa.

""

Ford Capri z 1978 roku.

moto.rp.pl

""

Ford Capri MK III.

moto.rp.pl

""

Deska rozdzielcza Capri MK III.

moto.rp.pl

Od lata 1981 roku rozpoczęto produkcję wersji Capri Turbo z 188 konnym silnikiem V6 o pojemności 2,8 litra wzmocnionym turbodoładowaniem Garrett T04 B50. Model przyspieszał od 0 do 100 km/h w czasie 8 sekund i rozpędzał się do 215 km/h. Ford Capri Turbo wyprodukowany został w liczbie 200 egzemplarzy. Capri Turbo łatwo rozpoznać. Ma poszerzoną karoserię, z przodu i z tyłu duży spoiler oraz 13 calowe felgi z oponami 235/60.

""

Ford Capri Turbo.

moto.rp.pl

""

Ford Capri Turbo.

moto.rp.pl

Od listopada 1984 roku Capri produkowano wyłącznie z kierownicą po prawej stronie na rynek angielski. W grudniu 1986 roku ostatecznie zakończono produkcję Capri. Wyprodukowano ogółem 1 886 647 egzemplarzy tego modelu. Ostatnia seria nosiła nazwę 280 Brooklands.

CZYTAJ TAKŻE: Ceny | Forda Puma – crossover na bazie Fiesty

""

Ostatnia seria Forda Capri było oznaczona jako 280 Brooklands.

moto.rp.pl

""

Ford Capri RS2600

moto.rp.pl

""

Ford Capri Turbo.

moto.rp.pl

""

Ford Capro MK I.

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

Ford Capro MK I.

moto.rp.pl