Historia motoryzacji | Ford Capri: Samochód, który zawsze chciałeś

W 1969 roku na salonie samochodowym w Brukseli Ford zaprezentował nowy model o nazwie Capri. Miał być to europejski odpowiednik Mustanga. Teraz obchodzi swoje 50-lecie.

Publikacja: 01.11.2019 09:40

Historia motoryzacji | Ford Capri: Samochód, który zawsze chciałeś

Foto: moto.rp.pl

Rok 1969 to historycznie bardzo ciekawy czas. Człowiek wylądował na Księżycu, wyemitowano pierwszy odcinek serialu Wilk i Zając, Concorde wzbił się w powietrze, The Beatles wydali album Yellow Submarine, Nixon został prezydentem, John Lennon poślubił Yoko Ono. To też rok, w którym Ford Capri po raz pierwszy wyjechał na europejskie drogi. W momencie premiery Ford promował go jako „samochód, który zawsze chciałeś”. Hasło się sprawdziło, bo coupe zostało sprzedane w liczbie ponad 1,8 miliona egzemplarzy.

""

Ford Capri MK I.

Foto: moto.rp.pl

""

Ford Capri MK I.

Foto: moto.rp.pl

Produkowany był w zakładach w Niemczech, w Wielkiej Brytanii i Belgii. Nazwa Capri była już wcześniej używana w grupie Forda. Na początku lat 50. ubiegłego stulecia w USA oferowany był Lincoln Capri, a w latach 1962-1964 w Ford Consul Capri, coupe brytyjskiego Forda Consula Classic. Sprzedaż Forda Capri, który przeszedł do historii motoryzacji rozpoczęła się w lutym 1969 roku. Podwozie przejęto z angielska Forda Cortina, silniki częściowo z niemieckiego Forda Taunusa. Początkową nazwą dla tego modelu był oznaczenie Colt. Ponieważ nazwa była prawnie chroniona przez Mitsubishi, Ford nie mógł użyć jej w swoim modelu produkcyjnym.

""

Ford Capri MK I.

Foto: moto.rp.pl

Forda oferowano z różnymi silnikami. Co ciekawe każda fabryka montowała inne jednostki napędowe. W Anglii miały pojemność 1,3 i 1,6 litra, a w Niemczech 1,5 i 1,7 litra. Najmocniejsza niemiecka wersja miała 125 KM, angielska 138 KM. W 1970 roku pojawił się Capri RS 2600 z nowym silnikiem V6 o 2,6 litra. Do lipca 1971 roku sprzedawany był bez chromowanych, przykręcanych zderzaków. Rok 1973 był najbardziej udanym rokiem dla Caprii. Wyprodukowano aż 233 000 egzemplarzy tego coupe. W sierpniu 1973 roku z linii produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz Capri.

""

Ford Capri RS2600 wersja bez zderzaków.

Foto: moto.rp.pl

""

Ford Capri RS2600 wersja ze zderzakami.

Foto: moto.rp.pl

Od 1970 roku model eksportowano do USA, Australii i RPA. Modele trafiające do Ameryki produkowane były wyłącznie w niemieckiej fabryce w Kolonii. Miały podwójne klosze przednich lamp i zmienione zderzaki. Sprzedawane były przez dealerów marki Mercury. W najlepszych latach Capri był w USA eksportowym numerem dwa (numerem jeden był VW Garbus). Za to w Australii przez trzy lata Capri montowany był na miejscu z dostarczonych części. Do listopada 1972 roku powstało w ten sposób 15 000 egzemplarzy.

""

Amerykańska wersja Forda Capri MK I.

Foto: moto.rp.pl

W 1974 roku pojawiła się druga generacja Capri. Projekt nosił wewnętrzną nazwę „Diana”. Karoseria otrzymała tylną klapę i większe oszklone powierzchnie, co było odpowiedzią na krytykę słabej widoczności poprzednika. Płyta podłogowa została przejęta z Capri ’73. Z tego powódu wiele elementów i części pasuje z poprzedniego modelu. Progi, słupek A lub szyba przednia, wnętrze do słupka B są identyczne. Żeby dotrzeć również do klientów ceniących komfort zastosowano bardziej miękkie sprężyny. Sprzedaż Capri II rozpoczęła się w lutym 1974 roku, w najgorszym z możliwych momentów. Trwał pierwszy kryzys naftowy. Przez rok produkcji Capri II w Niemczech sprzedano tylko 188 egzemplarzy z trzylitrowym silnikiem.

""

Ford Capri MK II 3000 Ghia.

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Na szczęście model przetrwał kryzys i w marcu 1978 roku doczekał się trzeciej generacji. Tym razem projekt nazwano „Carla”. Był rozwinięciem Capri II i rozpoznać można go po parze okrągłych reflektorów. Topowym modelem został trzylitrowy S, dla bardziej wygodnych pojawiła się wersja 3.0 Ghia z automatyczną skrzynią biegów. Kariera 3-litrowego V6 zakończyła się na początku 1981 roku. Silnik został zastąpiony jednostką napędową o pojemności 2,8 litra (160 KM) i bardziej wydajnym wtryskiem paliwa.

""

Ford Capri z 1978 roku.

Foto: moto.rp.pl

""

Ford Capri MK III.

Foto: moto.rp.pl

""

Deska rozdzielcza Capri MK III.

Foto: moto.rp.pl

Od lata 1981 roku rozpoczęto produkcję wersji Capri Turbo z 188 konnym silnikiem V6 o pojemności 2,8 litra wzmocnionym turbodoładowaniem Garrett T04 B50. Model przyspieszał od 0 do 100 km/h w czasie 8 sekund i rozpędzał się do 215 km/h. Ford Capri Turbo wyprodukowany został w liczbie 200 egzemplarzy. Capri Turbo łatwo rozpoznać. Ma poszerzoną karoserię, z przodu i z tyłu duży spoiler oraz 13 calowe felgi z oponami 235/60.

""

Ford Capri Turbo.

Foto: moto.rp.pl

""

Ford Capri Turbo.

Foto: moto.rp.pl

Od listopada 1984 roku Capri produkowano wyłącznie z kierownicą po prawej stronie na rynek angielski. W grudniu 1986 roku ostatecznie zakończono produkcję Capri. Wyprodukowano ogółem 1 886 647 egzemplarzy tego modelu. Ostatnia seria nosiła nazwę 280 Brooklands.

CZYTAJ TAKŻE: Ceny | Forda Puma – crossover na bazie Fiesty

""

Ostatnia seria Forda Capri było oznaczona jako 280 Brooklands.

Foto: moto.rp.pl

""

Ford Capri RS2600

Foto: moto.rp.pl

""

Ford Capri Turbo.

Foto: moto.rp.pl

""

Ford Capro MK I.

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Ford Capro MK I.

Foto: moto.rp.pl

Rok 1969 to historycznie bardzo ciekawy czas. Człowiek wylądował na Księżycu, wyemitowano pierwszy odcinek serialu Wilk i Zając, Concorde wzbił się w powietrze, The Beatles wydali album Yellow Submarine, Nixon został prezydentem, John Lennon poślubił Yoko Ono. To też rok, w którym Ford Capri po raz pierwszy wyjechał na europejskie drogi. W momencie premiery Ford promował go jako „samochód, który zawsze chciałeś”. Hasło się sprawdziło, bo coupe zostało sprzedane w liczbie ponad 1,8 miliona egzemplarzy.

Pozostało 90% artykułu
Parking
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Materiał Promocyjny
Ukryj auto, odzyskaj spokój i przestrzeń
Parking
Międzynarodowy dzień dbania o samochód
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy