Toyota GR Supra: Czasami warto poczekać

Sportowa Toyota jakiej dawno nie było. GR Supra to dwudrzwiowe coupe z bawarskimi genami.

Publikacja: 14.01.2019 20:05

Toyota GR Supra: Czasami warto poczekać

Foto: moto.rp.pl

Projekt nowej Supry rozpoczęto w 2016 roku. Nowy model nie nazywa się po prostu Supra. To GR Supra, czyli Gazoo Racing Supra. Dywizja GR jest odpowiedzialna w Toyocie za wszystko co sportowe. Tak więc jeśli w przyszłości chcecie prawidłowo wymawiać nazwę tego nowego, sportowego modelu to tylko w ten sposób – Toyota GR Supra. Przynajmniej tak model będzie nazywać się w Europie. Japończycy nie mogą użyć samej nazwy Supra, bo jak się okazało prywatna osoba zastrzegła sobie prawo do jej używania. Co innego już w USA, tam Toyota będzie się nazywała po prostu Supra. To piąta generacja tego modelu. Pierwsza pojawiła się w 1978 roku i nazywała się Celica XX Supra. Produkcja czwartej zakończyła się w 2002 roku. Toyota zafundowała sobie 17 lat przerwy. Najnowsza generacja została zaprezentowana podczas właśnie odbywającego się salonu samochodowego w Detroit.

""

moto.rp.pl

Projekt powstał wspólnie z BMW. Toyota jest odpowiedzialna za cały koncept, wygląd, założenia dotyczące osiągów oraz zestrojenie zawieszenia. BMW dostarczyło silnik, zajęło się zarządzaniem projektu oraz jego produkcją, która ma miejsce w austriackim Graz. Toyota będzie dostępna tylko w wersji coupe, BMW Z4 jako kabriolet. Japońskie coupe ma 4,38 metra długości, 1,85 metra szerokości i 1,29 metra wysokości. Rozstaw osi – 2,47 m – jest o 10 cm krótszy niż w GT86 (2,57 m). Wspólne z BMW są tylko klamki i lusterka.

""

moto.rp.pl

We wnętrzu Toyota użyto innych materiałów niż w BMW, ale tu już nie ukryje się pokrewieństwa z modelem z Bawarii. Przejęto też to co było dobre jak np. obrotowy przycisk na tunelu środkowym czy Head-up Display. Gadżety, które do tej pory nie były znane użytkownikom Toyoty. W odróżnieniu do poprzedników nowa Supra jest wyłącznie dwuosobowa. Fotele z zintegrowanymi zagłówkami według Toyoty są tak zrobione, że znakomicie sprawdzą się również podczas jazdy po torze wyścigowym. Bagażnik ma 290 litrów.

""

moto.rp.pl

Rozłożenie masy 1570 kg Supry jest idealne – 50 procent przypada na przednia, 50 procent na tylną oś. Sportowy układ hamulcowy i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu na tylnej osi (blokowanie do 100 procent) są standardowym wyposażeniem. Układ kierowniczy może działać w trybie komfortowym lub w trybie sportowym. Według Toyoty, Supra powinna być sztywniejsza niż budowany w latach 2010-2012 super sportowy Lexus LFA i ma mieć niższy środek ciężkości niż GT86. ESP oferuje specjalny tryb torowy, który pozwala na zwiększenie dynamiki dzięki późniejszym interwencjom hamowania. 19-calowe koła mają mieszaną szerokość ogumienia (przód 255/35 ZR 19, tył 275/35 ZR 19). Aktywne amortyzatory mają umożliwić komfortową i sportową jazdę.

""

moto.rp.pl

Toyota GR Supra dostępna będzie w dwóch liniach wyposażenia – Active i Premium. Bazowy Active obejmuje m.in. adaptacyjne amortyzatory, 19-calowe koła, dwustrefową klimatyzację, adaptacyjny tempomat z funkcją „stop-and-go”, system bezkluczykowy, skórzaną kierownicę, elektrycznie regulowane siedzenia wyłożone alcantara i system audio w zestawie z dziesięcioma głośnikami oraz adaptacyjne reflektory LED i kamera wsteczna. Wersja premium otrzyma ponadto czarną, skórzaną tapicerkę, system dźwiękowy JBL z dwunastoma głośnikami, wyświetlacz Head-Up i bezprzewodowe ładowanie smartfonów.

""

moto.rp.pl

Nowa Supra jest napędzana trzylitrowym, sześciocylindrowym silnikiem BMW. Turbodoładowana jednostka napędowa ma moc 340 KM i generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 500 Nm pomiędzy 1600 a 4500 obr./min. Połączona jest z ośmiobiegową, automatyczną przekładnią, która przekazuje napęd na tylną oś. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 4,3 sekundy (Z4 4,6 sekundy). Supra nie będzie występować w wersji z ręczną skrzynią biegów. Planowany jest również model z silnikiem 2,0 litrowym o mocy 258 KM.

ZOBACZ TAKŻE: Toyota Rav4: Zupełnie nowa

""

moto.rp.pl

Na początek w sprzedaży pojawi się specjalna wersja o nazwie A90. A90 to wewnętrzne oznaczenie serii (pierwsza generacja to A40/A50, druga A60, trzecia A70, a czwarta A80). A90 ma niemal pełne wyposażenie seryjne. Od ręcznie nakładanej, matowej farby o nazwie Storm Grey, poprzez matowe czarne koła aż do czerwonej skórzanej tapicerki. Toyota zbuduje 90. egzemplarzy tego modelu na rynek europejski. Później planowane jest dostarczenie na Stary Kontynent 900 sztuk Supry.

""

moto.rp.pl

Toyota zadała sobie sporo trudu żeby mimo współpracy z BMW zbudować własne, niezależne w pełni sportowe auto. Zapowiada się dobrze, nie tylko na papierze ale i z pierwszych wrażeń za kółkiem. Ktoś kto jeździł prototypem na torze opowiadał, że prowadzenie jest znakomite, a układ wspomagania bardzo czuły i dokładny. Trzeba było poczekać 17 lat, ale czasami jest warto. I wszystko wygląda na to, że w tym przypadku dokładnie tak jest.

Projekt nowej Supry rozpoczęto w 2016 roku. Nowy model nie nazywa się po prostu Supra. To GR Supra, czyli Gazoo Racing Supra. Dywizja GR jest odpowiedzialna w Toyocie za wszystko co sportowe. Tak więc jeśli w przyszłości chcecie prawidłowo wymawiać nazwę tego nowego, sportowego modelu to tylko w ten sposób – Toyota GR Supra. Przynajmniej tak model będzie nazywać się w Europie. Japończycy nie mogą użyć samej nazwy Supra, bo jak się okazało prywatna osoba zastrzegła sobie prawo do jej używania. Co innego już w USA, tam Toyota będzie się nazywała po prostu Supra. To piąta generacja tego modelu. Pierwsza pojawiła się w 1978 roku i nazywała się Celica XX Supra. Produkcja czwartej zakończyła się w 2002 roku. Toyota zafundowała sobie 17 lat przerwy. Najnowsza generacja została zaprezentowana podczas właśnie odbywającego się salonu samochodowego w Detroit.

Pozostało 81% artykułu
Parking
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Materiał Promocyjny
Ukryj auto, odzyskaj spokój i przestrzeń
Parking
Międzynarodowy dzień dbania o samochód
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy