Mondeo był pierwszym samochodem, który został opracowany jako globalny model. Miało to na celu obniżenie kosztów produkcji. Jego sprzedaż została uruchomiona w 1993 roku. Od samego czasu okazał się być hitem w Wielkiej Brytanii i Europie. Stał się symbolem statutu tamtych czasów i pojazdem służbowym menadżerów średniego szczebla. W 1994 roku na Starym Kontynencie sprzedano około 375 tysięcy Mondeo a w 2001 roku niemal 87 tysięcy w samej Wielkiej Brytanii. Z biegiem czasu zaczął on tracić na rzecz SUVów. W efekcie sprzedaż na Wyspach spadła do 2400 sztuk w 2020 roku. Rzecznik Forda powiedział portalowi Autocar, że decyzja o zakończeniu produkcji jest wynikiem „zmieniających się preferencji klientów”. „Ford ewoluuje gamę pojazdów osobowych w Europie, aby sprostać zmieniającym się potrzebom klientów, gdy przechodzimy do całkowicie elektrycznej przyszłości” – dodał rzecznik.
CZYTAJ TAKŻE: Fordy zapolują laserem na ciężarówki
Pierwsza generacja Forda Mondeo (1993-1996)
Informacja o zakończeniu produkcji Monedo sugeruje, że niedługo będzie można spodziewać się SUVa o podobnych wymiarach, co dotychczasowy przedstawiciel segmentu D. Zgodnie z informacjami podanymi przez przedstawiciela marki, w 2020 roku 39 proc. ze wszystkich sprzedanych aut, stanowiły SUVy i corssovery. Jest to wzrost o 8 proc. w stosunku rok do roku. Po odejściu na emeryturę Forda Mondeo, gama producenta będzie składać się z Fiesty i Focusa (bez uwzględnienia SUVów i crossoverów). Ostatnio auta te zostały wyposażone w nowe silniki z układem mild-hybrid. Pojawiły się też informację o nowych odmianach prawdopodobnie hybryd plug-in. Nie wiadomo jednak co będzie z tymi modelami po zakończeniu ich cyklu „życia” w 2023 i 2024 roku. Zgodnie z zapowiedziami producenta do 2030 roku chce być w pełni elektryczny.
Druga eneracja Forda Mondeo – 1996 – 2000.