Seat wprowadza na rynek czwartą generację modelu Leon. Auto będzie dostępne w odmianie 5-drzwiowej oraz kombi (Sportstourer). Najtańszy hatchback został wyceniony na 69 700 zł. Za kombi będzie trzeba zapłacić minimum 84 900 zł.

Najnowsza generacja Seata Leona powstała na platformie MQB Evo, która jest współdzielona z nowym Volkswagenem Golfem oraz Skodą Octavią 4-generacji. Auto otrzymało całkowicie zmieniony design, jak i proporcje. Hatchbacka wydłużono o 86 mm (4368 mm), zwężono o 16 mm (1800 mm) oraz obniżono o 3 mm (1456 mm). Z kolei Sportstourer, z bagażnikiem o powierzchni 617 litrów (+30 l) – hatchback ma 380 litrów, ma 4642 mm długości (o 93 mm więcej w stosunku do poprzednika), 1800 mm szerokości (-16 mm) i 1456 mm wysokości (-3 mm). To co zostało niezmienione to poziomy wyposażenia: Reference, Style, FullLED, Excellence, FR (dla Sportstuorera nie ma standardu Reference).

Seat Leon.

Pod względem jednostek napędowych do wyboru jest parę opcji. Wśród nich można wymienić litrowy silnik benzynowy o mocy 90 KM (5-biegowa skrzynia manualna) lub 110 KM (6-biegowa przekładnia manualna), 1,5-litrowy o mocy 130 KM lub 150 KM (6-biegowa przekładnia manualna w obu przypadkach) oraz miękką hybrydę 1,5 eTSI generująca 150 KM (tylko 7-biegowym DSG). Nie zabrakło również 2-litrowego diesla o mocy 150 KM, dostępnego tylko ze skrzynią DSG. Co ciekawe diesel jest oferowany wyłącznie w odmianie Sportstourer, w wyposażeniu XCellence i FR – cena w obu przypadkach startuje od 118 900 zł. Na przełomie drugiego i trzeciego kwartału roku do oferty wprowadzona zostanie hybryda plug-in.

CZYTAJ TAKŻE: Pięć zapomnianych samochodów koncepcyjnych Seata

Seat Leon Sportstourer.

Co dostaniemy w odmianach podstawowych?
90-konna odmiana w nadwoziu hatchback jest wersją podstawową. Seat wycenił ją na 69 700 zł. Już w standardzie klienci otrzymują całkiem dobre wyposażenie. Można do niego zaliczyć m.in.: asystenta pasa ruchu Lane Assist, system kontroli odstępu Front Assist, światła do jazdy dziennej LED oraz system multimedialny z 8,25-calowym kolorowym ekranem dotykowym (opcjonalnie można go powiększyć do 10-cali). Sportstourer jest nieco droższy, gdyż jego cena bazowa to 84 900 zł. Jednak odmiana kombi w podstawie oferowana jest z 1,5-litrowym silnikiem o mocy 130 KM i 6-biegową manualną skrzynią biegów. Co więcej w wyposażeniu Style, dodatkowo klienci otrzymają wielofunkcyjną kierownicę sportową obszytą skórą, dwupoziomową podłogę w bagażniku z dostępem do gniazdka 12V czy funkcję łatwego składania tylnych siedzeń.

Miękka hybryda i hybryda plug-in
Nowa generacja Leona będzie dostępna również hybrydowych odmianach. Na początku klienci mogą zdecydować się na miękką hybrydę z silnikiem 1.5 eTSI 150 KM (mHEV). Jej ceny w wyposażeniu Xcellence oraz FR rozpoczynają się od 108 500 zł, zaś w przypadku nadwozia Sportstourer – od 112 100 zł. Wprowadzenie miękkiej hybrydy z pewnością jest ciekawym rozwiązaniem. Jednak co do jej ekologiczności można mieć pewne wątpliwości. Z danych producenta wynika, że jest ona pod względem średniej emisji CO2 (133-140 g/km) mniej ekologiczna niż odmiana 1.5ecoTSI Start&Stop (129/139 g/km). Są to jednostki o takiej samej mocy (150 KM) i różnią się przekładnią – hybryda posiada skrzynię DSG. Tym samym wybór tak na prawdę nie jest związany z ekologią, a raczej wygodą użytkowania. Podobna sytuacja jest również w przypadku brata z koncernu – Volkswagena Golfa. W drugiej połowie 2020 roku, do oferty trafi również odmiana hybrydowa typu plug-in. Ta wersja będzie stanowiła połączenie jednostki spalinowej 1.4 TSI oraz silnika elektrycznego. Układ będzie posiadał również akumulator litowo-jonowy o pojemności 13 kWh. Łączna moc zestawu ma mieć 204 KM, a deklarowany zasięg na samym prądzie to maksymalnie 50 km.

Wyposażenie pakietowe
Przyszli klienci Leona mogą wybrać spośród wielu opcji wyposażenia dodatkowego lub pakietów. Dla przykładu można wymienić pakiet promocyjny Comfort+ za 2677 zł (wyposażenie warte 3569 zł co oznacza zysk dla klienta wynoszący 892 zł). Dla wersji Reference oferuje on m.in.: tempomat, kierownicę wielofunkcyjną obszytą skórą i czujniki parkowania z tyłu. Z kolei dla wersji Xcellence pakiet (3242 zł zamiast 5891 zł) wprowadza m.in.: kamerę cofania, asystenta parkowania, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, a także pakiet zimowy.

CZYTAJ TAKŻE: System Seata podpowie, kiedy zmieni się światło

Seat Leon Sportstourer.

Limitowana edycja na start
Wraz z rozpoczęciem sprzedaży nowego Leona, Seat przygotował odmianę specjalną „Premiere Edition”. Tym samym klienci, którzy zdecydują się na auto w wyposażeniu Xcellence lub FR za 1 zł będą mogli otrzymać wyposażenie za równowartość 5800 zł. Do pakietu premierowego dla odmiany FR zalicza się: asystenta parkowania, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, ambientowe oświetlenie kokpitu LED z możliwością wyboru koloru, a także Navi System+ z 10-calowym kolorowym ekranem dotykowym z mapami Europy. Z kolei dla Xcellence Premiere Edition jest to: pakiet zimowy – podgrzewane przednie fotele, podgrzewaną kierownicę i funkcję podgrzewania dyszy spryskiwaczy – asystenta parkowania z czujnikami parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania oraz pakiet wspomagania jazdy dla samochodów z Navi System+, aktywnym tempomatem i asystentem świateł drogowych.

Na tle konkurencji
Nowy SEAT Leon w odmianie Style z silnikiem o objętości skokowej 1,5-litra i mocy 110 KM to wydatek od 77 300 zł (dla hatchbacka). Jak to wygląda na tle konkurencji w średnich wersjach wyposażenia? Dla lepszego porównania wybraliśmy nieco mocniejszy wariant nowego Leona i w lepszym wyposażeniu. Pozostałe modele również staraliśmy się dobrać tak, aby były odpowiednie choćby pod względem mocy i żaden z nich nie był w podstawowej odmianie wyposażenia. Z tego podsumowania wynika, że wariant ok. 110-koni mechanicznych jest jednym z częściej oferowanych w tym segmencie. Otóż zrobiliśmy zestawienie aut dostępnych na rynku i prezentuje się to następująco:

Skoda Scala (115 KM) – Active – od 68 500 zł
VW Golf (110 KM) – Life – od 78 890 zł
Renault Megane (115 KM) – Business – od 75 900 zł
Hyundai i30 (110 KM) – Comfort – od 74 900 zł
KIA Cee’d (120 KM) – M – od 75 490 zł
Ford Focus (125 KM) – Trend Edition – od 84 100 zł
Mazda 3 (150 KM) – Kanjo – od 104 900 zł
Alfa Romeo Gulietta (120 KM) – Super – od 76 300 zł
Opel Astra (110 KM) – 2020 – od 77 700 zł
Peugeot 308 (110 KM) – Active – od 76 100 zł
DS3 Crossback (100 KM) – SO CHIC – od 105 600 zł
Toyota Corolla (116 KM) – Comfort – od 86 400 zł
Honda Civic (126 KM) – Elegance – od 93 600 zł
FIAT Tipo (120 KM) – Street – od 66 500 zł

Jeśli porównanym ceny przedstawionych aut, to widać, że nowy Leon został wyceniony podobnie do swojej konkurencji. Warto też nadmienić, że Toyota może zacząć mieć obawy o swoją pozycję lidera w kwestii pojazdów hybrydowych. Coraz więcej producentów wprowadza takie rozwiązania również do swoich modeli, a co więcej zaczyna je oferować również jako hybrydy plug-in. Zobaczymy tylko jak takie auta przyjmą się na rynku i czy ich wycena będzie odpowiadała potencjalnym kupcom.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Od 2030 w Szwecji nie kupisz samochodów napędzanych paliwami kopalnymi

Norwegia i Dania już się zdecydowały na ten ruch. Teraz dołączyła Szwecja, która od ...

Następca Audi R8 z napędem elektrycznym. Zbudują go z pomocą Chorwatów

Następca Audi R8 otrzyma napęd elektryczny. Auto powstanie przy współpracy chorwackiej firmy Rimac. Audi ...

Targi Motor Show w Poznaniu przełożone o rok

Poznański Motor Show, czyli największe targi motoryzacyjne w Polsce po raz kolejny przesunęły datę ...

3 miliony aut z poznańskich zakładów Volkswagena

22 lutego z linii produkcyjnej Volkswagena w Poznaniu zjechał 3 milionowy samochód w historii ...

Uber z dużymi kłopotami w Kalifornii

Stan Kalifornia oskarżył operatorów Uber i Lyft za „błędne klasyfikowanie” kierowców jako kontrahentów zamiast ...

Wyprzedaże 2019. Która marka oferuje największy rabat

Przełom roku to w motoryzacji czas na największe promocje. Sprawdzamy która marka jakie oferuje ...