Volkswagen walczy z szarym importem swoich chińskich modeli samochodów

Berliński dealer samochodowy popadł w ogromne kłopoty z centralą marki po sprowadzeniu oferowanego w Chinach modelu VW ID.6. Volkswagen chce pozywać również innych prywatnych importerów w całej Europie.

Publikacja: 20.05.2024 09:53

Volkswagen ID.6 sprzedawany jest wyłącznie na chińskim rynku

Volkswagen ID.6 sprzedawany jest wyłącznie na chińskim rynku

Foto: mat. prasowe

SUV z miejscem dla siedmiu osób, napędem elektrycznym o mocy 306 KM, zasięgiem 588 km i logotypem Volkswagena. W Europie nie ma takiego samochodu, ale jest na rynku chińskim. To Volkswagen ID.6, model którego centrala z Wolfsburga nie chce widzieć w Europie. Jeden z berlińskich dealerów zajmujący się międzynarodowym handlem samochodami kupił 22 egzemplarze ID.6 z Chin i chciał je sprzedać w Niemczech, za pośrednictwem swojego salonu samochodowego. Po dopełnieniu wszelkich formalności celnych i dostosowaniu aut do europejskich przepisów rejestracyjnych auta zostały wystawione do sprzedaży za kwotę 39 000 euro (ok. 166 tys. zł). Całkiem dobra oferta, bo dla porównania w Niemczech cena mniejszego ID.4 rozpoczyna się od 40 355 euro (ok. 172 tys. zł), a ID.5 od 48 970 euro (ok. 209 tys. zł).

Volkswagen ID.6 sprzedawany jest wyłącznie na chińskim rynku

Volkswagen ID.6 sprzedawany jest wyłącznie na chińskim rynku

mat. prasowe

Fakt, że egzemplarze ID.6 nie zostały jeszcze sprzedane, wynika z interwencji Volkswagena. Koncern uzyskał tymczasowy nakaz sądowy w hamburskim sądzie, podczas którego skonfiskowano 22 egzemplarze ID.6. Dla dealera taki obrót sprawy był zaskakujący i absurdalny - To przyszło bez ostrzeżenia. Volkswagen nawet wcześniej się ze mną nie kontaktował w tej sprawie - tłumaczy właściciel salonu. Obecnie trwa proces odwoławczy od tej decyzji. Samochody są u komornika i nie można ich sprzedać, w naturalny sposób tracą na wartości, co już prawdopodobnie sprawi, że będzie to nieopłacalne dla dealera samochodowego. Istnieje także groźba dalszych kłopotów. Równolegle Volkswagen wszczął postępowanie przeciwko innemu dealerowi samochodowemu w Hamburgu. Zarzut: importując samochody, naruszył prawo dotyczące znaków towarowych i sprowadził auta na obszar europejskiego obszaru gospodarczego bez zgody Volkswagena. Koncern dąży do tego żeby sprowadzone samochody zostały zezłomowane. Również dealer z Holandii ma kłopoty z Volkswagenem z powodu sprowadzonych modeli ID.6, który odkrył w internecie ogłoszenie czeskiego sprzedawcy tego modelu i opublikował je jako własną ofertę. Zamiast potencjalnego nabywcy, po kilku dniach skontaktowała się z nim kancelaria prawna, twierdząc, która działa w imieniu Volkswagena. Ogłoszenie zostało usunięte, w rezultacie Volkswagen nie poniósł żadnych szkód, ale cała ta historia kosztowała dealera ponad 13 tys. euro.

Czytaj więcej

Volkswagen California: Rozpoczęła się nowa epoka kamperowania

Volkswagen nie chce odnosić się do tych spraw ze względu na toczące się postępowanie. Oficjalnie firma uważa swoich klientów i dealerów za mniejsze zagrożone od chińskiego importu aut do EU. - Modele ID produkowane dla i w Chinach i tam sprzedawane nie kwalifikują się do homologacji w Europie ze względu na konfigurację sprzętu i oprogramowania. Dotyczy to na przykład układu akumulatorów wysokiego napięcia, istotnych części oprogramowania pojazdu i systemu rozrywki; Ponadto brakuje automatycznego systemu połączeń alarmowych E-Call, który jest wymagany w UE. Chcemy chronić klientów przed niespodziankami i niedogodnościami finansowymi z tego tytułu. Chcemy także chronić naszych partnerów handlowych i usługowych przed wejściem na tereny prawnie problematyczne - tłumaczy swoje postępowanie Volkswagen.

Volkswagen ID.6 sprzedawany jest wyłącznie na chińskim rynku

Volkswagen ID.6 sprzedawany jest wyłącznie na chińskim rynku

mat. prasowe

Twarde stanowisko Volkswagena wynika jednak prawdopodobnie głównie ze względów ekonomicznych. Ma to m.in. związek ze słabnącą sprzedażą Volkswagena w Chinach. Z tego powodu VW oferuje tam obecnie swoje samochody po mocno obniżonych cenach. Omawiany ID.6, zbudowany wspólnie z partnerem joint venture grupą FAW, jest dostępny w Chinach od 200 900 juanów (ok. 26 tys. euro/ok. 111 tys. zł). Nic więc dziwnego, że prywatni importerzy z Europy chcą wykorzystać tę okoliczność. Wydaje się też zrozumiałe, że Volkswagen będzie chciał zdusić takie akcje w zarodku. Jeśli rozejdzie się informacja, że ​​importowane z Chin modele stanowią tańszą alternatywę dla modeli Volkswagena oferowanych oficjalnie to w przyszłości może stworzyć się z tego równoległy rynek.

Volkswagen ID.6 sprzedawany jest wyłącznie na chińskim rynku

Volkswagen ID.6 sprzedawany jest wyłącznie na chińskim rynku

mat. prasowe

Czytaj więcej

Piotr Łakomy, dyr. marki Volkswagen Samochody Dostawcze: Segment C/D będzie segmentem Craftera

SUV z miejscem dla siedmiu osób, napędem elektrycznym o mocy 306 KM, zasięgiem 588 km i logotypem Volkswagena. W Europie nie ma takiego samochodu, ale jest na rynku chińskim. To Volkswagen ID.6, model którego centrala z Wolfsburga nie chce widzieć w Europie. Jeden z berlińskich dealerów zajmujący się międzynarodowym handlem samochodami kupił 22 egzemplarze ID.6 z Chin i chciał je sprzedać w Niemczech, za pośrednictwem swojego salonu samochodowego. Po dopełnieniu wszelkich formalności celnych i dostosowaniu aut do europejskich przepisów rejestracyjnych auta zostały wystawione do sprzedaży za kwotę 39 000 euro (ok. 166 tys. zł). Całkiem dobra oferta, bo dla porównania w Niemczech cena mniejszego ID.4 rozpoczyna się od 40 355 euro (ok. 172 tys. zł), a ID.5 od 48 970 euro (ok. 209 tys. zł).

Pozostało 83% artykułu
Na prąd
Zapaść sprzedaży elektrycznych aut w Niemczech. Top 7 najczęściej kupowany modeli
Na prąd
Teslę Cybertrucka możecie zobaczyć na żywo! Dojechała do Warszawy
Na prąd
Coraz niższa sprzedaż elektryków. W Niemczech 100 tys. aut czeka na klientów
Na prąd
Rosjanie pokazali Ładę Nivę w wersji elektrycznej. To samochód bez przyszłości
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Na prąd
Fiat 500 miał być wyłącznie w wersji elektrycznej. Teraz otrzyma silnik spalinowy
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży