Ta firma miała być przyszłością elektromobilności. Teraz zwalnia 1000 osób

Lucid Motors to amerykański producent aut elektrycznych, który działa od 2007 roku. Należy do saudyjskiego funduszu inwestycyjnego Public Investment Fund. Firma była uważana, za jedną z tych marek, które miały szansę osiągnąć sukces i odebrać klientów Tesli. Teraz Lucid musi zwolnić część swoich pracowników.

Publikacja: 09.04.2023 19:22

Lucid Air

Lucid Air

Foto: mat. prasowe

Powrót dodatnich stóp procentowych na rynkach finansowych w połączeniu z utrzymującą się rekordową inflacją powoduje poważne wstrząsy gospodarcze. Kalifornijski Silicon Valley Bank, który specjalizuje się w finansowaniu start-upów, upadł w marcu 2023 roku. Również w marcu globalnie działający szwajcarski bank Credit Suisse wpadł w tarapaty. Jak się okazuje wszystkie te ruchy dotykają również start-upy z branży motoryzacyjnej. Pod koniec lutego 2023 r. niemiecki start-up Sion Motors musiał ogłosić koniec swojego projektu auta, które po części energię potrzebną do jazdy czerpało z paneli słonecznych zamontowanych na karoserii. Również Rivian, który produkuje elektryczne pickupy również ogłosił zwolnienie sześć procent załogi. Teraz amerykański start-up Lucid zajmujący się samochodami elektrycznymi zaciska pasa – mimo, że firma jest hojnie wspierana przez państwowy fundusz majątkowy.

Sion Sono, samochód z karoserią pokrytą panelami słonecznymi

Sion Sono, samochód z karoserią pokrytą panelami słonecznymi

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Strategia przyszłości Rolls-Royce: Zero V12, zero hybryd, dużo prądu

Lucid z siedzibę w Newark w Kalifornii buduje wyjątkowo udane modele elektryczne. Firma otrzymuje większość pieniędzy potrzebnych na rozwój z saudyjskiego państwowego funduszu Public Investment Fund, który jest jednym z największych tego typu na świecie. Kiedy Lucid połączył się z notowaną na giełdzie spółką specjalnego przeznaczenia Churchill Capital Corp IV w 2021 r., producent samochodów wszedł na giełdę. Jednak teraz Lucid nie ma wystarczająco dużo pieniędzy, aby zapłacić swoim pracownikom. „Automotive News” donosi, że producent samochodów elektrycznych zwalnia obecnie 18 procent załogi. Na koniec 2022 roku Lucid zatrudniał 7200 pracowników – więc wkrótce pracę straci prawie 1300 osób.

Elektryczny Rvian R1T

Elektryczny Rvian R1T

Foto: mat. prasowe

W 2022 roku Lucid odnotował stratę w wysokości 1,3 miliarda dolarów (ok. 5,5 mld zł). Oczekuje się, że zwolnienia będą kosztować producenta od 24 do 30 mln dolarów. Peter Rawlinson, szef marki podkreśla, że ​​wszystkie inne opcje cięcia kosztów zostały już zbadane i nie można obejść redukcji personelu. Jednocześnie producent ma problemy z rozkręceniem produkcji w pożądanym tempie, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Ponadto od maja 2022 r. budowana jest fabryka Lucid w Dżuddzie w Arabii Saudyjskiej, co również może wiązać się ze sporymi kosztami. Lucid rozpoczął również ekspansje na rynki europejskie.

Lucid Air

Lucid Air

Foto: mat. prasowe

Utrzymująca się i rekordowo wysoka inflacja z pewnością skłoni część zainteresowanych do ponownego rozważenia zakupu nowych samochodów elektrycznych z wyższej półki, takich właśnie jak Lucid. Do tego dochodzą zwiększone koszty energii i materiałów w produkcji oraz presja konkurencji. Jak bardzo branża motoryzacyjna produkująca elektryczne auta jest pod presją widać po Tesli, która w ostatnim czasie pięć razy obniżyła ceny swoich samochodów. Poza tym startupy mają w tej branży coraz trudniej, bo uznani producenci prezentują własne elektryki, które najprawdopodobniej mogą produkować taniej niż start-upy, a do tego mają ugruntowaną technologię produkcji.

Czytaj więcej

Czym jeżdżą Amerykanie? To był najgorszy rok od dekady

Powrót dodatnich stóp procentowych na rynkach finansowych w połączeniu z utrzymującą się rekordową inflacją powoduje poważne wstrząsy gospodarcze. Kalifornijski Silicon Valley Bank, który specjalizuje się w finansowaniu start-upów, upadł w marcu 2023 roku. Również w marcu globalnie działający szwajcarski bank Credit Suisse wpadł w tarapaty. Jak się okazuje wszystkie te ruchy dotykają również start-upy z branży motoryzacyjnej. Pod koniec lutego 2023 r. niemiecki start-up Sion Motors musiał ogłosić koniec swojego projektu auta, które po części energię potrzebną do jazdy czerpało z paneli słonecznych zamontowanych na karoserii. Również Rivian, który produkuje elektryczne pickupy również ogłosił zwolnienie sześć procent załogi. Teraz amerykański start-up Lucid zajmujący się samochodami elektrycznymi zaciska pasa – mimo, że firma jest hojnie wspierana przez państwowy fundusz majątkowy.

Na prąd
Saudyjczycy budują swój pierwszy elektryczny samochód. Technologia z całego świata
Na prąd
Prognoza ekspertów: popyt na baterie do elektryków wzrośnie czterokrotnie do 2030 r.
Na prąd
Rewolucja w hybrydach plug-in. "Super akumulator" z zasięgiem 400 km
Na prąd
Auta wodorowe mogą jeździć po buspasie, ale nie mogą parkować za darmo w miastach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Na prąd
Produkcja przeniesiona z Polski do USA. Ford będzie produkować akumulatory w Michigan