Powrót dodatnich stóp procentowych na rynkach finansowych w połączeniu z utrzymującą się rekordową inflacją powoduje poważne wstrząsy gospodarcze. Kalifornijski Silicon Valley Bank, który specjalizuje się w finansowaniu start-upów, upadł w marcu 2023 roku. Również w marcu globalnie działający szwajcarski bank Credit Suisse wpadł w tarapaty. Jak się okazuje wszystkie te ruchy dotykają również start-upy z branży motoryzacyjnej. Pod koniec lutego 2023 r. niemiecki start-up Sion Motors musiał ogłosić koniec swojego projektu auta, które po części energię potrzebną do jazdy czerpało z paneli słonecznych zamontowanych na karoserii. Również Rivian, który produkuje elektryczne pickupy również ogłosił zwolnienie sześć procent załogi. Teraz amerykański start-up Lucid zajmujący się samochodami elektrycznymi zaciska pasa – mimo, że firma jest hojnie wspierana przez państwowy fundusz majątkowy.
Sion Sono, samochód z karoserią pokrytą panelami słonecznymi
Czytaj więcej
Rolls-Royce żegna się z kultowym silnikiem V12. W przyszłości marki nie pojawią się hybrydowe układy napędowe za to będą modele z silnikami elektrycznymi.
Lucid z siedzibę w Newark w Kalifornii buduje wyjątkowo udane modele elektryczne. Firma otrzymuje większość pieniędzy potrzebnych na rozwój z saudyjskiego państwowego funduszu Public Investment Fund, który jest jednym z największych tego typu na świecie. Kiedy Lucid połączył się z notowaną na giełdzie spółką specjalnego przeznaczenia Churchill Capital Corp IV w 2021 r., producent samochodów wszedł na giełdę. Jednak teraz Lucid nie ma wystarczająco dużo pieniędzy, aby zapłacić swoim pracownikom. „Automotive News” donosi, że producent samochodów elektrycznych zwalnia obecnie 18 procent załogi. Na koniec 2022 roku Lucid zatrudniał 7200 pracowników – więc wkrótce pracę straci prawie 1300 osób.
Elektryczny Rvian R1T