Tesla z rekordem, ale poniżej planu. Sukces w Norwegii, kara w Korei

Tesla zwiększyła w 2022 r. o 40 proc. dostawę aut, ale finalnie nie wykonała planu. W Norwegii, gdzie elektryki stanowiły już 80 proc. rynku, zajęła pierwsze miejsce. W Koeri marka Elona Muska adostała grzywnę za zawyżanie zasięgu swych samochodów.

Publikacja: 05.01.2023 13:37

Tesla z rekordem, ale poniżej planu. Sukces w Norwegii, kara w Korei

Foto: mat. prasowe

Tesla dostarczyła w 2022 r. na całym świecie 1,31 mln aut elektrycznych. To rekordowy wynik i skok o 40 proc., ale poniżej jej własnych prognoz i oczekiwań na Wall Street. Jej akcje straciły w ciągu roku 65 proc. Nie pomógł zysk prawie 9 mld dolarów po 9 miesiącach niezależny od znacznego zwiększenia wydatków. Analitycy spodziewali się w IV kwartale produkcji około 431 tys. aut, ale Tesli udało się wyprodukować 405 278 samochodów. Zach Kirkhorn, dyrektor finansowy Tesli uprzedził w październiku, że firma nie wykona w tym roku zakładanych planów, docelowego zwiększania dostaw średnio o 50 proc. rocznie. Wpłynęła na to pandemia i kilkutygodniowa przerwa w produkcji w Chinach oraz problemy w łańcuchu dostaw.

Zdaniem obserwatorów, może dojść do zmniejszania popytu na drogie modele aut takich jak Tesla, bo perspektywy gospodarcze stały się niepewne, a marce Elona Muska w między czasie wyrosła silna konkurencja. – Naszym zdaniem, Tesla ma i będzie miała poważny problem popytu. Wielu inwestorów nie docenia rozmiarów wyzwania stojącego przed Teslą - stwierdził Toni Sacconaghi z banku inwestycyjnego Bernstein. Uważa, że ten problem utrzyma się w 2023 r., bo większość modeli Tesli nie kwalifikuje się do ulgi podatkowej w USA, firma musi więc skorygować plany rozwoju albo obniżyć ceny. Samo zachowanie Elona Muska (przejęcie Twittera, zapowiedź zwolnienia ponad 3/4 załogi) też miało ujemny wpływ. Wartość rynkowa Tesli wynosi teraz ok. 500 mld dolarów wobec 1,2 bln na początku roku.

Czytaj więcej

Strażacy w Piotrkowie Trybunalskim pięć godzin gasili Teslę

Dobrą nowiną dla Tesli są dane o rynku elektryków w Norwegii w 2022 r. Nowe auta elektryczne zarejestrowane w tym kraju stanowiły 80 proc. rynku. To rekord świata i znacznie więcej niż w Unii Europejskiej (8,6 proc.), USA (7 proc.) i w Chinach (26 proc.). Mieszkańcy Norwegii kupili 138 265 e-aut, 79,3 proc. wszystkich nowych pojazdów - wynika z danych Norweskiej Federacji Drogowej ÖFV, tylko w grudniu ich udział rynkowy wyniósł 82,8 proc. Z nowym rokiem wchodziły w życie mniej korzystne stawki podatkowe. Tesla zajęła w tym rankingu pierwsze miejsce, z liczbą ponad 17 tys. sztuk i z udziałem w rynku 12,2 proc. Najbardziej popularnym autem był Model Y przed Volkswagenem ID.4 i Skodą Enyaq. - Obawiamy się, że sprzedaż elektryków w Norwegii zmaleje, bo rząd zaproponował nowy podatek zależny od ciężaru pojazdu - powiedział Thor Egil Braadland, rzecznik Norweskiej Federacji Samochodowej NAF.

Tesla Model Y

Tesla Model Y

Foto: mat. prasowe

Koreański urząd antymonopolowy, Koreańska Komisja Uczciwego Handlu (KFTC) zapowiedziała ukaranie Tesli grzywną 2,85 mld wonów (2,2 mld dolarów) za brak informacji dla klientów o krótszym zasięgu samochodów w warunkach niskich temperatur. Tesla zawyżyła „zasięg jazdy jej samochodów na jednym doładowaniu baterii, ich sprawność cenowo-paliwową w porównaniu do pojazdów benzynowych, a także osiągi jej superładowarek”. KFTC dodała w komunikacie, że zasięg aut amerykańskiego producenta przy niskich temperaturach może zmaleć nawet do 50,5 proc. Na swym portalu Tesla radzi, jak jeździć zimą, np. jak przygotować samochód do jazdy korzystając z zewnętrznych źródeł zasilania, jak korzystać z nowszej wersji aplikacji Energy do sprawdzania zużycia energii, ale nie wspomina o utracie zasięgu podczas jazdy w temperaturach poniżej zera stopni.

W 2021 r. jedna z organizacji ochrony konsumentów zwróciła uwagę, że zasięg większości elektryków maleje średnio o 40 proc. w niskich temperaturach. Organizacja korzystała z danych resortu środowiska. Kanadyjska firma Geotab w opracowaniu z 2020 r. sporządzonym po przetestowaniu 4200 elektryków różnych marek stwierdziła, że większość modeli traci zasięg w niskich temperaturach, głównie dlatego, bo spora część prądu służy do ogrzewania kabiny pasażerskiej. Przy temperaturze 20 stopni Celsjusza przeciętne e-auto ma większy zasięg od deklarowanego, ale przy minus 15 stopni zasięg przeciętnego elektryka maleje w ekstremalnych przypadkach nawet o połowę.

Czytaj więcej

Nowe Mitsubishi ASX: Klon Renault Captura

Tesla dostarczyła w 2022 r. na całym świecie 1,31 mln aut elektrycznych. To rekordowy wynik i skok o 40 proc., ale poniżej jej własnych prognoz i oczekiwań na Wall Street. Jej akcje straciły w ciągu roku 65 proc. Nie pomógł zysk prawie 9 mld dolarów po 9 miesiącach niezależny od znacznego zwiększenia wydatków. Analitycy spodziewali się w IV kwartale produkcji około 431 tys. aut, ale Tesli udało się wyprodukować 405 278 samochodów. Zach Kirkhorn, dyrektor finansowy Tesli uprzedził w październiku, że firma nie wykona w tym roku zakładanych planów, docelowego zwiększania dostaw średnio o 50 proc. rocznie. Wpłynęła na to pandemia i kilkutygodniowa przerwa w produkcji w Chinach oraz problemy w łańcuchu dostaw.

Pozostało 84% artykułu
Na prąd
Program dopłat "Mój elektryk 2.0" może zaszkodzić rynkowi e-mobility
Na prąd
Samochody elektryczne w raporcie TÜV. Tesla na ostatnim miejscu
Na prąd
To może być przełom dla producentów aut. Gigant branży buduje własną platformę
Na prąd
Elektryki biorą udział najczęściej w jednym rodzaju wypadków drogowych
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Na prąd
Analiza 7 tys. elektryków: akumulatory są mniej zawodne niż silniki spalinowe
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką