Tesla z rekordem, ale poniżej planu. Sukces w Norwegii, kara w Korei

Tesla zwiększyła w 2022 r. o 40 proc. dostawę aut, ale finalnie nie wykonała planu. W Norwegii, gdzie elektryki stanowiły już 80 proc. rynku, zajęła pierwsze miejsce. W Koeri marka Elona Muska adostała grzywnę za zawyżanie zasięgu swych samochodów.

Publikacja: 05.01.2023 13:37

Tesla z rekordem, ale poniżej planu. Sukces w Norwegii, kara w Korei

Foto: mat. prasowe

Tesla dostarczyła w 2022 r. na całym świecie 1,31 mln aut elektrycznych. To rekordowy wynik i skok o 40 proc., ale poniżej jej własnych prognoz i oczekiwań na Wall Street. Jej akcje straciły w ciągu roku 65 proc. Nie pomógł zysk prawie 9 mld dolarów po 9 miesiącach niezależny od znacznego zwiększenia wydatków. Analitycy spodziewali się w IV kwartale produkcji około 431 tys. aut, ale Tesli udało się wyprodukować 405 278 samochodów. Zach Kirkhorn, dyrektor finansowy Tesli uprzedził w październiku, że firma nie wykona w tym roku zakładanych planów, docelowego zwiększania dostaw średnio o 50 proc. rocznie. Wpłynęła na to pandemia i kilkutygodniowa przerwa w produkcji w Chinach oraz problemy w łańcuchu dostaw.

Zdaniem obserwatorów, może dojść do zmniejszania popytu na drogie modele aut takich jak Tesla, bo perspektywy gospodarcze stały się niepewne, a marce Elona Muska w między czasie wyrosła silna konkurencja. – Naszym zdaniem, Tesla ma i będzie miała poważny problem popytu. Wielu inwestorów nie docenia rozmiarów wyzwania stojącego przed Teslą - stwierdził Toni Sacconaghi z banku inwestycyjnego Bernstein. Uważa, że ten problem utrzyma się w 2023 r., bo większość modeli Tesli nie kwalifikuje się do ulgi podatkowej w USA, firma musi więc skorygować plany rozwoju albo obniżyć ceny. Samo zachowanie Elona Muska (przejęcie Twittera, zapowiedź zwolnienia ponad 3/4 załogi) też miało ujemny wpływ. Wartość rynkowa Tesli wynosi teraz ok. 500 mld dolarów wobec 1,2 bln na początku roku.

Czytaj więcej

Strażacy w Piotrkowie Trybunalskim pięć godzin gasili Teslę

Dobrą nowiną dla Tesli są dane o rynku elektryków w Norwegii w 2022 r. Nowe auta elektryczne zarejestrowane w tym kraju stanowiły 80 proc. rynku. To rekord świata i znacznie więcej niż w Unii Europejskiej (8,6 proc.), USA (7 proc.) i w Chinach (26 proc.). Mieszkańcy Norwegii kupili 138 265 e-aut, 79,3 proc. wszystkich nowych pojazdów - wynika z danych Norweskiej Federacji Drogowej ÖFV, tylko w grudniu ich udział rynkowy wyniósł 82,8 proc. Z nowym rokiem wchodziły w życie mniej korzystne stawki podatkowe. Tesla zajęła w tym rankingu pierwsze miejsce, z liczbą ponad 17 tys. sztuk i z udziałem w rynku 12,2 proc. Najbardziej popularnym autem był Model Y przed Volkswagenem ID.4 i Skodą Enyaq. - Obawiamy się, że sprzedaż elektryków w Norwegii zmaleje, bo rząd zaproponował nowy podatek zależny od ciężaru pojazdu - powiedział Thor Egil Braadland, rzecznik Norweskiej Federacji Samochodowej NAF.

Tesla Model Y

Tesla Model Y

mat. prasowe

Koreański urząd antymonopolowy, Koreańska Komisja Uczciwego Handlu (KFTC) zapowiedziała ukaranie Tesli grzywną 2,85 mld wonów (2,2 mld dolarów) za brak informacji dla klientów o krótszym zasięgu samochodów w warunkach niskich temperatur. Tesla zawyżyła „zasięg jazdy jej samochodów na jednym doładowaniu baterii, ich sprawność cenowo-paliwową w porównaniu do pojazdów benzynowych, a także osiągi jej superładowarek”. KFTC dodała w komunikacie, że zasięg aut amerykańskiego producenta przy niskich temperaturach może zmaleć nawet do 50,5 proc. Na swym portalu Tesla radzi, jak jeździć zimą, np. jak przygotować samochód do jazdy korzystając z zewnętrznych źródeł zasilania, jak korzystać z nowszej wersji aplikacji Energy do sprawdzania zużycia energii, ale nie wspomina o utracie zasięgu podczas jazdy w temperaturach poniżej zera stopni.

W 2021 r. jedna z organizacji ochrony konsumentów zwróciła uwagę, że zasięg większości elektryków maleje średnio o 40 proc. w niskich temperaturach. Organizacja korzystała z danych resortu środowiska. Kanadyjska firma Geotab w opracowaniu z 2020 r. sporządzonym po przetestowaniu 4200 elektryków różnych marek stwierdziła, że większość modeli traci zasięg w niskich temperaturach, głównie dlatego, bo spora część prądu służy do ogrzewania kabiny pasażerskiej. Przy temperaturze 20 stopni Celsjusza przeciętne e-auto ma większy zasięg od deklarowanego, ale przy minus 15 stopni zasięg przeciętnego elektryka maleje w ekstremalnych przypadkach nawet o połowę.

Czytaj więcej

Nowe Mitsubishi ASX: Klon Renault Captura

Tesla dostarczyła w 2022 r. na całym świecie 1,31 mln aut elektrycznych. To rekordowy wynik i skok o 40 proc., ale poniżej jej własnych prognoz i oczekiwań na Wall Street. Jej akcje straciły w ciągu roku 65 proc. Nie pomógł zysk prawie 9 mld dolarów po 9 miesiącach niezależny od znacznego zwiększenia wydatków. Analitycy spodziewali się w IV kwartale produkcji około 431 tys. aut, ale Tesli udało się wyprodukować 405 278 samochodów. Zach Kirkhorn, dyrektor finansowy Tesli uprzedził w październiku, że firma nie wykona w tym roku zakładanych planów, docelowego zwiększania dostaw średnio o 50 proc. rocznie. Wpłynęła na to pandemia i kilkutygodniowa przerwa w produkcji w Chinach oraz problemy w łańcuchu dostaw.

Pozostało 84% artykułu
Na prąd
Kończą się pieniądze na dopłaty do elektryków. Ceny rat za e-auta wystrzelą w górę
Na prąd
Chiny rozważają wprowadzenie cła na samochody z UE i USA
Na prąd
Coraz więcej marek motoryzacyjnych wycofuje się ze swoich elektrycznych strategii
Na prąd
Koniec przywileju jazdy po buspasach dla samochodów elektrycznych
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Na prąd
Volkswagen walczy z szarym importem swoich chińskich modeli samochodów
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał