Xiaomi chce budować elektryczne samochody. Pierwszy model już pod koniec roku

Chiński gigant elektroniczny Xiaomi wchodzi na rynek samochodów elektrycznych. Premiera pierwszego elektrycznego sedana planowana jest na koniec 2023 roku. Więcej modeli planowanych jest później.

Publikacja: 11.01.2023 14:37

Lei Jun, szef Xiaomi

Lei Jun, szef Xiaomi

Foto: mat. prasowe

Od dłuższego czasu krążyły pogłoski, że elektroniczny gigant z Chin wejdzie do branży samochodowej. Na początku kwietnia 2021 roku Lei Jun, szef Xiaomi ogłosił założenie spółki zależnej, która zbuduje „inteligentne samochody elektryczne”. W ciągu najbliższych dziesięciu lat w projekt samochodowy ma zostać zainwestowanych około 10 miliardów dolarów. Lei Jun, który założył firmę Xiaomi jedenaście lat temu, chce sam kierować nową filią samochodową. Będzie to „ostatni duży projekt w jego życiu” – powiedział podczas prezentacji.

Decyzję poprzedziły liczne spotkania z ekspertami branżowymi. Jun uważa, że jego firma jest dobrze przygotowana do tematu samochodów elektrycznych. Inteligentne pojazdy elektryczne zasadniczo zmieniły model biznesowy tradycyjnego przemysłu motoryzacyjnego, a Xiaomi ma szerokie doświadczenie w zakresie usług internetowych opartych na sprzęcie, a także duże doświadczenie w integracji oprogramowania i sprzętu oraz głębokie know-how w zakresie produkcji w branży internetowej. Ponadto Xiaomi kupiło firmę DeepMotion, która specjalizuje się w pojazdach autonomicznych. Ponadto wiele podstawowych technologii użytych przez Xiaomi można zastosować w branży inteligentnych pojazdów elektrycznych. I last but not least, Xiaomi ma wystarczające środki finansowe, aby móc z powodzeniem obsłużyć taki projekt.

Czytaj więcej

W godzinę rozeszło 125 mln zł dotacji na szybkie ładowarki

Jak donoszą chińskie media, pierwszym z czterech planowanych samochodów elektrycznych Xiaomi będzie sedan, który powstaje pod kryptonimem Modena. Planowane są dwie wersje w cenach nieco poniżej 40 000 euro i powyżej 50 tys. euro. Tańsza wersja wykorzystuje platformę 400-woltową i akumulatory LFP firmy BYD, podczas gdy model topowy oparty jest na platformie 800-woltowej i baterii Qilin firmy CATL. Modena ma zostać zaprezentowana pod koniec 2023 roku, a do sprzedaży, na początek w Chinach trafi na początku 2024 roku. Na rok 2025 zapowiadany jest drugi model o kryptonimie Le Mans. Produkcja samochodów elektrycznych ma ruszyć w pierwszej połowie 2024 roku.

Chińskie władze niedawno ogłosiły, że Xiaomi buduje nową fabrykę w Pekinie. Fabryka, w której rocznie ma być produkowanych 300 000 pojazdów, będzie budowana w dwóch etapach. Oprócz produkcji, na terenie obiektu mają się znaleźć działy badawczo-rozwojowe oraz siedziba firmy. Xiaomi negocjuje partnerstwo produkcyjne z chińskim producentem samochodów BAIC. Podobno rozważana jest możliwość objęcia udziałów w fabryce Hyundaia należącej do joint venture BAIC-Hyundai. Dodatkową zaleta jest fakt, że ta fabryka ma już licencję na produkcję samochodów w Chinach co jest niezbędnym kryterium do rozpoczęcia całej inwestycji. Chińskie media spekulują również o ewentualnym przejęciu przez Xiaomi chińskiego producenta samochodów Borgward. Marka od jakiegoś czasu walczy o przetrwanie i w kwietniu 2022 roku ogłosiła upadłość. Właściciel Borgward, Foton Motor, sprzedał już 67 procent udziałów w Borgward dostawcy usług mobilnych Ucar. Tutaj Xiaomi miałoby zdolności produkcyjne na poziomie 180 000 samochodów rocznie.

Czytaj więcej

Mercedes-AMG E63 S Final Edition: Pożegnanie z silnikiem V8

Od dłuższego czasu krążyły pogłoski, że elektroniczny gigant z Chin wejdzie do branży samochodowej. Na początku kwietnia 2021 roku Lei Jun, szef Xiaomi ogłosił założenie spółki zależnej, która zbuduje „inteligentne samochody elektryczne”. W ciągu najbliższych dziesięciu lat w projekt samochodowy ma zostać zainwestowanych około 10 miliardów dolarów. Lei Jun, który założył firmę Xiaomi jedenaście lat temu, chce sam kierować nową filią samochodową. Będzie to „ostatni duży projekt w jego życiu” – powiedział podczas prezentacji.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Na prąd
Kończą się pieniądze na dopłaty do elektryków. Ceny rat za e-auta wystrzelą w górę
Na prąd
Chiny rozważają wprowadzenie cła na samochody z UE i USA
Na prąd
Coraz więcej marek motoryzacyjnych wycofuje się ze swoich elektrycznych strategii
Na prąd
Koniec przywileju jazdy po buspasach dla samochodów elektrycznych
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Na prąd
Volkswagen walczy z szarym importem swoich chińskich modeli samochodów
Na prąd
Niemiecki gigant motoryzacyjny wycofuje się z elektromobilnej transformacji