Od dłuższego czasu krążyły pogłoski, że elektroniczny gigant z Chin wejdzie do branży samochodowej. Na początku kwietnia 2021 roku Lei Jun, szef Xiaomi ogłosił założenie spółki zależnej, która zbuduje „inteligentne samochody elektryczne”. W ciągu najbliższych dziesięciu lat w projekt samochodowy ma zostać zainwestowanych około 10 miliardów dolarów. Lei Jun, który założył firmę Xiaomi jedenaście lat temu, chce sam kierować nową filią samochodową. Będzie to „ostatni duży projekt w jego życiu” – powiedział podczas prezentacji.
Decyzję poprzedziły liczne spotkania z ekspertami branżowymi. Jun uważa, że jego firma jest dobrze przygotowana do tematu samochodów elektrycznych. Inteligentne pojazdy elektryczne zasadniczo zmieniły model biznesowy tradycyjnego przemysłu motoryzacyjnego, a Xiaomi ma szerokie doświadczenie w zakresie usług internetowych opartych na sprzęcie, a także duże doświadczenie w integracji oprogramowania i sprzętu oraz głębokie know-how w zakresie produkcji w branży internetowej. Ponadto Xiaomi kupiło firmę DeepMotion, która specjalizuje się w pojazdach autonomicznych. Ponadto wiele podstawowych technologii użytych przez Xiaomi można zastosować w branży inteligentnych pojazdów elektrycznych. I last but not least, Xiaomi ma wystarczające środki finansowe, aby móc z powodzeniem obsłużyć taki projekt.
Czytaj więcej
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił dotacje do infrastruktury ładowania. Zainteresowanie jest tak duże, że budżet w wysokości 125 mln zł na ładowarki o mocy powyżej 150 kW, został zarezerwowany w godzinę.
Jak donoszą chińskie media, pierwszym z czterech planowanych samochodów elektrycznych Xiaomi będzie sedan, który powstaje pod kryptonimem Modena. Planowane są dwie wersje w cenach nieco poniżej 40 000 euro i powyżej 50 tys. euro. Tańsza wersja wykorzystuje platformę 400-woltową i akumulatory LFP firmy BYD, podczas gdy model topowy oparty jest na platformie 800-woltowej i baterii Qilin firmy CATL. Modena ma zostać zaprezentowana pod koniec 2023 roku, a do sprzedaży, na początek w Chinach trafi na początku 2024 roku. Na rok 2025 zapowiadany jest drugi model o kryptonimie Le Mans. Produkcja samochodów elektrycznych ma ruszyć w pierwszej połowie 2024 roku.
Chińskie władze niedawno ogłosiły, że Xiaomi buduje nową fabrykę w Pekinie. Fabryka, w której rocznie ma być produkowanych 300 000 pojazdów, będzie budowana w dwóch etapach. Oprócz produkcji, na terenie obiektu mają się znaleźć działy badawczo-rozwojowe oraz siedziba firmy. Xiaomi negocjuje partnerstwo produkcyjne z chińskim producentem samochodów BAIC. Podobno rozważana jest możliwość objęcia udziałów w fabryce Hyundaia należącej do joint venture BAIC-Hyundai. Dodatkową zaleta jest fakt, że ta fabryka ma już licencję na produkcję samochodów w Chinach co jest niezbędnym kryterium do rozpoczęcia całej inwestycji. Chińskie media spekulują również o ewentualnym przejęciu przez Xiaomi chińskiego producenta samochodów Borgward. Marka od jakiegoś czasu walczy o przetrwanie i w kwietniu 2022 roku ogłosiła upadłość. Właściciel Borgward, Foton Motor, sprzedał już 67 procent udziałów w Borgward dostawcy usług mobilnych Ucar. Tutaj Xiaomi miałoby zdolności produkcyjne na poziomie 180 000 samochodów rocznie.