Choć to może dziwić, Polska jest niekwestionowanym liderem pod względem eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. W latach 2017-2021 r. z naszych fabryk wyeksportowano do krajów UE łącznie 1937 autobusów elektrycznych. Stanowiło to ponad 31 procent wszystkich tego typu pojazdów wyeksportowanych ze Wspólnoty. Sumaryczna wartość eksportu z tego sektora w latach 2017-2021 to przeszło 750 milionów euro, czyli 37,9 proc. wartości eksportu e-busów z Unii Europejskiej – wylicza Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. – Obok akumulatorów litowo-jonowych autobusy elektryczne są głównym towarem eksportowym polskiej branży elektromobilności. Od 2017 roku nasz kraj jest liderem Unii Europejskiej pod względem liczby wyprodukowanych i wyeksportowanych autobusów elektrycznych – tłumaczy Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA).
Czytaj więcej
Ford dostarczył pierwsze 15 z 40 zamówionych egzemplarzy Mustanga Mach-E firmie Arval Service Lease Polska. To pierwsza partia zamówionych samochodów, na których Arval już ma klientów.
Zeroemisyjne autobusy z Polski eksportowane są również poza Unię Europejską. Największym odbiorcą jest Norwegia, gdzie dostarczono blisko 150 sztuk. Na kolejnym miejscu plasują się: Wielka Brytania, Szwajcarii, Mołdawia i Ukraina. W sumie ich liczba w latach 2017-2021 wyniosła ponad 200 sztuk. Należy podkreślić, część produkcji trafia również na rodzimy rynek, dzięki czemu z początkiem przyszłego roku po polskich drogach może jeździć ok. 900 e-busów, co oznacza, że będzie to jedna z największych flot autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej.
Zdecydowana większość elektrycznych busów w Polsce pochodzi z rodzimych fabryk, które stanowią mocne ogniwo w europejskim łańcuchu dostaw sektora elektromobilności, dostarczając również liczne podzespoły, akumulatory litowo-jonowe oraz stacje ładowania. – Jednym z najważniejszych czynników, które przyczyniły się do uzyskania przez Polskę wiodącej pozycji w obszarze zeroemisyjnego transportu publicznego, jest synergia pomiędzy poszczególnymi interesariuszami tj. branżą, administracją centralną, publicznymi instytucjami finansowymi oraz agencjami wykonawczymi, wyspecjalizowanymi spółkami Skarbu Państwa oraz jednostkami samorządu terytorialnego. Jej skutkiem jest bardzo dynamiczny wzrost popytu wewnętrznego i wsparcie potencjału produkcyjnego branży e-mobility w tym działań eksportowych – tłumaczy Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych.
Czytaj więcej
Renault wprowadza na rynek nowego kompaktowego SUV-a. Austral ma długość 4,5 metra jest wyposażony w silniki hybrydowe i ma moc do 200 KM.