Polska europejskim liderem autobusów elektrycznych

Co trzeci autobus elektryczny eksportowany przez państwa członkowskie UE w latach 2017-2021 pochodził z polskich fabryk. W ostatnich 4 latach było to ponad 200 egzemplarzy autobusów.

Publikacja: 11.09.2022 12:52

Solaris Urbino 15 LE electric

Solaris Urbino 15 LE electric

Foto: mat. prasowe

Choć to może dziwić, Polska jest niekwestionowanym liderem pod względem eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. W latach 2017-2021 r. z naszych fabryk wyeksportowano do krajów UE łącznie 1937 autobusów elektrycznych. Stanowiło to ponad 31 procent wszystkich tego typu pojazdów wyeksportowanych ze Wspólnoty. Sumaryczna wartość eksportu z tego sektora w latach 2017-2021 to przeszło 750 milionów euro, czyli 37,9 proc. wartości eksportu e-busów z Unii Europejskiej – wylicza Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. – Obok akumulatorów litowo-jonowych autobusy elektryczne są głównym towarem eksportowym polskiej branży elektromobilności. Od 2017 roku nasz kraj jest liderem Unii Europejskiej pod względem liczby wyprodukowanych i wyeksportowanych autobusów elektrycznych – tłumaczy Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA).

Czytaj więcej

Rekordowe zamówienie elektrycznych Fordów Mustangów Mach-E

Zeroemisyjne autobusy z Polski eksportowane są również poza Unię Europejską. Największym odbiorcą jest Norwegia, gdzie dostarczono blisko 150 sztuk. Na kolejnym miejscu plasują się: Wielka Brytania, Szwajcarii, Mołdawia i Ukraina. W sumie ich liczba w latach 2017-2021 wyniosła ponad 200 sztuk. Należy podkreślić, część produkcji trafia również na rodzimy rynek, dzięki czemu z początkiem przyszłego roku po polskich drogach może jeździć ok. 900 e-busów, co oznacza, że będzie to jedna z największych flot autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej.

Zdecydowana większość elektrycznych busów w Polsce pochodzi z rodzimych fabryk, które stanowią mocne ogniwo w europejskim łańcuchu dostaw sektora elektromobilności, dostarczając również liczne podzespoły, akumulatory litowo-jonowe oraz stacje ładowania. – Jednym z najważniejszych czynników, które przyczyniły się do uzyskania przez Polskę wiodącej pozycji w obszarze zeroemisyjnego transportu publicznego, jest synergia pomiędzy poszczególnymi interesariuszami tj. branżą, administracją centralną, publicznymi instytucjami finansowymi oraz agencjami wykonawczymi, wyspecjalizowanymi spółkami Skarbu Państwa oraz jednostkami samorządu terytorialnego. Jej skutkiem jest bardzo dynamiczny wzrost popytu wewnętrznego i wsparcie potencjału produkcyjnego branży e-mobility w tym działań eksportowych – tłumaczy Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych.

Czytaj więcej

Nowy SUV Renault to Austral, następca Kadjara

Temat elektrycznych autobusów będzie przedmiotem debaty eksperckiej podczas Kongresu Nowej Mobilności 2022. W trakcie KNM zaprezentowane zostaną m.in. najnowsze raporty zatytułowane: „Droga do sukcesu - rynek autobusów zeroemisyjnych w Polsce” przygotowane przez PSPA we współpracy z Bankiem Światowym. Publikacje raportów wspierać będą wydarzenia towarzyszące, w tym specjalna prezentacja zatytułowana „Polska europejskim centrum eksportowym autobusów elektrycznych”, w której udział wezmą krajowi i europejscy eksperci, przedstawiciele i producenci branży automotive, a także samorządowcy. Nie zabraknie też wyjątkowej premiery. Podczas Kongresu oficjalnie zaprezentowany zostanie przegubowy autobus elektryczny.

Choć to może dziwić, Polska jest niekwestionowanym liderem pod względem eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. W latach 2017-2021 r. z naszych fabryk wyeksportowano do krajów UE łącznie 1937 autobusów elektrycznych. Stanowiło to ponad 31 procent wszystkich tego typu pojazdów wyeksportowanych ze Wspólnoty. Sumaryczna wartość eksportu z tego sektora w latach 2017-2021 to przeszło 750 milionów euro, czyli 37,9 proc. wartości eksportu e-busów z Unii Europejskiej – wylicza Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. – Obok akumulatorów litowo-jonowych autobusy elektryczne są głównym towarem eksportowym polskiej branży elektromobilności. Od 2017 roku nasz kraj jest liderem Unii Europejskiej pod względem liczby wyprodukowanych i wyeksportowanych autobusów elektrycznych – tłumaczy Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA).

Na prąd
Program dopłat "Mój elektryk 2.0" może zaszkodzić rynkowi e-mobility
Na prąd
Samochody elektryczne w raporcie TÜV. Tesla na ostatnim miejscu
Na prąd
To może być przełom dla producentów aut. Gigant branży buduje własną platformę
Na prąd
Elektryki biorą udział najczęściej w jednym rodzaju wypadków drogowych
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Na prąd
Analiza 7 tys. elektryków: akumulatory są mniej zawodne niż silniki spalinowe
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką