Miliardy dolarów na fabryki baterii do elektryków. Najwięcej wyda Mercedes

Producenci samochodów są zmuszenie wprowadzić do końca dekady napęd elektryczny w większości swoich modeli. Będą potrzebować baterii, więc inwestują w nowe fabryki, głównie w USA. Do 2026 roku przeznaczą na to ponad 50 mld dolarów - szacuje specjalistyczna firma AlixPartners.

Publikacja: 09.09.2022 08:10

Miliardy dolarów na fabryki baterii do elektryków. Najwięcej wyda Mercedes

Foto: mat. prasowe

W lipcu amerykańskie stany Kansas i Północna Karolina ogłosiły największe w swej historii projekty rozwojowe, Ford sfinalizował umowę o uruchomieniu produkcji w Tennessee i Kentucky. To dopiero początek boomu w produkcji baterii. Przyjęta w sierpniu amerykańska ustawa o walce z inflacją (Inflation Reduction Act) przewiduje ulgi podatkowe zachęcające do produkowania w USA aut elektrycznych i baterii, oferuje firmom 30 mld dolarów w formie kredytów na przyspieszenie produkcji baterii i przetwarzanie minerałów, paneli słonecznych i turbin wiatrowych oraz 10 mld dolarów na budowę fabryk elektryków i paneli słonecznych - odnotował portal TechCrunch.

W Europie Mercedes-Benz zbuduje wspólnie z chińską Contemporary Amperex Technology (CATL) za 7,3 mld euro fabrykę baterii w Debreczynie na Węgrzech. Zakład o zdolności produkcji baterii o pojemności 100 GWh dla ponad miliona pojazdów będzie korzystać z odnawialnych źródeł energii. - To największa inwestycja w tym kraju, pozwoli stworzyć 9 tys. miejsc pracy - skomentował Levente Magyar, wiceminister spraw zagranicznych. - Ten zakład pozwoli nam jeszcze bardziej zwiększyć przewagę, lepiej odpowiedzieć europejskim klientom i przyspieszyć przejście na e-mobilność w Europie - powiedział Robin Zeng, założyciel i szef CATL. Zakład będzie dostarczać baterie do e-aut nowej generacji, które pojawią się na rynku w połowie dekady.

Czytaj więcej

Chińska firma dostarczy baterie do elektrycznych modeli BMW

Honda podała o zawiązaniu z LG Energy Solutions spółki j. v., która będzie dostarczać i produkować w Ameryce Płn. baterie do elektrycznych samochodów marki Honda i Acura. Spółka zainwestuje w fabrykę 4,4 mld dolarów, lokalizacji jeszcze nie wybrano. Spółka zacznie działać pod koniec roku zależnie od jej zatwierdzenia, chce ruszyć z budową zakładu już na początku 2023 r. i osiągnąć pod koniec 2025 r. seryjną produkcję zaawansowanych ogniw baterii litowo-jonowych. - Hondzie zależy na lokalnej produkcji baterii do e-aut, zasadniczego elementu takich pojazdów. Ta inicjatywa wspólnie z LG Energy Solutions na terenie USA będzie dowodem podejścia Hondy - oświadczył jej prezes Toshihiro Mibe.

Toyota zapowiedziała zainwestowanie 730 mld jenów (ok. 5,6 mld dolarów) w zwiększenie o 40 GWh mocy produkcyjnych baterii w Japonii i w USA. Na zakład w Himeji przeznaczy ok. 400 mld jenów, na fabrykę w Liberty (Płn. Karolina) ok. 325 mld jenów. Kiedy Japończycy zapowiedzieli jesienią 2021 początkową inwestycję 1,29 mld dolarów, władze stanowe obiecały zwiększyć zachętę do 315 mln dolarów, jeśli łączna inwestycja przekroczy 3 mld. Toyota planuje w Liberty dodać dwie linie produkcyjne baterii do e-aut, oprócz 4 linii początkowo zaplanowanych do wytwarzania mniejszych baterii do pojazdów hybrydowych, np. Toyoty Prius. Produkcja ruszy tam w latach 2024-26. Pierwszy zakład Toyoty w Stanach Zjednoczonych za 1,3 mld dolarów ruszy w 2025 r. koło Greensboro w Płn. Karolinie. Początkowo zakład będzie wypuszczać baterie litowo-jonowe z konwencjonalną technologią elektrod: katody ze stopu niklu, kobaltu i manganu, anody z grafitu. Innowacje dotyczące elektrolitów w stanie stałym będą wprowadzane z czasem - poinformował Norm Bafunno, wiceprezydent Toyoty w Ameryce Płn.

Dostawca baterii dla Tesli, Panasonic prowadzi z kolei rozmowy w USA o budowie dodatkowej fabryki baterii do elektryków za ok. 4 mld dolarów - podał „Wall Street Journal”. Japończycy chcą ją postawić w Oklahomie, dostarczałaby baterii do fabryki Tesli w Teksasie. W lipcu zainteresowali się też lokalizacją w stanie Kansas. — Oceniamy różne strategie rozwoju naszego biznesu, ale na razie nie ma informacji, jakich mogę udzielić poza już ogłoszonymi — powiedział Reuterowi pracownik działu prasowego Panasonica. Japońska firma ma już w Nevadzie fabrykę baterii wspólnie z Teslą, wcześniej zapowiedziała plan budowy kolejnego w Kansas za 4 mld dolarów. Norm Bafunno z Toyoty poinformował odrębnie, że Panasonic będzie też partnerem w zakładzie w Liberty poprzez spółkę j. v. Prime Planet Energy&Solutions z Toyotą. Hyundai buduje za 6,5 mld dolarów pod Savannah w Georgii zakład e-aut i baterii. To największy projekt w tym stanie, który przyznał firmie Rivian zachęty za 1,5 mld dolarów na budowę na wschód od Atlanty fabryki na działce o powierzchni 81 hektarów.

Czytaj więcej

Audi A6 Avant E-Tron Concept: Elektryczna przyszłość modelu A6 kombi

W lipcu amerykańskie stany Kansas i Północna Karolina ogłosiły największe w swej historii projekty rozwojowe, Ford sfinalizował umowę o uruchomieniu produkcji w Tennessee i Kentucky. To dopiero początek boomu w produkcji baterii. Przyjęta w sierpniu amerykańska ustawa o walce z inflacją (Inflation Reduction Act) przewiduje ulgi podatkowe zachęcające do produkowania w USA aut elektrycznych i baterii, oferuje firmom 30 mld dolarów w formie kredytów na przyspieszenie produkcji baterii i przetwarzanie minerałów, paneli słonecznych i turbin wiatrowych oraz 10 mld dolarów na budowę fabryk elektryków i paneli słonecznych - odnotował portal TechCrunch.

Pozostało 87% artykułu
Na prąd
Tani elektryk z Chin może pojawić się w Europie. Swoją ceną ustawi na nowo cały rynek
Na prąd
Chiny zapowiadają spadek cen baterii do elektryków o 50 proc.
Na prąd
Tesla chce podbić Pomorze. W Gdańsku otwiera swój trzeci w Polsce punkt sprzedaży
Na prąd
Chcieli zostać elektryczną marką premium. Teraz ogłosili upadłość
Na prąd
Po 10 latach Apple rezygnuje z prac nad własnym samochodem elektrycznym