W lipcu amerykańskie stany Kansas i Północna Karolina ogłosiły największe w swej historii projekty rozwojowe, Ford sfinalizował umowę o uruchomieniu produkcji w Tennessee i Kentucky. To dopiero początek boomu w produkcji baterii. Przyjęta w sierpniu amerykańska ustawa o walce z inflacją (Inflation Reduction Act) przewiduje ulgi podatkowe zachęcające do produkowania w USA aut elektrycznych i baterii, oferuje firmom 30 mld dolarów w formie kredytów na przyspieszenie produkcji baterii i przetwarzanie minerałów, paneli słonecznych i turbin wiatrowych oraz 10 mld dolarów na budowę fabryk elektryków i paneli słonecznych - odnotował portal TechCrunch.
W Europie Mercedes-Benz zbuduje wspólnie z chińską Contemporary Amperex Technology (CATL) za 7,3 mld euro fabrykę baterii w Debreczynie na Węgrzech. Zakład o zdolności produkcji baterii o pojemności 100 GWh dla ponad miliona pojazdów będzie korzystać z odnawialnych źródeł energii. - To największa inwestycja w tym kraju, pozwoli stworzyć 9 tys. miejsc pracy - skomentował Levente Magyar, wiceminister spraw zagranicznych. - Ten zakład pozwoli nam jeszcze bardziej zwiększyć przewagę, lepiej odpowiedzieć europejskim klientom i przyspieszyć przejście na e-mobilność w Europie - powiedział Robin Zeng, założyciel i szef CATL. Zakład będzie dostarczać baterie do e-aut nowej generacji, które pojawią się na rynku w połowie dekady.
Czytaj więcej
Chińska firma EVE Energy dostarczy BMW baterie do elektrycznych modeli tej marki w Europie. Niemiecki producent poszedł za przykładem Tesli w korzystaniu z nowej technologii.
Honda podała o zawiązaniu z LG Energy Solutions spółki j. v., która będzie dostarczać i produkować w Ameryce Płn. baterie do elektrycznych samochodów marki Honda i Acura. Spółka zainwestuje w fabrykę 4,4 mld dolarów, lokalizacji jeszcze nie wybrano. Spółka zacznie działać pod koniec roku zależnie od jej zatwierdzenia, chce ruszyć z budową zakładu już na początku 2023 r. i osiągnąć pod koniec 2025 r. seryjną produkcję zaawansowanych ogniw baterii litowo-jonowych. - Hondzie zależy na lokalnej produkcji baterii do e-aut, zasadniczego elementu takich pojazdów. Ta inicjatywa wspólnie z LG Energy Solutions na terenie USA będzie dowodem podejścia Hondy - oświadczył jej prezes Toshihiro Mibe.
Toyota zapowiedziała zainwestowanie 730 mld jenów (ok. 5,6 mld dolarów) w zwiększenie o 40 GWh mocy produkcyjnych baterii w Japonii i w USA. Na zakład w Himeji przeznaczy ok. 400 mld jenów, na fabrykę w Liberty (Płn. Karolina) ok. 325 mld jenów. Kiedy Japończycy zapowiedzieli jesienią 2021 początkową inwestycję 1,29 mld dolarów, władze stanowe obiecały zwiększyć zachętę do 315 mln dolarów, jeśli łączna inwestycja przekroczy 3 mld. Toyota planuje w Liberty dodać dwie linie produkcyjne baterii do e-aut, oprócz 4 linii początkowo zaplanowanych do wytwarzania mniejszych baterii do pojazdów hybrydowych, np. Toyoty Prius. Produkcja ruszy tam w latach 2024-26. Pierwszy zakład Toyoty w Stanach Zjednoczonych za 1,3 mld dolarów ruszy w 2025 r. koło Greensboro w Płn. Karolinie. Początkowo zakład będzie wypuszczać baterie litowo-jonowe z konwencjonalną technologią elektrod: katody ze stopu niklu, kobaltu i manganu, anody z grafitu. Innowacje dotyczące elektrolitów w stanie stałym będą wprowadzane z czasem - poinformował Norm Bafunno, wiceprezydent Toyoty w Ameryce Płn.