Zgodnie z planem rozwoju energetyki Pekinu na lata 2021-2025, opublikowanym przez Pekińską Miejską Komisję ds. Zarządzania Miastami, stolica Chin będzie dążyć do systematycznego przejścia ze stacji benzynowych na stacje ładowania i wymiany akumulatorów. W efekcie do 2025 roku na terenie miasta ma być 700 tysięcy punków ładowania pojazdów elektrycznych oraz 310 stacji wymiany akumulatorów. Sieć ma być na tyle gęsta by punkty ładowania były w promieniu 3 km. Ten plan choć jest ambitny, to ma swoje podstawy. Chiny są największym producentem samochodów elektrycznych na świecie. Według estymacji w tym roku ma ona przekroczyć liczbę 6 mln nowych aut z napędem NEV. Z kolei w przypadku stacji ładowania, w czerwcu Państwo Środka miało 1,53 miliona publicznych punktów ładowania. Ponad 103 tysiące były w Pekinie.
Czytaj więcej
Japoński gigant elektroniczny wybrał w końcu Kansas City w USA jako miejsce budowy największej na świecie fabryki baterii dla Tesli. Zainwestuje w nią około 4 mld dolarów.
China Electric Vehicle Infrastructure Promotion Alliance (EVCIPA) podała, że liczba stacji wymiany akumulatorów w Chinach wyniosła 1582, z czego Pekin miał ich najwięcej – 272. Największym graczem w tej kwestii jest NIO. W Chinach posiada 1024 tego typu punktów. Kolejnymi są: Aulton New Energy – 450 i Hangzhou Botan Technology – 108 punktów wymiany. Obecnie Szanghaj i Pekin są miastami z największą liczbą stacji wymiany baterii NIO - odpowiednio 76 i 75.
Widząc coraz większy potencjał drzemiący w elektromobilności, firma Sinopec, chińskie przedsiębiorstwo specjalizujące się w wydobyciu gazu ziemnego i ropy naftowej postanowiła rozpocząć proces przekształcania stacji benzynowych w stacje ładowania i stacje wymiany baterii. Od ponad roku NIO w ramach partnerstwa ze spółką buduje stacje wymiany baterii. Sinopec jest największym dostawcą produktów rafinacji ropy naftowej i produktów petrochemicznych w Chinach, z ponad 30 000 stacji benzynowych (drugą co do wielkości na świecie). Zgodnie z zapowiedziami prezesa firmy, do 2025 roku zakładane jest osiągnięcie 5 tysięcy stacji ładowania i stacji wymiany baterii. Nowością jest natomiast otworzenie przez Sinopec pierwszej stacji wymiany akumulatorów dla pojazdów ciężkich. Mieści się ona w miejscowości Yibin w prowincji Syczuan (południowo-zachodnie Chiny) i jej przepustowość to 168 wymian dzienne (wymiana zajmuje 3 minuty).
Czytaj więcej
Volvo Cars zainwestuje 1,2 mld euro w budowę fabryki elektryków na Słowacji. Zakład w Koszycach zatrudni docelowo 3300 pracowników przy produkcji 250 tys. aut rocznie.