Będzie to trzecia w Europie fabryka szwedzkiej grupy, po Szwecji (Torslanda pod Göteborgiem) i Belgii (Gandawa), ale pierwsza wybudowana od zera w ostatnich prawie 60 latach. Dwie pierwsze mają łączną moc produkcji 600 tys. aut rocznie. W obu trwa już przestawianie się na produkcję wyłącznie elektryków. Trzeci będzie produkować również wyłącznie e-auta, zgodnie z zapowiedzią Volvo o odejściu do 2030 r. od napędu spalinowego. Dla Słowacji będzie to piąta fabryka samochodów osobowych. Łączna produkcja aut wyprodukowanych w tym kraju przekroczyła milion sztuk.
Czytaj więcej
Volvo Car Warszawa odbyło się spotkanie, podczas którego rozmawiano na temat przyszłości motoryzacji. Wśród poruszonych tematów nie zabrakło tych dotyczących stresu, zmęczenia za kierownicą czy miejsc, gdzie już są wykorzystywane pojazdy autonomiczne.
Zakład w Koszycach położony w odległości 100 km od granicy z Ukrainą będzie produkować seryjnie od 2026 r. 250 tys. elektryków rocznie. W planach przewidziano też jego dalszą rozbudowę. „Ambicją Volvo Cars jest dojście w połowie do dekady do sprzedaży 1,2 mln samochodów rocznie, co wiąże się z osiągnięciem obecności produkcyjnej obejmującej Europę, Stany Zjednoczone i Azję” — głosi komunikat szwedzkiej firmy. W 2021r. Volvo Cars zwiększyła produkcję o 5,6 proc. do prawie 700 tys. sztuk, z których 27 proc. miało napęd elektryczny albo hybrydowy plug-in. Sprzedaż wyniosła 699 tys., w tym 293 tys. na Europę, 172 tys. do Chinach i 122 tys. w USA.
Czytaj więcej
Nie tylko zmienia się świat motoryzacji, ale zmianom ulega także świat opon. Goodyear stworzył opony bezpowietrzne, które w przyszłości będą wspierać transport multimodalny.