Przygotowana analiza ma stanowić istny guideline dla rządów i operatorów stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W tym przypadku nie chodzi jednak o warianty osobowe, a ciężarówki i pojazdy dostawcze. - Ciężarówki z napędem akumulatorowym odegrają ważną rolę w dekarbonizacji drogowego transportu towarowego. Jeśli w całej UE zostanie szybko zainstalowana wystarczająca liczba stacji ładowania, jesteśmy przekonani, że ich popularność na rynku wzrośnie w najbliższych latach w postępie geometrycznym - powiedział Martin Lundstedt, Przewodniczący Rady Pojazdów Użytkowych ACEA i Dyrektor Generalny Volvo Group.

Jak wyjaśnił Lundstedt, obecnie prawie w ogóle nie ma stacji ładowania dostosowanych do specyficznych potrzeb samochodów ciężarowych. Z tego względu powstała szczegółowa analiza przygotowana przez Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI na zlecenie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Ma ona pomóc pomóc rządom i przedstawicielom branży w skierowaniu inwestycji tam, gdzie są one najbardziej potrzebne. Jak na razie przewiduje się, że mało prawdopodobne jest, aby operatorzy i sprzedytorzy aut ciężarowych przestawili się na pojazdy elektryczne. Celem tego badania było też określenie, gdzie kierowcy zatrzymują się i które z tych przystanków są najczęściej wykorzystywane.

Czytaj więcej

Plan Fiata: Koniec z silnikami spalinowymi już od 2027 r.

Fraunhofer ISI przeanalizował współrzędne GPS około 400 tys. ciężarówek eksploatowanych w Europie przez okres 12 miesięcy, koncentrując się na czasie trwania postojów w poszczególnych miejscach. Analiza wykazała, że 10 proc. miejsc najczęściej odwiedzanych przez ciężarówki w Europie (ponad 3000) odpowiada za około 50 proc. (78 000) wszystkich postojów ciężarówek. W związku z tym ACEA wezwało rządowe instytucje do zapewnienia, że właśnie te najczęściej uczęszczane miejsca postoju w poszczególnych krajach będzie wyposażonych w odpowiednie ładowarki elektryczne najpóźniej do 2027 roku. Dokładna lokalizacja wszystkich przystanków dla ciężarówek w 29 krajach europejskich została przedstawiona na pięciu mapach regionalnych: Europa Środkowa, Europa Północna, Europa Południowo-Wschodnia, Europa Południowa i Europa Zachodnia.

mat. prasowe

Na przygotowanych mapach wyróżniono różne czasy postoju ciężarówek - postoje krótkie (poniżej godziny) i postoje długie (parkingi nocne). Jest to ważne, ponieważ czas trwania postoju determinuje potrzeby związane z ładowaniem, takie jak czas dostępny na pełne naładowanie i wymagana moc. Na mapach określono również dokładnie, gdzie znajdują się najczęściej wykorzystywane miejsca postoju ciężarówek (głównie w miejscach odpoczynku przy autostradach, na terenie firm, w węzłach logistycznych i portach). Najwięcej punktów postoju zaznaczono w Niemczech (7452). Polska znalazła się w tym zestawieniu na szóstej pozycji (1445).

Czytaj więcej

USA przeznaczy bilion dolarów na na rozwój elektromobilności