Powstała mapa punktów ładowania dla elektrycznych ciężarówek

Przeprowadzono analizę lokalizacji, gdzie powinny powstać punkty ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych. Ma to być wskazówka dla rządów i operatorów stacji ładowania.

Publikacja: 11.06.2022 14:07

Powstała mapa punktów ładowania dla elektrycznych ciężarówek

Foto: mat. prasowe

Przygotowana analiza ma stanowić istny guideline dla rządów i operatorów stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W tym przypadku nie chodzi jednak o warianty osobowe, a ciężarówki i pojazdy dostawcze. - Ciężarówki z napędem akumulatorowym odegrają ważną rolę w dekarbonizacji drogowego transportu towarowego. Jeśli w całej UE zostanie szybko zainstalowana wystarczająca liczba stacji ładowania, jesteśmy przekonani, że ich popularność na rynku wzrośnie w najbliższych latach w postępie geometrycznym - powiedział Martin Lundstedt, Przewodniczący Rady Pojazdów Użytkowych ACEA i Dyrektor Generalny Volvo Group.

Jak wyjaśnił Lundstedt, obecnie prawie w ogóle nie ma stacji ładowania dostosowanych do specyficznych potrzeb samochodów ciężarowych. Z tego względu powstała szczegółowa analiza przygotowana przez Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI na zlecenie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Ma ona pomóc pomóc rządom i przedstawicielom branży w skierowaniu inwestycji tam, gdzie są one najbardziej potrzebne. Jak na razie przewiduje się, że mało prawdopodobne jest, aby operatorzy i sprzedytorzy aut ciężarowych przestawili się na pojazdy elektryczne. Celem tego badania było też określenie, gdzie kierowcy zatrzymują się i które z tych przystanków są najczęściej wykorzystywane.

Czytaj więcej

Plan Fiata: Koniec z silnikami spalinowymi już od 2027 r.

Fraunhofer ISI przeanalizował współrzędne GPS około 400 tys. ciężarówek eksploatowanych w Europie przez okres 12 miesięcy, koncentrując się na czasie trwania postojów w poszczególnych miejscach. Analiza wykazała, że 10 proc. miejsc najczęściej odwiedzanych przez ciężarówki w Europie (ponad 3000) odpowiada za około 50 proc. (78 000) wszystkich postojów ciężarówek. W związku z tym ACEA wezwało rządowe instytucje do zapewnienia, że właśnie te najczęściej uczęszczane miejsca postoju w poszczególnych krajach będzie wyposażonych w odpowiednie ładowarki elektryczne najpóźniej do 2027 roku. Dokładna lokalizacja wszystkich przystanków dla ciężarówek w 29 krajach europejskich została przedstawiona na pięciu mapach regionalnych: Europa Środkowa, Europa Północna, Europa Południowo-Wschodnia, Europa Południowa i Europa Zachodnia.

mat. prasowe

Na przygotowanych mapach wyróżniono różne czasy postoju ciężarówek - postoje krótkie (poniżej godziny) i postoje długie (parkingi nocne). Jest to ważne, ponieważ czas trwania postoju determinuje potrzeby związane z ładowaniem, takie jak czas dostępny na pełne naładowanie i wymagana moc. Na mapach określono również dokładnie, gdzie znajdują się najczęściej wykorzystywane miejsca postoju ciężarówek (głównie w miejscach odpoczynku przy autostradach, na terenie firm, w węzłach logistycznych i portach). Najwięcej punktów postoju zaznaczono w Niemczech (7452). Polska znalazła się w tym zestawieniu na szóstej pozycji (1445).

Czytaj więcej

USA przeznaczy bilion dolarów na na rozwój elektromobilności

Przygotowana analiza ma stanowić istny guideline dla rządów i operatorów stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W tym przypadku nie chodzi jednak o warianty osobowe, a ciężarówki i pojazdy dostawcze. - Ciężarówki z napędem akumulatorowym odegrają ważną rolę w dekarbonizacji drogowego transportu towarowego. Jeśli w całej UE zostanie szybko zainstalowana wystarczająca liczba stacji ładowania, jesteśmy przekonani, że ich popularność na rynku wzrośnie w najbliższych latach w postępie geometrycznym - powiedział Martin Lundstedt, Przewodniczący Rady Pojazdów Użytkowych ACEA i Dyrektor Generalny Volvo Group.

Pozostało 82% artykułu
Na prąd
Kończą się pieniądze na dopłaty do elektryków. Ceny rat za e-auta wystrzelą w górę
Na prąd
Chiny rozważają wprowadzenie cła na samochody z UE i USA
Na prąd
Coraz więcej marek motoryzacyjnych wycofuje się ze swoich elektrycznych strategii
Na prąd
Koniec przywileju jazdy po buspasach dla samochodów elektrycznych
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Na prąd
Volkswagen walczy z szarym importem swoich chińskich modeli samochodów
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał