Przygotowana analiza ma stanowić istny guideline dla rządów i operatorów stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W tym przypadku nie chodzi jednak o warianty osobowe, a ciężarówki i pojazdy dostawcze. - Ciężarówki z napędem akumulatorowym odegrają ważną rolę w dekarbonizacji drogowego transportu towarowego. Jeśli w całej UE zostanie szybko zainstalowana wystarczająca liczba stacji ładowania, jesteśmy przekonani, że ich popularność na rynku wzrośnie w najbliższych latach w postępie geometrycznym - powiedział Martin Lundstedt, Przewodniczący Rady Pojazdów Użytkowych ACEA i Dyrektor Generalny Volvo Group.
Jak wyjaśnił Lundstedt, obecnie prawie w ogóle nie ma stacji ładowania dostosowanych do specyficznych potrzeb samochodów ciężarowych. Z tego względu powstała szczegółowa analiza przygotowana przez Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI na zlecenie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Ma ona pomóc pomóc rządom i przedstawicielom branży w skierowaniu inwestycji tam, gdzie są one najbardziej potrzebne. Jak na razie przewiduje się, że mało prawdopodobne jest, aby operatorzy i sprzedytorzy aut ciężarowych przestawili się na pojazdy elektryczne. Celem tego badania było też określenie, gdzie kierowcy zatrzymują się i które z tych przystanków są najczęściej wykorzystywane.
Czytaj więcej
Dzięki modelowi 500e Fiat odnotowuje bardzo dobre wyniki w segmencie aut elektrycznych. Ostatnio w Europie sprzedało się więcej e-Fiatów niż Tesli. Według nowych planów za pięć lat Włosi będą mieli w ofercie wyłącznie elektryczne modele.
Fraunhofer ISI przeanalizował współrzędne GPS około 400 tys. ciężarówek eksploatowanych w Europie przez okres 12 miesięcy, koncentrując się na czasie trwania postojów w poszczególnych miejscach. Analiza wykazała, że 10 proc. miejsc najczęściej odwiedzanych przez ciężarówki w Europie (ponad 3000) odpowiada za około 50 proc. (78 000) wszystkich postojów ciężarówek. W związku z tym ACEA wezwało rządowe instytucje do zapewnienia, że właśnie te najczęściej uczęszczane miejsca postoju w poszczególnych krajach będzie wyposażonych w odpowiednie ładowarki elektryczne najpóźniej do 2027 roku. Dokładna lokalizacja wszystkich przystanków dla ciężarówek w 29 krajach europejskich została przedstawiona na pięciu mapach regionalnych: Europa Środkowa, Europa Północna, Europa Południowo-Wschodnia, Europa Południowa i Europa Zachodnia.