Elektromobilność w Polsce jest w trakcie rozwoju. Zgodnie z Licznikiem Elektromobilności prowadzonym przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec kwietnia 2022 r. po polskich drogach jeździło 44 667 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne samochody odpowiadały za 48 proc. (21 450 szt.) tej części floty pojazdów, a pozostałą (52 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in – 23 217 szt.

Rozwija się również park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych, który na koniec kwietnia 2022 roku liczył 1885 sztuk. W dalszym ciągu rośnie także flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec kwietnia składała się z 13 321 egzemplarzy, jak również liczba osobowych i dostawczych klasycznych hybryd, która powiększyła się do 379 750 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 721 szt. - Po dokładnie czterech latach od pierwszej odsłony „Licznika Elektromobilności” park osobowych samochodów z napędem elektrycznym powiększył się prawie ośmiokrotnie, podczas gdy sieć ogólnodostępnych stacji ładowania zaledwie trzykrotnie. Ta dysproporcja będzie stale się powiększać, jeżeli nie zostaną wdrożone instrumenty wspierające rozbudowę infrastruktury. – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Czytaj więcej

Volkswagen zakłada nową markę. Chce nią podbić USA

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec kwietnia 2022 r. w Polsce funkcjonowało 2166 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4217 punktów). 29 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W kwietniu uruchomiono 53 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (99 punktów). – Z jednej strony konieczne jest wprowadzenie odpowiednich zmian systemowych (prowadzących m.in. do skrócenia czasu przyłączeń ładowarek do sieci elektroenergetycznej), zaś z drugiej – kontynuacja zakończonych w marcu programów wsparcia NFOŚiGW, zwłaszcza w obszarze najdroższych i najbardziej potrzebnych stacji ultraszybkich – dodaje Maciej Mazur.

Czytaj więcej

USA przeznaczy bilion dolarów na na rozwój elektromobilności