Zaprezentowany katalog samochodów elektrycznych jest już piątą edycją cyklicznego raportu. Publikacja zawiera modele całkowicie elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles), jak i hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles), dostępne w stałej sprzedaży na terenie Polski. Podano w nim m.in. szczegółowe parametry oraz ceny. Zgodnie z danymi zaprezentowanymi podczas konferencji prasowej, liczba modeli EV znacząco się zwiększyła na przestrzeni 5 lat. Pierwsza edycja katalogu, wydana w 2017 roku, liczyła jedynie 33 modele BEV i PHEV. Rok później było to 35, a w 2019 roku 46. Prawdziwa rewolucja zaczęła mieć miejsce w 2020 roku, kiedy to na rynku pojawiło się łącznie 101 modeli, a obecnie oferta składa się ze 190 pojazdów w zelektryfikowanych. W 2023 roku może ona przekroczyć 500. - Od momentu publikacji poprzedniej edycji naszego raportu, oferta koncernów motoryzacyjnych w zakresie EV powiększyła się niemal dwukrotnie. Uwzględniając wszystkie warianty bateryjne oraz mocy, ta liczba staje się jeszcze wyższa i sięga ok. 400. W Polsce dostępne są niemal wszystkie modele BEV i PHEV oferowane na zachodzie Europy – mówi Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA.
Katalog elektromobilności
Czytaj więcej
Propozycje Komisji Europejskiej zawarte w projekcie Fit-for-55 muszą przejść przez długie procesy koordynacyjne. Przewidują jednak, że nowo rejestrowane auta od 2030 r. mają emitować średnio o 55 proc. mniej CO2 niż w 2021 r. i muszą być całkowicie bezemisyjne od 2040 r.
Poza liczbą modeli, rekordem jest też liczba marek, które wdrożyły pojazdy elektryczne i hybrydowe typu plug-in. W 2017 roku było ich zaledwie 14. Teraz ten odsetek wynosi 37, z czego 9 posiada w pełni elektryczne modele, 10 wyłącznie PHEV-y, a 18 oba warianty. W latach 2022/2023 odsetek ten ma się zwiększyć do 41 marek. Rozwój oferty pojazdów elektryków nie tylko kolejne modele, ale też ich unowocześnienie. Najlepiej obrazuje to możliwy do pokonania zasięg bez potrzeby ładowania. W 2017 roku średni zasięg wynosił 228 km. Dystans ten był problematyczny z punktu widzenia codziennej eksploatacji. Teraz wartość ta zwiększyła się do 390 km. - W tej kategorii czołowe pozycje zajmują takie pojazdy jak Mercedes-Benz EQS (732 km), Tesla Model S (652 km) oraz BMW iX (629 km). Z Katalogu wynika, że średni zasięg osobowych samochodów całkowicie elektrycznych wynosi ponad 390 km (WLTP) – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager PSPA.