Dziurawa droga sama się załata

Taki scenariusz to marzenie drogowców. Zwłaszcza w polskich warunkach. Tymczasem okazuje się, że do jego realizacji jest całkiem niedaleko. Nad technologią samonaprawiającej się nawierzchni już pracują eksperci największego wykonawcy na budowach polskich dróg – firmy Budeimex oraz naukowcy z Politechniki Warszawskiej.

Publikacja: 12.04.2021 07:16

Dziurawa droga sama się załata

Foto: fot. AdobeStock

Uruchomiony wiosną ub. roku projekt SeHePa znajduje się już w fazie badań przemysłowych. Prace mają doprowadzić do przygotowania technologii wytwarzania innowacyjnych mikrokapsułek ze specjalnym wypełnieniem naprawczym. Kapsułki, które znajdą się w mieszankach asfaltowych, będą uwalniać płynny środek w postaci bioestrów naprawiający mikropęknięcia w asfalcie. Podczas codziennej eksploatacji drogi pozostaną w stanie uśpionym. Mają się uaktywniać jedynie w wyniku powstania uszkodzeń spowodowanych przez przejeżdżające samochody lub zmiany temperatury.

CZYTAJ TAKŻE: GDDKiA wybrała wykonawcę kolejnego odcinka S19

Dotychczasowe eksperymenty przyniosły obiecujące efekty. Żelatynowe mikrokapsułki pękały w miejscach uszkodzeń asfaltu dając efekt samonaprawy, co potwierdzono w badaniach nad rozciąganiem i odkształcaniem próbek. – Materiał ten jest absolutną nowością w branży drogowej, niestosowaną dotąd w Polsce – twierdzą przedstawiciele Budimexu. Po zakończeniu badań przemysłowych rozpocznie się faza badań rozwojowych. Wtedy w nowej technologii zostaną wykonane testowe odcinki dróg.

""

fot. AdobeStock

Foto: moto.rp.pl

Takie badania maja zwiększyć wytrzymałość nawierzchni asfaltowych i wydłużyć ich żywotność. Sześć lat temu na kilku odcinkach dróg ekspresowych położono asfalt modyfikowany polimerem: wykorzystano go m.in. na drodze ekspresowej S8 na odcinku Opacz – Janki Małe – Paszków, a także na obwodnicy Skawiny. Charakteryzuje się on zwiększoną odpornością na powstawanie kolein i spękanie. Jest także odporny na działanie wody i mrozu oraz wykazuje bardzo dużą wytrzymałość na zmęczenie. Czas użytkowania takiej drogi wydłuża się do 50 lat bez konieczności przeprowadzania poważnych remontów.

CZYTAJ TAKŻE: GDDKiA odda do użytku 385 km nowych dróg w 2021 roku

Jak bardzo potrzebne są takie wytrzymałe nawierzchnie, pokazują alarmujące dane o jakości całej sieci drogowej w Polsce. Według ostatniego raportu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dokumentującego ogólny stan techniczny jezdni, na koniec 2019 r. w stanie ostrzegawczym lub niezadowalającym było 22,7 proc. dróg krajowych o łącznej długości 5 tys. km. Natomiast w stanie złym lub krytycznym było 13,3 proc., tj. ponad 2,9 tys. km. To przeszło jednak trzecia wszystkich dróg pod zarządem GDDKiA. Tylko niecałe 62 proc. – 13,6 tys. km nawierzchni miało stan pożądany lub dobry. Ale rok wcześniej było jeszcze gorzej: udział odcinków w dobrym stanie był mniejszy o 2,4 pkt proc. Z kolei łączna długość odcinków wymagających naprawy zmniejszyła się w 2019 r. o przeszło 300 km.

""

fot. AdobeStock

Foto: moto.rp.pl

Mimo tej poprawy stan polskich dróg w porównaniu do innych krajów europejskich jest znacznie słabszy. Jak wynika z przeprowadzonej przez rankomat.pl analizy raportu Światowego Forum Ekonomicznego za 2019 r., Polska zajęła 20. miejsce w Europie i 57. na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. W całej Unii Europejskiej gorsze oceny zebrało tylko 6 państw. GDDKiA zapowiada tymczasem zwiększenie nakładów na remonty i naprawy. W ub. roku wyniosły tylko 259 mln zł w porównaniu do 319 mln zł w roku 2019. W tym roku GDDKiA ma przeznaczyć na ten cel blisko 400 mln zł.

Uruchomiony wiosną ub. roku projekt SeHePa znajduje się już w fazie badań przemysłowych. Prace mają doprowadzić do przygotowania technologii wytwarzania innowacyjnych mikrokapsułek ze specjalnym wypełnieniem naprawczym. Kapsułki, które znajdą się w mieszankach asfaltowych, będą uwalniać płynny środek w postaci bioestrów naprawiający mikropęknięcia w asfalcie. Podczas codziennej eksploatacji drogi pozostaną w stanie uśpionym. Mają się uaktywniać jedynie w wyniku powstania uszkodzeń spowodowanych przez przejeżdżające samochody lub zmiany temperatury.

Pozostało 85% artykułu
Materiał Promocyjny
Opony premium – innowacje, które budują przewagę na drodze
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych