Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), w Polsce jest obecnie 785 ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych. To w sumie blisko 1,5 tys. punktów – do każdego można podpiąć jeden samochód. Zdaniem Macieja Mazura, dyrektora zarządzającego PSPA, gdyby spojrzeć na same liczby, to paradoksalnie jesteśmy jednym z liderów rynku. Światowe standardy wskazują bowiem, że zdrowy rynek to taki, gdzie na jeden punkt ładowania przypada od 4 do 10 pojazdów. W Polsce na jeden punkt ładowania przypadają 4 samochody, gdy tymczasem w Norwegii, będącej jakościowym liderem rynku, nawet 10 pojazdów. Moglibyśmy się tym cieszyć, gdyby nie fakt, że nasz rynek jest bardzo mały – stwierdził Mazur w czasie dyskusji.
Elektryczny Volkswagen ID.3. – premiera już podczas IAA we Frankfurcie / fot. VW
W jego rozwoju mają pomagać unijne przepisy, dzięki którym będzie się rozwijać sieć punktów ładowania w budynkach mieszkalnych i biurowych. Dyrektywa 844 mówi, że każdy budynek mieszkalny i niemieszkalny ma być wyposażony w okablowanie, a odpowiednia liczba miejsc parkingowych musi posiadać gniazda elektryczne: w budynkach niemieszkalnych ma to być 20 proc. miejsc, w mieszkalnych – 100 proc. – Implementacja tej dyrektywy jest obecnie konsultowana w Ministerstwie Energii – mówi Mazur. Pozytywnym zjawiskiem jest rosnący nacisk na umożliwianie instalacji punktów ładowania w miejscu pracy. – Jesteśmy tego przykładem: otwieramy Centrum nowej Mobilności w Warszawie i tam będzie możliwość podpięcia się do ładowarki. Nie było problemu, aby uzgodnić to z administracją budynku – dodał Mazur.
CZYTAJ TAKŻE: Volkswagen, PSA, Toyota i Daimler na czele elektrycznej rewolucji
Jednym z kluczowych tematów były samochody elektryczne i ich dostępność dla konsumenta. Obecny na spotkaniu Łukasz Zadworny, dyrektor marki Volkswagen w Volkswagen Group Polska zapowiedział, że w ciągu najbliższego miesiąca zostanie pokazany we Frankfurcie elektryczny model ID.3. Premiera samochodu będzie połączona z zaprezentowaniem nowej platformy MEB, która została stworzona specjalnie dla pojazdówe bateryjnych. – To nie będzie już dokładanie akumulatorów do obecnych rozwiązań, ale stworzenie od podstaw zupełnie nowej generacji aut. Ta platforma posłuży do rozbudowywania gamy takich samochodów w przyszłości – mówił Zadworny. Jak stwierdził, Grupa VW wprowadzi do roku 2025 aż 70 modeli w pełni elektrycznych, z czego w przypadku samej marki Volkswagena będzie ich ok. 20. – Patrząc na skalę zaangażowania naszego koncernu w rozwijanie elektromobilności nie mam wątpliwości, że będziemy na tym rynku bardzo ważnym graczem – oznajmił Zadworny.